Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Vláda chce posílit hospodářství i české stavebnictví

Premiér zdůraznil obnovení schopnosti státu stavět, avizoval změny legislativy a zmínil rovněž prioritu čerpání evropských fondů, nejdříve pro dopravní infrastrukturu, školky a školy a sociální bydlení.

Předseda vlády Bohuslav Sobotka mimo jiné řekl:

„Je potřeba obnovit schopnost státu něco v naší zemi vůbec postavit. Je to triviální, ale bohužel je to tak. Stát, jak procházel v minulých letech rozkladem, schopnost stavět postupně ztratil. Když jsme přišli do vlády, tak jsme zjistili, že nikdo neprodává pozemky pod budoucími silnicemi a dálnicemi a že Ředitelství silnic a dálnic dělá jedinou věc – eviduje počty občanů na žaloby na vyvlastnění. Stovky návrhů na žaloby na vyvlastnění. Takovýmto způsobem přeci stát fungovat nemůže.
Dokážete si představit, jak dlouho bychom připravovali výstavbu D11 nebo R35, kdybychom se se všemi občany soudili? Byl to důsledek toho, že Nečasova vláda snížila výkupní ceny pod pozemky na úroveň, za kterou už je nikdo prodávat nechtěl."

Předseda vlády Bohuslav Sobotka
Předseda vlády Bohuslav Sobotka, foto Média centrum Úřadu vlády ČR

Změny přinesly uvolnění prodejů pozemků pro klíčové komunikace

"První krok, který jsme udělali, abychom vůbec rozjeli přípravu dopravních staveb, bylo, že jsme tento špatný zákon změnili. První reakce a první ohlasy z posledních měsíců letošního roku ukazují, že lidé opět začali státu věřit a začali státu pozemky prodávat. Zrychlila se příprava, zrychlily se výkupy na trasách klíčových komunikací, a to je efekt toho, že jsme včas změnili zákon.“

Když mluvím o obnovení schopnosti stavět, tak se to týká také veřejných zakázek.

"Patříme mezi země, kde se soutěží strašně dlouho a prodlužuje se schopnost státu vůbec investovat reálné peníze do ekonomiky. Proto jedna z prvních věcí, které jsme loni udělali, byla novela zákona o zadávání veřejných zakázek, kde jsme se pokusili odstranit alespoň ty největší chyby a největší nesmysly, které tam byly. Samozřejmě, že si s novelami nevystačíme. Chystáme letos zásadní změnu, která ovlivní investiční výstavbu, a to je snaha sjednotit územní řízení, stavební řízení, povolování EIA do jednoho správního procesu, na jehož konci bude jedno integrované povolení. Ministerstvo pro místní rozvoj má letos předložit tento konkrétní návrh zákona."

Stejně tak chystáme nový zákon o zadávání veřejných zakázek.

"Nový zákon kde budeme reagovat na evropskou legislativu, a znovu doufám, že to bude zákon, který udrží vysokou míru transparentnosti, to znamená, že neumožní, aby se veřejné zakázky obcházely, aby se tady kradlo, ale současně to musí být zákon, podle kterého bude možné v reálném čase veřejné zakázky transparentně a objektivně vysoutěžit. Když mluvím o obnovení schopnosti státu stavět, tak jde také o to, aby byly konsolidované státní instituce. Nejenom Ministerstvo dopravy, ale také Ředitelství silnic a dálnic a Správa železniční a dopravní cesty, protože to jsou velcí zadavatelé. Tady je potřeba, aby nový ministr dopravy věnoval velké množství energie, aby ŘSD skutečně fungovalo."

Pokládám za strašně důležité to, že se zaměřujeme na otázku čerpání evropských fondů.

"Jde nejenom o to, abychom se rychle připravili na nové evropské fondy, ale ještě stále máme prostor k tomu, abychom ztratili co nejméně z fondů minulých. Bohužel je škoda, že když byl na to ještě čas, se neudělala realokace finančních prostředků v evropských fondech a nepřesunuly se peníze z projektů a programů, kde je evidentní, že prostředky nedočerpáme, do oblastí, kde je šance finanční zdroje efektivně a smysluplně utratit. V tuto chvíli zachraňujeme, co se dá, v řadě případů zachraňujeme nezachranitelné. Loni to vypadalo, že přijdeme zhruba o 21 miliard korun z fondu Evropské unie, nakonec se nám to podařilo stáhnout na devět miliard a podobný boj povedeme i v letošním roce.
To, co pokládám za ještě důležitější, je, abychom už v letošním roce začali čerpat z nových evropských fondů."

3 oblasti, kde chceme zahájit čerpání evropských peněz co nejdříve:

  • Máme tady možnost využít evropské fondy, už jsem o tom mluvil. 160 miliard korun je připraveno v Operačním programu Doprava dvě pro příští roky na dopravní infrastrukturu.
  • Připravili jsme v rámci vyjednávání s Evropskou komisí 12 miliard korun z evropských fondů na rozšiřování kapacit škol a mateřských školek tam, kde jejich kapacity nestačí. Opět velmi dobrý impulz a bude to znamenat i navázání prostředků obcí a měst.
  • A konečně, chystáme nový zákon o sociálním bydlení, ale chceme ho také podpořit tím, že evropské prostředky bude možné vynaložit na investice do sociálního bydlení. Tady je připraveno 16 miliard korun z Evropské unie na podporu výstavby nových kapacit v oblasti sociálního bydlení. Opět impulz, který půjde do ekonomiky a do stavebnictví.
Tři konkrétní oblasti z evropských peněz, kde chceme zahájit čerpání co nejdříve – dopravní infrastruktura, rozšíření mateřských školek a základních škol a výstavba nového sociálního bydlení jako konkrétní kroky, které může vláda udělat pro podporu stavebnictví.

Jak už bylo řečeno, české stavebnictví prošlo údolím stínů, prošlo výraznou krizí a bez aktivního přístupu vlády se z té krize nevzpamatuje. Vláda je důležitý veřejný zadavatel, důležitý investor, a proto potřebujeme tuto aktivitu.

Celý projev předsedy vlády Bohuslava Sobotky na VII. sjezdu Odborového svazu Stavba

 
 
Reklama