Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Vývoj financování ve stavebnictví v 2011-2012 ze strany bank

Specializovaný výzkum CEEC Research jako součást Kvartální analýza českého stavebnictví 01/2011

Banky potvrzují snahu o flexibilitu v přístupu k požadavkům stavebních společností Klíčové při rozhodování o poskytnutí fi nancování jsou kvalita projektu a podíl vlastních vložených prostředků ze strany žadatele o úvěr. Podmínky pro poskytování retailových úvěrů na bydlení by se měly spíše zlepšovat. Banky jsou vstřícné k propojení korporátního a retailového financování.

"Banky zůstávají ve svém přístupu k novým úvěrům v oblasti stavebnictví konzervativní. Budoucí projekty se neobejdou bez vyšší úrovně vlastního vloženého kapitálu a bude docházet k další koncentraci stavebního trhu v kapitálově silných společnostech", řekl v kvartální analýze českého stavebnictví 01/2011 Pavel Kliment, Partner, KPMG v České republice.

Vzhledem k vlivu bankovního sektoru na české stavebnictví a rovněž značnému zájmu stavebních společností o informace ohledně vývoje financování v tomto a příštím roce ze strany bank, realizoval CEEC Research specializovaný výzkum právě na tuto oblast. Informace o svých strategiích pro roky 2011 a 2012, plánovaných změnách v podílu úvěrů poskytovaných stavebním společnostem na celkovém portfoliu úvěrů banky, přístupech k firmám ze stavebnictví, atd., poskytly tři největší banky na českém trhu. Vzhledem k vysokému stupni důvěrnosti těchto informací jsou výsledky prezentovány za jednotlivé banky anonymně, místo konkrétních jmen bank bylo použito označení Banka A, Banka B a Banka C. Všem zúčastněným bankám děkujeme za jejich velkou vstřícnost a výbornou spolupráci.

Výsledky výzkumu ukazují, že rostoucí zájem stavebních společností o získání úvěrů v roce 2010 zaznamenala jedna ze tří dotázaných bank, jedna banka registruje stejné množství žádostí jako v roce 2009 a třetí z dotázaných bank zaznamenala pokles zájmu stavebních společností o své úvěry.

Velikost podílu úvěrů poskytnutých stavebním společnostem v rámci celého korporátního úvěrového portfolia je u dotázaných bank velice podobná, pohybuje se mezi 5-7%. Všechny tři banky se rovněž shodují ve své strategii pro přístup k financování stavebních společností v letech 2011 a 2012. Jejich cílem pro oba roky bude zachovat výše zmíněný podíl úvěrů na svém celkovém korporátním portfoliu úvěrů. Podmínky pro poskytování úvěrů v obou letech zůstanou u Banky A a u Banky C stejné, naopak Banka B chce podmínky pro poskytování úvěrů stavebním společnostem v daném období zmírnit. Jedním z důvodů Banky B k tomuto kroku je nižší podíl nesplácených úvěrů (NPL) v segmentu stavebních společností, než je průměr celého jejího korporátního portfolia (za všechny sektory). Naopak Banka C potvrzuje, že podíl NPL úvěrů je v segmentu stavebních společností větší, než je průměr celého jejího korporátního portfolia. Banka A uvádí, že výše NPL úvěrů v segmentu stavebních společností se nevymykají celkovému průměru.

Z pohledu interních personálních zdrojů zaměřených na segment stavebnictví, Banka B potvrzuje, že má určité competence center, tj. speciální sub-oddělení, které se zabývá výhradně sektorem stavebnictví, (to může být i jeden z důvodu pro výše uvedený nižší průměrný podíl NPL v segmentu stavebních společností). Banka A a Banka C uvádějí, že pro stavebnictví nemají specializované sub-oddělení a toto odvětví je součástí širšího portfolia sektorů, kterým jejich korporátní specialisté poskytují své služby. Počet úrovní schvalovacího procesu při poskytování úvěrů (od prvního screeningu klienta až po finální rozhodnutí) se u jednotlivých bank liší. Nejnižší počet úrovní uvádí Banka B, a to dvě úrovně. Banka C potvrzuje čtyři úrovně a Banka A šest úrovní. Podíl schválených žádostí o úvěr na celkovém počtu žádostí je nejnižší u Banky B a to 40 % (jeden z důvodů nízkého podílu NPL v sektoru stavebnictví oproti průměru celkových NPL). Banka C potvrzuje podíl 85-90 % (tento vysoký poměr však vychází z toho, že samotnému rozhodovacímu procesu ještě předchází řada filtrů), banka A uvádí 70 %.

U dalších produktů, (např. záruky, atd.), potvrzují dotázaní zástupci bank, že jejich snahou je být flexibilní i u specifických požadavků klientů. Vždy to ale závisí na riziku konkrétního projektu, velikosti a finanční stabilitě úvěrované firmy a na druhu požadavku. Jedna z bank rovněž uvádí, že někdy může být flexibilita nižší, např., pokud je třeba daný případ schvalovat mateřským koncernem v zahraničí a praxe na českém a zahraničním trhu se v dané konkrétní oblasti liší.

Jaké jsou aktuálně a jaké budou v průběhu dalších 12 měsíců klíčové faktory, které jsou bankami hodnoceny jako nejdůležitější při jejich rozhodování o poskytnutí financování? Hlavními dvěma faktory, na kterých se shodují všechny tři největší banky na českém trhu, jsou kvalita projektu/předmětu financování a rovněž podíl vlastních prostředků vložených žadatelem o úvěr. Dále pak následují stav projektu, reference o stavební společnosti a předchozí zkušenosti banky s daným žadatelem.

Jako faktor se spíše průměrnou vahou hodnotí banky existenci dodatečné záruky, a podprůměrný vliv na rozhodování přisuzují banky nutnosti dodat nezávislou studii/ ocenění záměru. Pokud porovnáváme odpovědi jednotlivých bank, je zřejmé, že ve svém hodnocení jsou si blíže Banka B a Banka C, které se při posuzování zaměřují na více faktorů. Naopak pro Banku A jsou důležité především první dva zmíněné faktory a ostatní se blíží spíše průměru hodnotící škály, popř. jsou hodnoceny jako podprůměrně důležité.

V oblasti úvěrů na bydlení, (ať již pořízení nebo rekonstrukce), budou pro retailový segment Banka B a Banka C podmínky pro poskytování úvěrů (včetně poplatků) v letech 2011 a 2012 zmírňovat, Banka A plánuje ponechat podmínky pro uvedené období stejné jako v roce 2010. Cílem Banky C je zvýšit podíl těchto úvěrů ve svém portfoliu. Rovněž i Banka A by chtěla podíl retailových úvěrů z této oblasti ve svém portfoliu zvýšit. Banka B by si ráda v průběhu tohoto a dalšího roku zachovala stávající podíl.

Ohledně možností propojení financování korporátního a retailového segmentu v oblasti rezidenčního segmentu jsou banky vstřícné. Banka B a Banka C potvrzují, že v případě, kdy developer nabídne bance lepší přístup ke svým klientům, tj. k retailovým zákazníkům, kteří si byty kupují, a pomůže bance získat tyto klienty pro její retailový business, jsou schopny zlepšit podmínky pro jeho vlastní korporátní financování. Banka A tento přístup rovněž podporuje, uvádí však, že ze své praxe zná velkou řadu specifických případů a v každém z nich postupuje individuálně.

Kvartální analýza českého stavebnictví 01/2011

 
 
Reklama