Mnoho věcí se měří, ale málo dat se ukládá a většinu dat nikdo nepoužívá

Datum: 14.11.2017  |  Autor: Ing. Dagmar Kopačková, Ph.D., Petra Gütterová, redakce

I postesk z nadpisu zazněl na dnešní konferenci v rámci Týdne Facility managmentu 2017 na téma „služby a lidé“. Dnes běžela celodenní konference, ale zítra program pokračuje, připraven je seminář Novinky v EN a ISO pro FM, workshop GDPR pro FM a konference Rekonstrukce TZB v bytových domech.

Týden FM 2017, Foto: Petra Gütterová, redakce
Týden FM 2017, Foto: Petra Gütterová, redakce

Z programu konference samozřejmě na TZB-info zveřejníme vybrané zajímavosti, dnes jen 1 malá ochutnávka z každého přednáškového sálu. Konferenční novinkou je také aplikace MYIA, která umožňuje kontaktovat řečníky, ostatní přihlášené účastníky a efektivně pokládat dotazy.

Z přednášek:
Karel Kadlec - Mark2 Corporation Czech, a.s. - Automatizace evidence provedených prací

O digitalizaci slyšíme již dlouho, stejně jako o nových materiálech, nanomateriálech a celé řadě stále nových věcí. Stále slyšíme také o aplikacích. Aplikací, řada z nich se neliší od nástrojů, které jsme používali i dříve. Ale otázka: měli bychom se bát 4.0? Nebude to zase tak rychle, minimálně polovina sálu se toho nedožije, ale i v nových podmínkách budou stále potřeba lidé. Před 15 lety bylo FM jednoduchá služba, starost o technologie, úklid atd., nyní je třeba pracovat s tím, co po nás bude zákazník chtít. Ale důležitá je související otázka - bude za to ochoten zaplatit?

Současná praxe je taková, že v CAFM evidujeme spoustu věcí, je ale otázkou, s jakou přehledností a jak jsme schopni je použít. Zákazník je čím dál náročnější a stále více nás „hlídá“. Hledáme dostatečné argumenty a reporty, které budou kdykoliv k dispozici. Už v roce 2003 jsme nabídli CAFM SW. Pořád je otázkou např. zadávání dat a přetažení dat z jiných systémů. Proaktivní zákazník chce snižovat náklady a požaduje informace on-line. Jedna změna je hodně důležitá: před dvaceti lety jste mohli stát opodál 10 let a nic se nedělo. Dnes stojíte opodál pár měsíců a už to nikdy nedoženete.

Název Automatizace evidence provedených prací zní složitě, ale uvedu příklad: provedení opravy topení – radiátor je opravený, vytápění funguje, stavební zapracování vč. opravy obkladů vyhovující dlaždičky dobré… ale po opravě zůstal nepořádek, který zákazník vyfotil. Úklid trval 15 minut, agenda v řádu týdnů. Je třeba pracovat efektivněji. Ideální, když zákazník vyfotí a pošle a my můžeme problém řešit okamžitě. Používáme stále CAFM, ale dnes máme chytré telefony, známe výkon zaměstnanců a máme on-line data. Klient bez extrémní námahy může kontrolovat provedení a evidenci závad. Samozřejmě, že u všech SW a aplikací musíme počítat s náklady na údržbu SW a provoz, ale nutným předpokladem je, aby obě strany systém přijali. Problém je však pasportizace, které jsou nehotové, nebo špatně a pro klienta to znamená velký finanční náklad. Řešení asi nebude tak jednoduché, jak to vypadalo na začátku, ale nedá se nic dělat.

Diskuse: Děláte, co zákazník chce, nebo jim nabízíte něco, co zákazník ještě ani neví?
Karel Kadlec: Aplikace jsme mu představovali my. Konkurence je obrovská. Trvale přemýšlíme, co nabídnout, ale vše souvisí s náklady a chutí na obou stranách.



Týden FM 2017, Foto: Petra Gütterová, redakce
Jan Široký - Energocentrum Plus, s.r.o. - Automatizovaná kontrola provozu TZB - příležitost pro nové služby s vysokou přidanou hodnotou

Problém dneška: Posouváme se technologicky, ale data neumíme vytěžit. Stále se mnoho věcí měří, ale málo dat se toho ukládá a většinu dat nikdo nepoužívá. Komfortní systém mnoha dat získá, pak je zobrazí na obrazovce a dále se s nimi nic neděje, použije se jen zlomek. Trend je cela zjevný. V Americe, kde tento segment trhu začíná být aktuální, je trend u poskytovatelů i majitelů budov zpracování a vytěžení dat.

Na co se soustředíme? Budova je navržena, v lepším případě má i manuál provozu. Ale v reálu to tak není. Uvádí se, že v komerčních budovách se 15–30 % energie spotřebovává neefektivně, protože nejsou dobře provozovány. K tomu je třeba nejdříve porozumět datům. Chybí nám jednotnost formátu dat, příkladem může být třeba 8 různých formátů uvádění venkovní teploty v rámci dat. Při ručním pracování to nebyl problém, ale při strojovém zpracování velkého množství dat je třeba jednoznačné označení. Data musíme štítkovat (tagovat). Máme enormní množství dat, ale musíme z nich vytěžit poučení. Potřebujeme mezioborové propojení IT, kybernetiky, energetiky… Spolupracujeme s řadou univerzitních center na dalším rozvoji managementu. Ze zkušenosti dnes víme, že např. 48 % chyb lze na dispečinku opravit okamžitě, s minimálními náklady na odstranění, protože to je jen strojový čas.

Příklad chlazení mimo pracovní dobu u jednoho klienta - v datech byly výstupy z 200 elektroměrů on-line, jednalo se o 550 poboček klienta. Pro vyhodnocení dat ale potřebujeme souvislosti, například pracovní dobu a konektivitu na CAFM. Analyzujeme 14 milionů záznamů. U jednotlivých měřidel jsme udělali odhad úspor a podle toho jsme mohli stanovit priority. Z toho pak bylo patrné o co má smysl se skutečně starat, kde je nejvyšší potenciál úspory s minimem nákladů. Po analýze vznikl návrh komplexních opatření a byla navržena a provedena následná modernizace. Po modernizaci MaR došlo k výraznému poklesu spotřeby mimo pracovní dobu. Čas mimo pracovní dobu je pro úspory ideální, jelikož tam nedochází ke konfliktu s vnímáním vnitřního prostředí. Nikdo si nestěžuje, že na něj fouká, že je mu zima, že je mu horko… návratnost opatření může být velmi rychlá, např. do 3 let.

Další efekt analytiky jsou generické přehledy, kde je možné vidět řadu sestav dat – například teploty v konkrétním prostoru, teploty a spotřeba podle poboček atd. I manažeři poboček, kteří mají hodně práce, na sestavách získají přehled a jsou spokojeni, protože zákazník získá kvalitní možnost kontroly.

Podobně jsme u jiného klienta dělali revizi spotřeby VZT. I pohled přes celou energii na patě objektu, kterou jsme dali do souvislosti s provozem umožnila detekci víkendové spotřeby. A pak přišla otázka: Co spotřebovává energii o víkendu? A proč? Úpravami se došlo k velmi zajímavé úspoře.

U dalšího zákazníka, kde se hledal potenciál úspor, se provedla analýza celého portfolia budov a hledala se opět podezřelá spotřeba o víkendu. Šli jsme cíleně po chlazení a ptali jsme se uživatelů. Objevili jsme neutlumenou chladicí jednotku, která není propojena s centrální MaR.

Také jsme v jedné budově detekovali velkou spotřebu energie na provětrávání garáží. Následovala diskuse s provozním: je velká spotřeba na provětrávání v garážích – musí to běžet? Já nevím. Můžete to vypnout? Asi ano. Vypnutí v době mimo provoz samozřejmě vedlo k velkým úsporám. Zarážející je, že to takto běželo 3 roky a nikdo se nad tím nezamýšlel.

Je to o tom, jakým způsobem umíme uchopit technologický pokrok a jak ho umíme přetavit do obchodních modelů Máme řadu příkladů z praxe, kdy i velké společnosti zaspali rozvoj. Samozřejmě se projevuje IoT, ale také důsledky velkého množství dat, například dnes doporučená perioda ukládání je 1-15 min.




Týden FM 2017, Foto: Petra Gütterová, redakce



Týden FM 2017, Foto: Petra Gütterová, redakce

Poznámka redakce: Výše uvedené texty jsou vybranými zajímavostmi z přednášek a nebyly autory autorizovány.

 

Hodnotit:  

Datum: 14.11.2017
Autor: Ing. Dagmar Kopačková, Ph.D., redakce   všechny články autoraPetra Gütterová, redakce   všechny články autora



Sdílet:  ikona Facebook  ikona Twitter  ikona Google+  ikona Linkuj.cz  ikona Vybrali.sme.skTisk Poslat e-mailem Hledat v článcíchDiskuse (žádný příspěvek, přidat nový)


Témata 2018

Normy

Knihovna FM

Partner - Facility management

logo Mark2 Corporation

Odborné semináře TZB-info

Odborné semináře - Správa a provoz nemovitostí, FM v praxi
Správa budov, úspory energií a správa technického zařízení od předních odborníků. Témata přizpůsobíme vašim potřebám. Školení vícedenní i na 1 den na vybrané téma. Máte dotazy nebo zájem o školení?
Přečtěte si reakce účastníků 5 denních seminářů 3+ 2 dny s certifikátem:
Podzim 2013: Praha 6 Petřiny
Únor 2014: Hotel Golf, Praha
Podzim 2014: Aquapalace Hotel Prague
Podzim 2015: Aquapalace Hotel Prague
Podzim 2016: Aquapalace Hotel Prague
Březen 2017: Aquapalace Hotel Prague
Říjen 2017: Aquapalace Hotel Prague


účastníci semináře FM

Spolupráce

Česká pobočka mezinárodní asociace Facility managementu (IFMA CZ) www.ifma.cz

Odborný garant

Petra Gütterová
 
 

Aktuální články na ESTAV.czDalší plavební komora na Vltavě? Povodí chce oživit debatu o stavběDvoupatrový hausbót: Dům na vodě poskytuje komfortní bydleníS cihlou Heluz Family 2in1 s integrovanou izolací protopíte méněChcete komfort i během horkého léta? Využijte modul CoolBreeze