Kancelář, to je slovo, to má zvuk... (díl druhý)

Datum: 18.1.2018  |  Autor: Ing. arch. Petr Brandejský, redakce

Jaké jsou minimální prostorové požadavky na kancelářské prostory, akustické požadavky, požadavky na osvětlení, barevnost nebo například požadavky, na tepelnou pohodu kancelářských prostor? Jak může vypadat vzorové řešení kancelářské budovy současnosti?

Technické a technologické řešení prostor určených pro kancelářské zázemí

Kanceláře ve stávajících budovách nebo v historickém centru mají většinou nějaký standard, který vychází z historie budovy nebo z její přestavby a prostorových možností dislokace. Budeme-li mít štěstí, může standard těchto kanceláří dosáhnout na ty nově vytvořené nebo se jim alespoň přiblížit.

Prostorové požadavky na kancelářské prostory
Požadavky na minimální plochy kancelářského pracoviště
Požadavky na minimální plochy kancelářského pracoviště

Minimální požadavky na kancelářské prostory (dle ČSN 735305 – Administrativní budovy) se dá shrnout do několika schémat. První dvě plochy 5 (8), 8 (10) m2 jsou podmíněny minimální hloubkou plochy větší než 1600 mm, doplněny o rozměr délkový, jehož násobkem dosáhneme dané plochy. Pro 10 (12) m2 je minimální hloubka 2400 mm, pro 12 (16) m2 je 2850 mm. Složité jako kombajn a realita stejně bude většinou podstatně pestřejší.

Pro světlou výšku platí (dle ČSN 735305 – Administrativní budovy) kritéria pro komunikace a kanceláře rozměry – viz obrázek.

Schémata pro povolené světlé výšky
Schémata pro povolené světlé výšky
Akustické požadavky na kancelářské prostory

U činnosti v kanceláři a provozu s touto prací spojených by hluk neměl přesáhnout limit 35 – 45 dB. U velkoprostorových kanceláří by hluk neměl přesáhnout limit 50 dB s duševně náročnou prací. Při rutinní povaze práce je možná hladina ve velkoprostorových kancelářích 60 dB.

Definice těchto limitů však za sebou skrývá nutnost komplexního řešení prostorové akustiky, tedy aplikace prvků, které dokáží zvuk pohltit. Hlavním parametrem prostorové akustiky je doba dozvuku. S narůstajícím počtem a vhodným umístěním akustických prvků dochází ke zkrácení doznívání zvuku v prostoru, čímž se snižuje hladina hluku s navozením klidného pracovního prostředí. Počty, pozice a charakter akusticky aktivních prvků je nutné posoudit individuálně vzhledem k rozmístění funkčních zón open space. Obecná poučka říká, že zkrácení doby dozvuku na polovinu vyvolá v přímém důsledku pokles hlukové zátěže na pracovišti až o 50%, což lze pro přiblížení přirovnat ke stavu, kdy v kanceláři pracuje pouhých 50% z celkového počtu zaměstnanců. V praxi často bývají akustické dopady ještě výraznější, protože tišší pracovní prostředí vede i k tiššímu chování většiny zaměstnanců.

Akustické úpravy lze provádět celou řadou systémů a prvků. Specifikem kanceláří open space je poměrně málo ploch, na které lze fixní obklady a podhledy instalovat. Je to dáno tím, že většina vertikálních konstrukcí je prosklených (příčky a fasádní pláště) případně využíváno jako prezentační plochy a stropy bývají často tepelně aktivní. Nutná je tedy aplikace akusticky vysoce efektivních materiálů do ideálních pozic. Na českém trhu se problematikou systematicky zabývá akustická společnost AVETON, která přichází s uceleným systémem akustických prvků VARIO splňujících výše zmíněné požadavky. Nejúspěšnější je systém v aplikaci předokenních systémů (akustické rolety, žaluzie a japonské stěny), které jsou pro open space ideálním řešením.

Osvětlení kancelářských prostor

Denní a umělé osvětlení by mělo být namícháno tak, aby převažovalo světlo denní. Pracovní místnost by měla být osvětlena rovnoměrně, bez výkyvů při přechodu z přirozeného na umělé osvětlení. Stejně tak bez přesvětlení nebo oslnění sluncem při denním osvětlení. V dnešní době je třeba pečlivě situovat pracoviště s PC a případně využívat stínící techniku pro eliminaci světelných odrazů v monitorech. Ne vždy je to snadné řešení. Správný směr světla při dopadu pro praváky by měl být z levé strany. Intenzita světla by měla být asi 500 lx. Doporučená orientace kanceláří je S, SZ, SV. Pochopitelně pouze s touto orientací se daleko nedostaneme, ale v ostatních případech je potřeba uvažovat o možných způsobech technické a technologické „výpomoci“. Pokud jsou plochy oken situovány na slunnou stranu, je třeba vhodným řešením eliminovat přesvětlení a dopad slunečního světla na pracovní plochy. K dispozici je celá obrovská skupina řešení od fólií, přes slunolamy, žaluzie vnější nebo vnitřní, římsy a markýzy.

„Každý návrh prostoru svěřte odborníkovi. Nejen kanceláře, ale i zasedací místnosti a relaxační zóny by měly zapadnout do celkového konceptu. To proto, aby prostory nepůsobily nepatřičně nebo zbytečně provokativně. Důležitý je i dostatek denního světla. Umístěte zasedací místnost do takové části budovy, kde je krásný výhled,“ říká Filip Muška, Workplace Consultant společnosti CBRE.

Doporučená orientace kanceláří
Doporučená orientace kanceláří
Barevnost kancelářských prostor

Barevnost pracovního prostředí významně ovlivňuje psychiku zaměstnanců. Různě použité barvy působí aktivně, případně až dráždivě, „prohřívají“ nebo naopak „ochlazují a tlumí“. No, a teď si vyberte, že?
Teplé světlé barvy – shora duševně podněcují, ze strany oteplují a přibližují, zespodu odlehčují a zvedají. Teplé tmavé barvy – shora uzavírají, jsou důstojné, ze strany obklopují, zespoda působí bezpečně.
Studené světlé barvy – shora zesvětlují, uvolňují, ze stran odvádějí stranou, zespodu působí hladce.
Studené tmavé barvy – shora působí hrozivě, ze strany smutně, depresívně, zespoda těžce, stahují dolů.
Neutrální barvy – béžová, šedohnědá, šedá, smetanové barvy, bílá a černá jsou jakýmsi podkladem pro ostatní barvy. Jsou univerzální, lehké a pohodlné. Světlé pastelové barvy hlavně v odstínech modré a zelené jsou pro kancelářskou činnost vhodné.

Barevné řešení kanceláře © Fotolia.com
Barevné řešení kanceláře © Fotolia.com

Pastelové barvy i v teplých odstínech nejsou nezajímavé, pouze se sytými odstíny studených i teplých barev musíme zacházet jako se šafránem. Akcenty nebo proužky lze s úspěchem využít, v plochách však velmi opatrně. Stejně tak není vhodná přemíra bílé barvy. Je-li bílá barva nakombinovaná se sytou barvou, vzniká nechtěný kontrast a kombinace, která dráždí vaše smysly. Pokud bílou potlačíme, např. do slonové kosti, dostáváme se zpět k pastelovým tónům, což je to, oč nám běží.

Tepelná pohoda

Je komplex vlastností budovy, potažmo jednotlivých místností. Tyto vlastnosti se odvíjí od kvalitních oken, stěn a stropů, obvodového pláště a jejich dostatečné tepelné izolace. Vše doplňují otopný systém dohromady s klimatizací, popřípadě rekuperací. Kvalita vzduchu a jeho správná teplota a vlhkost jsou naprostým základem pracovního prostředí.

Protipožární systém © Fotolia.com
Protipožární systém © Fotolia.com
Hasící systém

Rozvody sprinklerů umožní v případě problémů hašení pouze lokálně, v místě potíží. U nově vytvořených celků máme na výběr spoustu možností a rozhodně neexistuje paušální „kuchařka“, jak na to. Nicméně normy hovoří jasně o tom, co je dnes povinné a nezbytné.

Rozvody

Silnoproudé a slaboproudé rozvody, elektroinstalační krabice v podlahách a po obvodu, variabilita rozvodů díky zdvojené podlaze, jsou dnes již zcela běžné. Kvalitní a promyšlené rozvedení těchto médií se vám v budoucnu bohatě vrátí.

Mrkneme se na ukázkový příklad při řešení zmíněného kancelářského centra v technologicko-administrativních nájemních prostorech, které byly nově vytvořené. Jedná se o již zmiňované kancelářské centrum v zóně Černovické terasy.

Ukázka potřebných atributů pro požadovaný standard kanceláře Zdroj: CBRE Areál Slatina
Ukázka potřebných atributů pro požadovaný standard kanceláře Zdroj: CBRE Areál Slatina

Ukázka potřebných atributů pro požadovaný standard kanceláře Zdroj: CBRE Areál Slatina

První budovou z tohoto projektu je Green Building o pronajímatelné ploše 15 182 m2 včetně elektronicky monitorovaného parkoviště s kapacitou 600 míst. Celá budova má 5 velkokapacitních výtahů. Druhé až desáté podlaží slouží k pronájmům se všemi potřebnými atributy. Zdvojené sociální zázemí, přípojná místa pro kuchyňky i zdvojené podlahy jsou zde samozřejmostí. Vše je pragmaticky podřízeno jednoduchému rozvedení silnoproudých a slaboproudých sítí, rozvodům IT technologií, i jednoduché přestavitelnosti interiéru pomocí pevných či mobilních příček, polopříček a mobiliáře, dle požadavků klientů. Provoz celé budovy filtruje a obsluhuje v 1.NP vstupní hala s nepřetržitým provozem recepce. Zde se taky nachází showroom s prostornými výkladci pro prodej, či předváděcí a školící prostory.

Proto má 1. NP podlahy o nosnosti 1 000 kg/m2 a světlou výšku 3,6 m. Ostatní podlaží mají nosnost podlah 300 kg/m2 a světlé výšky 3 m. Administrativní objekt splňuje průkaz energetické náročnosti třídy A, což značí, že je mimořádně úsporná. Architektonickovýtvarné řešení budovy Green Building je jednoduché, úsporné, půdorys ve tvaru H je kompromisem mezi odrazem energetických požadavků a snahou o zajímavější tvar než je prostý čtverec nebo obdélník. Husté řazení poměrně úzkých oken, která sahají od parapetu až po líc stropní konstrukce, bez nadpraží, působí vně velmi nezvykle, ne však nezajímavě. Uvnitř vytvářejí příjemnou hladinu přirozeného světla s dostatečným osluněním bez nevhodného oslnění. Po dokončení celého areálu, který bude mít velké plochy pro zeleň i parkování, bloky nízkých budov a hlavně odstupy od výškových budov, je předpoklad vyváženosti celkové koncepce projektu.

Ukázka potřebných atributů pro požadovaný standard kanceláře
Ukázka potřebných atributů pro požadovaný standard kanceláře
  1. Obvodový plášť
    Tvořen kontaktním zateplovacím systémem ETICS z tepelněizolační kamenné minerální vlny tl. 240 mm, penetrace, tmelů, výztužné mřížky, pohledové omítkoviny a fasádního nátěru. Kamenná vlna je v celém průřezu vodoodpudivá. U celé skladby = 0,159 W/m2K.
  2. Nosná a obvodová konstrukce
    Železobetonová monolitická konstrukce tloušťky 250 mm, s výbornými akumulačními a zvukově izolačními schopnostmi.
  3. Zdvojená podlaha
    Zdvojená podlaha z panelů s nosností 300 kg/m2 na výškově stavitelných nožičkách. Panely pružně uloženy do nosného systému podlahy. V podlaze jsou systémové podlahové krabice vybavené zásuvkami silovými i slaboproudými.
  4. Otopné těleso
    Deskové otopné těleso, se spodním napojením. Těleso je přímo zákazníkem ovládáno pomocí termoregulační hlavice.
  5. Stabilní hasicí zařízení
    Větvový systém sprinklerových rozvodů, s růžicemi s tepelnou pojistkou, zajišťuje hašení pouze v místě požáru.
  6. Okno
    Okno otvíravé, zasklené izolačním trojsklem se sníženou propustností tepelné zátěže slunečního záření, v tepelně izolačních rámech, se vzduchotěsným a tepelně izolačním a zapuštěným napojením na fasádu. U = 0,6 a 0,8 W/m2K.
  7. Svítidlo
    Liniové stropní svítidlo v kovovém těle zavěšené pod stropní konstrukcí. Elektronický řídicí systém umožňuje adresné ovládání včetně stmívání každého jednotlivého svítidla.
  8. Chladící trám
    Chladící a větrací trám s vestavěným výměníkem chlazení, který zajistí tiché a šetrné větrání a chlazení všech kancelářských prostor. Vzduch je do větracího systému přiváděn čerstvý z venkovního prostředí, poté filtrován, zvlhčován a pomocí rekuperace také ohříván. Bezprůvanové chlazení navozuje příjemné prostředí.
  9. Elektroinstalační podlahová krabice
    Podlahová krabice obsahuje zásuvky pro připojení silového napětí a slaboproudu. Umístění i počet krabic bude variabilní dle požadavků klienta a klientem požadované dispozice. A to včetně přivedení optického kabelu až k jednotlivému počítači.
  10. Nouzový zvukový systém
    Nouzový zvukový systém, jinak řečeno evakuační rozhlas, bude primárně sloužit pro vyhlášení poplachu, popřípadě řízení evakuace objektu. Část zařízení je možné využít i pro lokální firemní hlášení a organizaci.
  11. Rozvody metalických i optických kabelů
    Pod zdvojenou podlahou jsou rozvody jak slaboproudé, tak i silnoproudé elektroinstalace. Páteřní rozvody elektrické energie budou provedeny přípojnicovým systémem o jmenovitém proudu 1600 A, což je velmi nadstandardní a poskytuje dostatečnou rezervu i pro energeticky náročné provozy. V jednotlivých patrech jsou odbočné skříně a elektroměrové rozvodnice. V páteřních rozvodech je prostorová rezerva pro možnost napojení náhradního zdroje a i s jeho umístěním je počítáno. Svislé páteřní rozvody slaboproudých metalických i optických kabelů jsou provedeny s dostatečnou prostorovou rezervou pro možnost dlouhodobého opakovaného doplňování.

Takto může vypadat řešení kancelářské budovy pro současnou dobu. Řešení je na dostřel od moderního standardu inteligentních budov. Standard SMART HOME & BUILDING, přes IoT (internet věcí) se nám stále častěji plete do života. Dílčím způsobem internetu budov a věcí tento vzorový areál využívá. A vytvořit následně propojený, jasně strukturovaný celek není až tak obtížné. Využít lze například uceleného řešení systému Tecomat Foxtrot a sdružit vše pod komplexní systém řízení a kontroly. Pak už by to nemělo chybu. Co ještě v tomto případě postrádá nová kancelář nebo kancelářský celek vaší firmy? Možná naleznete různé nuance dané odlišností oborů a účelu, kterým kanceláře budou sloužit. Tady jsem vám pouze ukázal jednu z možností, jak může být nový administrativní komplex smysluplně vyřešen po stránce urbanistické, hlouběji dovnitř po stránce stavební, technické i technologické. Postupně jsme se prokousali až do samotného interiéru. Máme zde tedy teplo, chlazení, čerstvý vzduch správné vlhkosti, dostatek světla denního i umělého, veškeré rozvody a připojení.

To je ten „parkland-office“? © Fotolia.com
To je ten „parkland-office“? © Fotolia.com

Tak, a teď je ta chvíle, kdy si potřebujeme sednout někde, nějak, za něco, na něco, a rychle začít něco dělat, než si toho někdo všimne… Je pravdou, že pracovat se dá i v parku na lavičce, s kávou v termosce a notebookem na klíně. Takový „parkland-office“, ale my se budeme držet tradičnějších řešení. To je ovšem látka na další povídání.

Díl první:
Víte, co se skrývá pod výrazem home office, kanceláře „open-space“ respektive „open-plan“, flexibilní kanceláře, coworkingové prostory, virtuální kanceláře nebo SOS, tak zvaný Syndrom Open-Space?


Komentář firmy CBRE s.r.o.:
Daniel Štys, CBRE, s.r.o
V dnešní době je velmi důležité, zda je administrativní budova tzv. šetrná, tedy téměř s nulovou spotřebou energie. Na trhu už dnes není žádná nová budova, která by se nepyšnila certifikátem a nízkou energetickou náročností. Příčinou je především tlak investorů ze Západu. Nejčastěji se jedná o certifikáty LEED nebo BREEAM..


Použité zdroje:

  • fotografie, části textů a vizualizace – Areál Slatina a.s.
  • fotografie – eu.fotolia.com
  • Použitá grafická schémata – Ing. arch. Petr Brandejský
  • Administrativní budovy – ČSN 73 5305
 

Hodnotit:  

Datum: 18.1.2018
Autor: Ing. arch. Petr Brandejský, redakce   všechny články autora



Sdílet:  ikona Facebook  ikona Twitter  ikona Google+  ikona Linkuj.cz  ikona Vybrali.sme.skTisk Poslat e-mailem Hledat v článcíchDiskuse (žádný příspěvek, přidat nový)


Témata 2018

CAD a BIM knihovny

Normy

Knihovna FM

Odborné semináře TZB-info

Odborné semináře - Správa a provoz nemovitostí, FM v praxi
Správa budov, úspory energií a správa technického zařízení od předních odborníků. Témata přizpůsobíme vašim potřebám. Školení vícedenní i na 1 den na vybrané téma. Máte dotazy nebo zájem o školení?
Přečtěte si reakce účastníků 5 denních seminářů 3+ 2 dny s certifikátem:
Podzim 2013: Praha 6 Petřiny
Únor 2014: Hotel Golf, Praha
Podzim 2014: Aquapalace Hotel Prague
Podzim 2015: Aquapalace Hotel Prague
Podzim 2016: Aquapalace Hotel Prague
Březen 2017: Aquapalace Hotel Prague
Říjen 2017: Aquapalace Hotel Prague


účastníci semináře FM

Spolupráce

Česká pobočka mezinárodní asociace Facility managementu (IFMA CZ) www.ifma.cz

Odborný garant

Petra Gütterová
 
 

Aktuální články na ESTAV.czRodinný dům s obrovskou knihovnou na šikmé stěně. Proč je šikmá?Senát podpořil výstavbu dálnice mezi Brnem a Moravskou TřebovouCentrální evidence zeleně v New Yorku ukazuje lidem důležitost stromů ve městěUpevnění bodů záchytného systému