Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov

Služba Vodafone Chytrá budova pro řízení pracovních míst, parkování a mikroklimatu

Takzvaný internet věcí (IoT), ve kterém spolu díky online propojení mohou komunikovat čidla, nejrůznější zařízení a stroje, je dobrým pomocníkem i v současném boji proti šíření koronaviru.

Služba Vodafone Chytrá budova na bázi IoT pomáhá firmám dodržovat social distancing

V naší firmě máme senzory na pracovních místech a dostáváme tak reálná data o vytíženosti kanceláří,“ říká Viktoria Korabelniková, IoT Country Sales Manager společnosti Vodafone Business. Zároveň ale dodává, že senzory neznamenají „špehování“, protože ve Vodafonu funguje flexi office – zaměstnanci nemají stálá pracovní místa, ale prostor využívají podle aktuální potřeby a židle nepatří konkrétnímu pracovníkovi.

Viktoria Korabelniková, IoT Country Sales Manager Vodafone Business
Viktoria Korabelniková, IoT Country Sales Manager Vodafone Business

S aplikací pro rezervaci pracovních míst pracujeme se sníženou obsazeností budovy

Viktoria Korabelniková, IoT Country Sales Manager Vodafone Business: „Kromě ochranných pomůcek a dodržování hygienická opatření zaměstnance žádáme, aby nebyli v kanceláři déle, než je nutné. Kapacitu obsazenosti budovy máme sníženu a podle aktuální situace s ní pracujeme. Používáme aplikaci pro rezervaci pracovních míst, která nám umožňuje dodržení bezpečné vzdálenosti od ostatních kolegů. A samozřejmě podporujeme práci z domova.

Jak služba Chytrá budova vlastně funguje?

Základem služby Chytrá budova je rezervační systém. Přes mobilní aplikaci si rezervujete místo a v aplikaci je nastaven limit maximální obsazenosti. Další funkcí je Realtime social distancing. Pomocí senzorů umístěných pod pracovní deskou je znám přesný čas, kdy bylo konkrétní pracovní místo obsazeno a vzdálenost mezi pracovníky. Součástí je i funkce Workplace occupancy, kde na základě reportu zjistíme, zda je nastavená vytíženost dodržována, a to při dělení na například patra nebo jednotlivá oddělení.
Aplikace umí i statistiky vytíženosti jednotlivých míst a tím dodržování social distancingu. Lze získat i údaje o jednotlivých lidech, kteří si na dané období rezervovali místa, samozřejmě v rámci dodržování pravidel GDPR. Takže lze získat informaci, zda se mohli dva konkrétní lidé ve společných prostorách potkat. V případě, že jsou nastavená pravidla porušována, může společnost učinit nápravná opatření.

Aplikace Chytrá budova pomůže i s parkováním vozů zaměstnanců

Stejně jako pracovní místa umí služba monitorovat a rezervovat také místa k parkování na parkovištích firem. Zejména v této době, kdy se mnohá z nich otevřela i soukromým automobilům, je to významný pomocník v řízení vytížení parkoviště, tak aby všichni zaměstnanci našli v daný den své místo.

Senzor může pomoci i při kontrole kvality pracovního prostředí

Senzor umí v daném prostření měřit teplotu, vlhkost, hladinu CO2 a z vyhodnocení statistik lze stanovit podmínky. V případě, že například hygienické stanice vydají doporučení na vlhkost a teplotu vzduchu, aby se koronavirus šířil co nejobtížněji, tento senzor tyto doporučené hodnoty sleduje a pomůže společnostem s jejich dodržením.

Dá se tato služba nějak využít, až omezení ohledně koronaviru pominou? Vyplatí se to firmě i do budoucna?

Investice nyní pomáhá chránit zdraví zaměstnanců, ti mohou nadále vykonávat svoji práci a přinášet tím firmám hodnotu. Pokud se společnost dále rozhodne přejít na režim flexi office, po návratu zaměstnanců do budov pomůže služba řídit jejich počet tak, aby měli místa k sezení i parkování zajištěna.