Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Ochranka poskytuje v obchodních centrech i první pomoc

Pracovníci ostrahy z M2C prochází pravidelným školením na poskytování první pomoci včetně praktického nácviku.

OC Quadrio, ilustrační obrázek, foto redakce
OC Quadrio, ilustrační obrázek, foto redakce

Ochranka poskytne v létě o polovinu více zásahů první pomoci než během zbytku roku

Velká obchodní centra představují v letních vedrech jedno z mála míst, kde se lze i trochu ochladit. Zejména u seniorů ale přechod z teplého do klimatizovaného prostředí může způsobit teplotní šok. Velký problém představuje vedro také pro děti či zvířata „na pár minut“ zavřené v automobilech.

Teplotní šok, přehřátí, dehydratace

Kromě seniorů jsou v letních dnech nejvíce ohroženou skupinou kardiaci, alergici, ale velice často i lidé, kteří jsou vlastním opomenutím přehřátí či dehydrovaní. Spouštěčem kolapsu bývá častá, rychle po sobě jdoucí zásadní změna okolní teploty. Rozpálená velkoměsta navíc poskytují jen málo míst, kde se lze přirozeně ochladit – kromě parků, vodních ploch či metra v případě Prahy jich mnoho není. Jedním z míst, kam se lze ve vedrech uchýlit za kýženým teplotním osvěžením, jsou i obchodní centra.

David Rožek z poradenské společnosti Synergia, která se specializuje na bezpečnostní analýzy komerčních budov, připomíná, že obchodí centra se klimatizují na rozdíl 5 až 6 stupňů od venkovní teploty. Pakliže je ale venku více než 30 stupňů, drží se v nákupních centrech hodnota 24 stupňů.

Podle společnosti M2C, která má v České republice na starost ostrahu a facility management u více než 65 velkých obchodních center, řeší její pracovníci v létě výrazně více případů, kdy se lidem udělá nevolno.
Jedná se o více než 50procentní nárůst poskytnuté první pomoci z důvodu kolapsu nebo nevolnosti návštěvníků. Obecně platí, že v letních měsících poskytujeme první pomoc zákazníkům v obchodních centrech více, než v ostatních měsících. Dle našich interních statistik jsme první pomoc v těchto měsících průměrně poskytli v 70 případech, v ostatních měsících se pohybujeme přibližně na jedné třetině tohoto čísla,“ uvádí Jaroslav Zoubek, ředitel divize obchodních center M2C.

V obchodních centrech a jejich bezprostředním okolí představují v létě nebezpečí také nejrůznější fontány a vodní prvky, kde lidem toužícím po ochlazení hrozí nejenom úraz, ale i následné kožní problémy kvůli chemicky ošetřené vodě.
Běžně se dále v provozu setkáváme v důsledku letních teplot s kolapsy převážně starších osob, pády osob z eskalátorů, úrazy spojené s konzumací alkoholu, ale také například s úrazy při osvěžení, kdy návštěvníci i přes zákaz vstupují do prostor fontán či jiných obdobných zařízení spojených s možností osvěžení,“ říká Zoubek.

„Zapomenuté“ děti či zvířata v rozpáleném automobilu na obřím parkovišti

Velký problém představují „zapomenuté“ děti či zvířata ponechaná v rozpáleném automobilu na obřím parkovišti před obchodním centrem. V horkých dnech teplota uvnitř vozidla dosahuje přes 70 stupňů Celsia a ke kolapsu stačí pár minut. Pootevřené okno teplotu vzduchu uvnitř vozidla nesníží a při delší době bývají následky pro děti či zvířata uvězněná v rozpáleném automobilu fatální.

Podle Zoubka prochází pracovníci ostrahy z M2C pravidelným školením na poskytování první pomoci včetně praktického nácviku, mimo jiné například i na k tomuto určených speciálních figurínách.
V rámci vybavení centra je dnes běžným standardem například automatizovaný externí defibrilátor (AED), na jehož případné použití jsou pracovníci ostrahy také pravidelně školeni,“ uzavírá Zoubek.


M2C
logo M2C

M2C je jednou z největších společností s mezinárodní působností, nabízející široké spektrum služeb v oblasti integrovaného facility managementu. Poskytuje komplexní služby v rámci správy nemovitostí (úklid, údržba a zabezpečení) a prostřednictvím ...