Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov

Kancelář, ale vleze se nám to sem všechno? (díl druhý)

Datum: 31.1.2018  |  Autor: Ing. arch. Petr Brandejský, redakce

Jaký typ nábytku nalezneme v kancelářích pro řadové zaměstnance, manažery a vedení firmy. Nezapomeňte na recepci, kuchyňku, jednací místnosti, ale třeba i denní místnost a hernu…


© Fotolia.com

Jsme stále u stolů a tak nás bude hlavně zajímat řešení stolů jednotlivých, stolových sestav různě sdružených.  Je celkem nedůležité, jak si která firma pojmenovala svůj nábytek, jeho skladebné rozměry a řady. Většinou je zde společný jmenovatel. Komu je mobiliář určený.

Podle něho můžeme kancelářské kolekce nábytku včetně stolů rozdělit na:

Mobiliář pro týmové zaměstnance

Standardní nábytek s vlastnostmi pro daný typ práce a potřeby daného místa. Je běžné, že tyto řady využívají i manažeři, pokud jejich činnost probíhá jako součást týmové práce na stejném pracovišti. Manažerský stůl může být větší, může mít přísedovou část pro konzultace a sezení, která nevyžadují jednací místnost.

(MDD - NO+BL Kancelářský nábytek s.r.o.)
Standardní týmový mobiliář (MDD - NO+BL Kancelářský nábytek s.r.o.)
Standardní týmový mobiliář (MDD - NO+BL Kancelářský nábytek s.r.o.)

Standardní týmový mobiliář

Mobiliář pro manažerské pozice

Tento nábytek může být z vyšší řady, jako součást kanceláře či koutu pro tuto pozici, s odpovídajícími dalšími kusy nábytku. Jednací kout, sedačka pro návštěvy, dostatek skříní včetně šatní. Mobiliář může být dále odstupňovaný podle hierarchie manažerů nebo pro všechny stejný. Vše záleží na filosofii firmy a odstupňování manažerů té dané firmy.

(MDD - NO+BL Kancelářský nábytek s.r.o.)
Manažerské sezení (MDD - NO+BL Kancelářský nábytek s.r.o.)
Manažerské sezení

Mobiliář pro vedení společnosti

Vedení společnosti většinou vybírá z nejvyšších řad nábytků. Opět záleží na filosofii. Pochopitelně že s kvalitou top nábytku se zároveň mění i cenová hladina, ze které vybíráme. Nábytek může být v této řadě desénovým top vybavením, s dřevěnými prvky z masívu namísto lamina, sedací souprava většinou odráží postavení majitele kanceláře a je v kvalitní kůži. Na kancelářích pro vedení firmy nelze většinou šetřit. Vedení společnosti je většinou výkonný ředitel a jednatel firmy. Tyto pozice vyžadují jistou kvalitu, jsou synonymem určitého společenského postavení. Tyto tři typy nábytku se mohou dále dělit na různé skupinky, popřípadě přerůstat jedna do druhé.

(MDD - NO+BL Kancelářský nábytek s.r.o.)
Moderní prostředí kanceláře vedení společnosti (MDD - NO+BL Kancelářský nábytek s.r.o.)
Moderní prostředí kanceláře vedení společnosti (MDD - NO+BL Kancelářský nábytek s.r.o.)

Moderní prostředí kanceláře vedení společnosti

Mobiliář designový nebo výrazně atypický

Pro některé příležitosti existuje nábytek, který obtížně zařadíte do jedné ze tří předešlých skupin. Je něčím výjimečný a většinou je výjimečný i cenou. Opět platí: „Pro každého jeho nebe.“ Může to být desénový kousek sedacího nábytku, houpací křeslo či židle, filigránský stolek, šíleně tvarovaný stůl, věci zavěšené, různě kondolované, vkusné i nevkusné, podivných tvarů i barev. Může to být nábytek retro, vykazující signifikantní znaky nějakého výrazného období. Majitel kamenodílny může mít část nábytku třeba z podsvícených onyxových desek, ředitel letecké školy může usadit klienty v kanceláři na letecké sedačky. Obtížně zařaditelné kousky mobiliáře, zvláštní, jiné, ale ne nemožné.

Tyto základní typy nábytku se mohou dále dělit na různé skupinky, barevné kolekce, popřípadě přerůstat jedna do druhé.

I takto může vypadat pracovní stůl © Fotolia.com
I takto může vypadat pracovní stůl © Fotolia.com

Určitým vybočením z daných typových řad kancelářského nábytku a vybavení jsou místnosti nebo vymezené sekce pro hladký chod kancelářského celku.

Mám na mysli:

Jednací místnosti, jednací kouty

Je to samostatná kategorie kancelářského vybavení, často samostatná místnost pro separované jednání firemních struktur nebo jednání s obchodními partnery či návštěvami.

(MDD - NO+BL Kancelářský nábytek s.r.o.)
Jednací stoly – židle pojízdné nebo s pevnou podnoží (MDD - NO+BL Kancelářský nábytek s.r.o.)
Jednací stoly – židle pojízdné nebo s pevnou podnoží (MDD - NO+BL Kancelářský nábytek s.r.o.)

Jednací stoly – židle pojízdné nebo s pevnou podnoží

Recepce a „čekací sezení“

Samostatný „filtr“ mezi vnitřním chodem firmy a těmi, kdo do firmy přicházejí z vnějšku, z jakýchkoliv důvodů. Recepce bývá součástí vstupní pasáže firmy, domlouvá setkání návštěv a obchodních partnerů s požadovanými členy firmy. Často funkce recepční bývá sdružena s funkcí kontroly docházky, funkcí obsluhy pro čekající návštěvy i jednací místnosti, které bývají často koncipovány v návaznosti na vstupní pasáže. Recepce je většinou „vizitkou“ firmy a její firemní politiky. Může být prostá, jednoduchá, často nezajímává, stejně jako rozsvícená, opulentní, designová, moderní, technicistní nebo noblesní a dobová. Návštěva se zde dozví základní informace, u větších firem je recepce jakýmsi rozdělovníkem pro vyřešení vzniklých situací. Dojem, který získá návštěvník při vstupu do firmy, může být stěžejní pro jeho další rozhodování.  Je dobré tuto vstupní pasáž nepodcenit a za krásný kousek nábytku recepce neumístit někoho, kdo vás odradí, ještě než promluví. Pokud to není firemní politika…

(MDD - NO+BL Kancelářský nábytek s.r.o.)
Krásné příklady recepce s podsvícením LED prvky (MDD - NO+BL Kancelářský nábytek s.r.o.)
Krásné příklady recepce s podsvícením LED prvky (MDD - NO+BL Kancelářský nábytek s.r.o.)
Krásné příklady recepce s podsvícením LED prvky (MDD - NO+BL Kancelářský nábytek s.r.o.)

Krásné příklady recepce s podsvícením LED prvky
(MDD - NO+BL Kancelářský nábytek s.r.o.)
Čekací sezení u recepce nebo případný jednací kout (MDD - NO+BL Kancelářský nábytek s.r.o.)
Čekací sezení u recepce nebo případný jednací kout (MDD - NO+BL Kancelářský nábytek s.r.o.)

„Čekací sezení“ u recepce nebo případný jednací kout
Denní a odpočinková místnost, herna © Fotolia.com
Denní a odpočinková místnost, herna © Fotolia.com

Denní a odpočinkové místnosti

Z pohledu staršího typu firemní filosofie a řešení chodu firmy vypadá tato místnost jako nadbytečná. Opak je pravdou. Často zaměstnanci neodchází vně na oběd, ale využívají „domácí zásoby“, třeba po víkendu. Pokud není součástí firemního sídla místnost zastupující jídelnu, potom je pro tento účel využívaná denní a odpočinková místnost. Může posloužit na rychlou kávu nebo svačinu. Ve zbytku dne má tato místnost skutečně odpočinkový charakter. Při často neomezené pracovní době je vhodné pracovní stereotyp a možnou únavu proložit odpočinkem. Často tyto místnosti bývají vybaveny lehátky, sedacími a lehacími pytli, variabilním nábytkem od sezení až po „ležení“. Hrací konzola, stolní tenis a další všemožné vyžití se nabízí a je vítáno.

Kuchyňka

Kuchyňské zázemí s plnou výbavou dnes už není ničím výjimečným. Mikrovlnná trouba, myčka, kávovar, dostatek nádobí, sklenic a hrnků. Moderní kuchyňka s dostatečným vybavením dimenzovaným pro dané množství pracovníků je dnes nezbytností. Často bývají ve větších firmách kuchyňky dvě, případně příruční kuchyňka pro vedení firmy a jednací místnosti včetně recepce. Kritéria pro řešení kuchyňky jsou obdobná jako při bytové výstavbě.

Kuchyňka včetně jídelny nebo kuchyňka s barovým pultem na rychlou kávu © Fotolia.com
Kuchyňka včetně jídelny nebo kuchyňka s barovým pultem na rychlou kávu © Fotolia.com

Kuchyňka včetně jídelny nebo kuchyňka s barovým pultem na rychlou kávu © Fotolia.com

Skladové zázemí včetně archívu a serverovny

Velké firmy nemají kapacity na skladování účetnictví a veškerých materiálů, které jsou nedílnou součástí jejich chodu. Často tyto materiály nesmí být běžně přístupné a jejich množství roste každým rokem. Často je třeba tento skladovací prostor řešit dostatečně dimenzovanými skladovými regály, včetně pojízdního systému. Stejně tak je třeba obsluhovat sítě, řešit připojení, ukládat materiály v elektronické podobě na serveru, který taky nemá být běžně dostupný komukoliv.

Díl první:
Jak velké musí být kancelářské stoly minimálně, když… No, a jak tyto stoly můžeme sdružit do různých sestav tak, aby to dávalo smysl a bylo to funkční?

Díl třetí:
Tušíte, jaký zvolit sedací nábytek, skříně, skříňky a kontejnery?

Použité zdroje:

  • Nábytek – stoly ČSN EN 527-1 (911105)
  • Nábytek ČSN EN 1335-1 (911101)
  • Neufert – Navrhování staveb
  • Použité vizualizace a modely - Ing. arch. Petr Brandejský
  • MDD - NO+BL Kancelářský nábytek s.r.o. ……….http://nobl.cz/kancelarsky-nabytek/
  • http://www.citaty.net
 

Hodnotit:  

Datum: 31.1.2018
Autor: Ing. arch. Petr Brandejský, redakce   všechny články autora



Sdílet:  ikona Facebook  ikona Twitter  ikona Google+  ikona Linkuj.cz  ikona Vybrali.sme.skTisk Poslat e-mailem Hledat v článcíchDiskuse (žádný příspěvek, přidat nový)


Témata 2018

CAD a BIM knihovny

Normy

Knihovna FM

Odborné semináře TZB-info

Odborné semináře - Správa a provoz nemovitostí, FM v praxi
Správa budov, úspory energií a správa technického zařízení od předních odborníků. Témata přizpůsobíme vašim potřebám. Školení vícedenní i na 1 den na vybrané téma. Máte dotazy nebo zájem o školení?
Přečtěte si reakce účastníků 5 denních seminářů 3+ 2 dny s certifikátem:
Podzim 2013: Praha 6 Petřiny
Únor 2014: Hotel Golf, Praha
Podzim 2014: Aquapalace Hotel Prague
Podzim 2015: Aquapalace Hotel Prague
Podzim 2016: Aquapalace Hotel Prague
Březen 2017: Aquapalace Hotel Prague
Říjen 2017: Aquapalace Hotel Prague


účastníci semináře FM

Spolupráce

Česká pobočka mezinárodní asociace Facility managementu (IFMA CZ) www.ifma.cz

Odborný garant

Petra Gütterová