Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov

Rozhovor: ekonomické systémy řeší problémy rostoucích firem s jejich zakázkami

Když přibývá zakázek, najednou je mnohem složitější plánovat jejich náklady, výnosy a udržovat si o všech aktuální přehled. O efektivním řešení nejen těchto potíží jsme si povídali s obchodním ředitelem Tomášem Komárkem ze společnosti Solitea Česká republika, která vyvíjí ekonomické systémy Money.


© Fotolia.com
Tomáš Komárek, obchodní ředitel společnosti Solitea Česká republika
Tomáš Komárek, obchodní ředitel společnosti Solitea Česká republika

Jaké jsou největší problémy, které podle vašich zkušeností trápí rostoucí stavební, montážní nebo instalatérské firmy?

Mnoho firem se před pořízením ekonomického systému potýkalo s náročným vyhodnocením svých zakázek. Jedním z nich byla například stavební firma MAMUT-THERM, která se specializuje na zateplování budov. Nyní používají Money S5 a vyhodnocování řeší pomocí modulu Zakázky. Díky němu snadno porovnají plánovaný rozpočet se skutečností. Pomáhá jim v tom funkce Rozpad zakázky, která umožňuje snadné srovnání odvedené práce, spotřebovaného materiálu nebo stavu subdodávek. Pokud vám navíc začne materiál mimořádně docházet, včas to zachytíte a objednáte další. Výhodou je, že přes Money vyřídíte i samotnou objednávku.

Jak je to s evidencí různých podkladů a dokumentů? Mají v tom firmy pořádek?

Liší se to firma od firmy. Obecně však lze říct, že ne. Společnosti vedou svou agendu na různých místech a jejich zaměstnanci tak skáčou z jednoho místa na druhé, přičemž nic z toho nebývá vzájemně propojeno. Poptávky od zákazníků leží v e-mailu, faktury jsou v šanonech a další část dokumentů je uložená elektronicky na různých místech. Díky ERP Money je celá firemní agenda na jednom místě a elektronicky, takže se v ní dobře vyhledává. I díky tomu má vedení lepší přehled a kontrolu nad zakázkou.

Dá se v Money evidovat i komunikace se zákazníky?

Ano, je to hodně oblíbená vlastnost systému. Slouží k tomu funkce Aktivity. Ve firmě MAMUT-THERM například schůzky a telefonáty původně evidovali v Excelu. Díky ERP Money mají tyto informace v ekonomickém systému a lépe tak například vyhodnotí, které obchodní aktivity jim přinesly zakázky. Zároveň mají k těmto informacím přístup i další zaměstnanci, takže se mohou v případě potřeby snadno zastoupit.

Jaké další typické obtíže Money řeší?

Například váznoucí propojení mezi zakázkou a účetnictvím a následné složité dohledávání údajů. Nebo náročné schvalování dokladů, kdy účetní musí s fakturami obíhat jednotlivá oddělení. Díky ERP Money stačí doklady poslat elektronicky a stavbyvedoucí je schválí přes tablet i přímo ze stavby.

Jak funguje propojení s rozpočtovými systémy?

Vysvětlím to na příkladu. Náš klient, stavební firma KASTEN, používá software euroCALC. Z ERP Money si do euroCALC importují zakázku včetně jejího čísla a hlavičky, která obsahuje údaje o zákazníkovi. Ve specializovaném softwaru pak připraví celý rozpočet, který zahrnuje jak cenu materiálu, tak práce. Ze skladů v Money následně do euroCALCu importují spotřebu materiálu. Podobným způsobem funguje i propojení s dalšími rozpočtovými softwary.

Pro které stavební firmy je ERP systém Money vhodný?

Na velikosti nezáleží. Money je mnohem víc než jen účetní program, takže pokryje i náročné požadavky a pomůže na odděleních jako sklad, zákaznická podpora, účtárna, marketing nebo obchod. Jeho nasazení je rychlé a software si můžete nechat přizpůsobit dle vlastních potřeb. Naši vývojáři moduly upraví tak, aby vyhovovaly vašim podmínkám. Navíc máte možnost Money upravovat za chodu – jakmile vaše firma poroste, na přání vám do Money přidáme další funkce.

Kde se stavební firmy dozví o vašich systémech víc?

Vše potřebné najdou na www.money.cz/stavebnictvi. Také mohou zavolat na 800 776 776 nebo napsat na obchod@money.cz.