Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov

Kvalita pracovního prostředí se stává významným faktorem při výběru kancelářských prostor

Nájemci neváhají si za ni připlatit
Datum: 13.7.2018  |  Organizace: CEEC Research s.r.o.

Mezi hlavní trendy dnešních kanceláří patří především to, že zaměstnavatelé používají svou kancelář jako vizitku firemní kultury a jako nástroj k motivaci a přilákání zaměstnanců.

Nájemci kancelářských nemovitostí se stále více zajímají o kvalitu pracovního prostředí a tři čtvrtiny z nich jsou ochotny si za ni v případě potřeby připlatit. Nejvýznamnějším trendem je v tomto ohledu dobrá dopravní dostupnost, občanská vybavenost v okolí a dostatek parkovacích míst. Poptávku po pronájmech zvyšuje u firem hlavně potřeba zvětšení současné kancelářské plochy a zájem o kvalitnější prostory. Vyplývá to ze Studie developerských společností Q2/2018 zpracované analytickou společností CEEC Research ve spolupráci se společností KPMG Česká republika.

Nejvýznamnějším aktuálním trendem kvality pracovního prostředí je dopravní dostupnost

Tři čtvrtiny (75 procent) firem pronajímající si kancelářské prostory dbají podle developerů na pracovní prostředí svých zaměstnanců a jsou ochotny si v případě potřeby za něj i připlatit. Další čtvrtina (25 procent) bere budoucí pracovní prostředí v potaz, jen pokud tyto požadavky nenavýší cenu.
Nejvýznamnějším aktuálním trendem kvality pracovního prostředí, které nájemci pro své zaměstnance preferují, je dobrá dopravní dostupnost. Tento faktor ohodnotili ředitelé developerských firem na stupnici od 0 do 10, kde desítka představuje maximálně preferovanou vlastnost kancelářské nemovitosti, známkou 9,1 bodu.
Významně kvalitu pracovního prostředí také navyšuje občanská vybavenost v blízkosti kanceláří (7,4 bodu z 10) a dostatek parkovacích míst (7,1 bodu z 10). Nejméně se naopak zájemci zajímají o akusticky oddělená pracovní místa (4,9 bodu z 10).

Příjemné pracovní prostředí jako dobrý benefit
„Příjemné, moderní a vysoce funkční pracovní prostředí je pro firmy stále větší konkurenční výhodou. Nové generace perspektivních zaměstnanců na tento „pasivní benefit“ velmi dobře slyší a významně promlouvá do jejich výběru budoucího zaměstnavatele,“ říká Pavel Kliment, partner odpovědný za služby pro realitní a stavební společnosti KPMG v České republice.
„Míra nezaměstnanosti se pohybuje v České republice delší dobu na rekordně nízké úrovni. Zaměstnavatelé se pro získání pracovní snaží nabídnout stále širší spektrum benefitů a příjemné pracovní prostředí patří mezi ty nejčastější,“ vysvětluje jednu z motivací firem Martina Hloušková, Sales Director, CAT Phones, TCCM s.r.o.
Její slova dále rozvádí Tero Loukonen, Head of Research, PASSERINVEST GROUP, a.s. „Co se týká pracovního prostředí, nájemci věnují pozornost funkčnosti, osvětlení, hlučnosti a celkovému komfortu kancelářských prostor. Zahrnuje to prvky, jakými jsou relaxační zóny, větší kuchyňky, místa pro neformální schůzky a pro telefonování, sprchy a převlékárny pro cyklisty atd. Zdá se, že forma sdílených pracovních prostor se stává novým trendem posledních let a také v Praze již bylo otevřeno několik takových coworkingových center.“
Svůj pohled přidává také Alexandra Tomášková, Managing Director, Skanska Property Czech Republic. „Mezi hlavní trendy dnešních kanceláří patří především to, že zaměstnavatelé používají svou kancelář jako vizitku firemní kultury a jako nástroj k motivaci a přilákání zaměstnanců. Prostory se obohacují o různé hravé prvky, už to dávno nejsou strohé kanceláře. Dále je to efektivita využití prostoru, které je dosahováno prostřednictvím konceptu „activity based workplace“, jenž dělí prostor nájemce do několika účelných zón. Tyto zóny umožňují zaměstnancům změnit pracovní prostředí v rámci dne a tím pozitivně ovlivňovat kreativitu a napomáhat spolupráci v týmech. Důležitým a stále posilujícím aspektem je pak ekologická zátěž a technologická vyspělost kanceláří, které se propisují především do certifikace LEED (nebo BREEAM), jež se stala již určitým požadovaným standardem jak pro nájemce, tak pro investory.“

Odklon od velkých společných kanceláří

„Lze pozorovat odklon od velkých společných kanceláří, preferují se společné kanceláře pro maximálně 4-6 pracovníků. Prosazují se zvýšené požadavky na možnost parkování pracovníků (mobilita/dojíždění), dbá se na dobrou dopravní dostupnost, nabídku stravovacích možností v okolí a možnost zón pro kouření,“ tvrdí Karel Tabery, projektový manažer, Moravská stavební – INVEST, a.s.
Požadavky nájemců doplňuje Omar Koleilat, generální ředtel skupiny Crestyl. „Firemní prostředí musí být dostatečně zajímavé a „otevřené“. Všichni preferují uvolněné prostředí s přístupem k zeleni a kvalitnímu venkovnímu prostoru, který nabízí jak možnost odpočinku, tak aktivní trávení času.“ „Většina našich nájemců si drží koncept, který je na trhu už delší dobu - kanceláře s otevřenými dispozicemi tak z 50%, zbytek zasedací místnosti a samostatné kanceláře pro vedení a citlivé pozice jako například HR nebo právník. S nájemcem, který by pracoval s desk-sharingem, jsme zatím nepřišli do styku,“ dodává Hana Šantrochová, Development Director, S+B Plan&Bau Prag spol.s r.o.

Hlavním faktorem, který zvyšuje poptávku po pronájmech kancelářských prostor, je pak potřeba zvětšení současné kancelářské plochy (8,2 bodu z 10). Dalšími významnými okolnostmi ovlivňujícími poptávku je zájem o kvalitnější prostory (7,6 bodu z 10) a příliv nových firem na trh ze zahraničí (7,0 bodu z 10). Relativně nejméně se naopak do poptávky promítá snaha o získání lepších podmínek (6,1 bodu z 10).



Studie developerských společností Q2/2018 je publikována na www.ceec.eu

 

Hodnotit:  

Datum: 13.7.2018
Organizace: CEEC Research s.r.o.



Sdílet:  ikona Facebook  ikona Twitter  ikona Google+  ikona Linkuj.cz  ikona Vybrali.sme.skTisk Poslat e-mailem Hledat v článcíchDiskuse (žádný příspěvek, přidat nový)


Témata 2018

technická podpora výrobců

Normy

Knihovna FM

Odborné semináře TZB-info

Odborné semináře - Správa a provoz nemovitostí, FM v praxi
Správa budov, úspory energií a správa technického zařízení od předních odborníků. Témata přizpůsobíme vašim potřebám. Školení vícedenní i na 1 den na vybrané téma. Máte dotazy nebo zájem o školení?
Přečtěte si reakce účastníků 5 denních seminářů 3+ 2 dny s certifikátem:
Podzim 2013: Praha 6 Petřiny
Únor 2014: Hotel Golf, Praha
Podzim 2014: Aquapalace Hotel Prague
Podzim 2015: Aquapalace Hotel Prague
Podzim 2016: Aquapalace Hotel Prague
Březen 2017: Aquapalace Hotel Prague
Říjen 2017: Aquapalace Hotel Prague


účastníci semináře FM

Spolupráce

Česká pobočka mezinárodní asociace Facility managementu (IFMA CZ) www.ifma.cz

Odborný garant

Petra Gütterová