Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov

Ideální kancelář podle zaměstnanců? Prostorná a tichá s otevíratelnými okny

Datum: 8.11.2016  |  Organizace: J&T REAL ESTATE, a. s.  |  Firemní článek

Šest z deseti zaměstnanců (62 %) se již při hledání zaměstnání zajímá o prostředí kanceláří, ve kterých budou pracovat. Základem ideální kanceláře je pro naprostou většinu dobrá dopravní dostupnost a vhodné vnitřní uspořádání kanceláří.

82 % zaměstnanců dává přednost menší kanceláři sdílené s několika kolegy před klasickým openspace, na kterém jim vadí především hluk, přelidněnost a centrálně nastavená klimatizace. Zaměstnanci dále oceňují služby v okolí, zeleň či wi-fi připojení v budově. Moderní relaxační zóny a herny jsou pro ně až na druhém místě.

Podle průzkumu společnosti J&T Real Estate při příležitosti výstavby kancelářského komplexu Rustonka v Karlíně, který probíhal mezi pražskými zaměstnanci, je základem ideální kanceláře dobrá dopravní dostupnost, za důležitou ji označilo téměř 90 % dotázaných. A stejně důležité je pro ně i vnitřní prostředí budovy a kanceláří. Jen necelá pětina dotázaných by volila klasický openspace, ať už s pevným či sdíleným pracovním místem. Polovina respondentů dává přednost pracovat v kanceláři s více kolegy, téměř třetina budoucích uchazečů o práci by pak ráda pracovala v samostatně uzavřené kanceláři pro jednoho zaměstnance.
„Doba, kdy se šetřilo na každém zaměstnanci, je dávno pryč. Dnes se firmy snaží nalákat kvalitní pracovníky a vhodné komfortní uspořádání kanceláří je jedním z faktorů, které je mohou přesvědčit,“ komentuje výsledky Eduart Forejt, Business Development Director, Jones Lang LaSalle.

V hlučném, přeplněném a tmavém prostředí pracovat nechceme

Na výsledek práce zaměstnanců má vliv mnoho faktorů. Nejčastěji ho negativně ovlivňuje hluk, hned po něm následuje přelidněná kancelář. Tyto dva faktory spolu navíc úzce souvisí. V kanceláři, kde pracuje příliš mnoho lidí, je logicky i větší hluk, který zaměstnance rozptyluje a brání mu se soustředit na práci. V přelidněné kanceláři se navíc lidé cítí stísněni, bez dostatku osobního prostoru.
„Při projektování kanceláří dnes developeři často spolupracují s personalisty. Ti jim pomáhají kanceláře navrhovat tak, aby si je každá firma mohla upravit podle svých potřeb a potřeb jejích zaměstnanců,“ vysvětluje Petr Markvart, associate konzultant ve společnosti Cushman & Wakefield, a dodává: „I openspace kanceláře lze uspořádat tak, aby se v nich zaměstnanci cítili pohodlně. Prostor lze rozdělit stavebně pomocí menších oddělených místností, které mohou sloužit pro interní nerušenou komunikaci nebo telefononní hovory. Kanceláře ale můžeme členit i neplnými příčkami, nábytkem či květinami, které tvoří akustické a optické bariéry.“

Lidé negativně vnímají také umělé osvětlení na pracovišti. Přes 80 % dotázaných dává přednost dostatku přirozeného světla v kancelářích a také možnost si otevřít okno. Dále by podle respondentů v ideální kanceláři nemělo chybět wi-fi připojení (56 %), dobře fungující a nastavitelná klimatizace (58 %) a v blízkém okolí služby a zeleň.

Zajímavým výsledkem průzkumu byla i skutečnost, že zaměstnancům nevadí, pokud v budově nejsou moderní kreativní zóny, herny a tělocvičny či další vymoženosti kanceláří, které nabízejí některé velké nadnárodní firmy. „Jedním z důvodů těchto odpovědí může být i fakt, že naprostá většina běžných zaměstnanců chodí do kanceláře pracovat na osm hodin, tudíž dává přednost dobrým podmínkám pro práci. Navíc dojíždějí do práce většinou městskou hromadnou dopravou, takže ocení spíš dobrou dopravní dostupnost,“ popisuje Martin Kodeš, obchodní ředitel J&T Real Estate.

Ideálem je klidná lokalita v širším centru s klasickými, ale flexibilními kancelářemi

Požadavkům zaměstnanců, a tím pádem i firem, které si kanceláře pronajímají, se snaží vycházet vstříc například i developerská společnost J&T Real Estate, která buduje kancelářský komplex Rustonka v pražském Karlíně, čtvrti, která získala v poslední době punc jedné z nejrychleji se rozvíjejících kancelářských oblastí v Praze.

„Tuto klidnou lokalitu blízko centra s výbornou dostupností MHD a zajištěnou kompletní občanskou vybaveností jsme si vybrali po konzultaci s realitní společností, která má perfektní přehled o tom, jaké požadavky mají firmy na pronájem kanceláří,“ říká Martin Kodeš a dodává, že komplex Rustonka bude dokončen na počátku roku 2017 a nabídne k pronájmu přes 33 tisíc m2 flexibilních kanceláří, v těsné blízkosti pak zastávky tramvají a metra, mnoha obchodů, ale i školky a školy.

 

Datum: 8.11.2016
Organizace: J&T REAL ESTATE, a. s.



Sdílet:  ikona Facebook  ikona Twitter  ikona Google+  ikona Linkuj.cz  ikona Vybrali.sme.skTisk Poslat e-mailem Hledat v článcích 


Témata 2018

Tabulky a výpočty

Normy

Knihovna FM

Odborné semináře TZB-info

Odborné semináře - Správa a provoz nemovitostí, FM v praxi
Správa budov, úspory energií a správa technického zařízení od předních odborníků. Témata přizpůsobíme vašim potřebám. Školení vícedenní i na 1 den na vybrané téma. Máte dotazy nebo zájem o školení?
Přečtěte si reakce účastníků 5 denních seminářů 3+ 2 dny s certifikátem:
Podzim 2013: Praha 6 Petřiny
Únor 2014: Hotel Golf, Praha
Podzim 2014: Aquapalace Hotel Prague
Podzim 2015: Aquapalace Hotel Prague
Podzim 2016: Aquapalace Hotel Prague
Březen 2017: Aquapalace Hotel Prague
Říjen 2017: Aquapalace Hotel Prague


účastníci semináře FM

Spolupráce

Česká pobočka mezinárodní asociace Facility managementu (IFMA CZ) www.ifma.cz

Odborný garant

Petra Gütterová