Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Co dělat, když ceny energií stoupají

Po dlouhém období poklesu cen elektřiny a zemního plynu nastal obrat. Zákazníci dosud nebyli zvyklí na zdražování v liberalizovaném trhu, je to pro ně nová situace. Jak se zdražování dotkne zákazníků? Jak budou postupovat dodavatelé?

Kalkulátor cen energií TZB-info

Není to tomu tak dávno, kdy jsme si užívali levných cen energií. Ceny elektřiny i plynu trhaly rekordy, byly na mnohaletých minimech. Tehdy se zdálo že již růst ani nemohou, že bude elektřiny na trhu díky obnovitelným zdrojům stále více a že hlavní váhu v ceně elektřiny budou mít státem regulované poplatky. Uplynulo relativně velmi krátké období a vše je jinak. Ceny silové elektřiny rychle rostou a z pohledu nedávné minulosti se zdá, že dosahují astronomických výšek.

Historie

Na začátku liberalizace energetického trhu pro domácnosti ceny silové elektřiny na burze až do roku 2008 prudce stoupaly až na úroveň mezi 75 až 90 EUR za megawatthodinu. S krizí však nastal pád cen vlivem poklesu poptávky na 40 až 60 EUR za megawatthodinu. Tento stav setrvával do začátku roku 2012, aby poté vlivem zlevnění nákladů na investice do obnovitelných zdrojů a díky podpoře jednotlivých zemí na výrobu elektřiny z obnovitelných zdrojů cena silové elektřiny opět výrazně klesala. Konec propadu cen elektřiny nastal v průběhu prvního pololetí roku 2016. Růst cen na burze zpočátku nebyl příliš strmý a byl způsoben několika faktory, jako jsou otázky spolehlivosti a budoucnosti jaderných elektráren, ceny povolenek a ceny uhlí. Přes poměrně strmý růst cen v posledních měsících, dnešní ceny jsou stále na úrovni cen, které byly v letech 2012 a 2013.

Podobný vývoj zaznamenal i zemní plyn, cena plynu vytrvale klesala až do poloviny roku 2016, kdy ceny na zdejších trzích dosahovaly hodnot kolem 15 EUR za megawatthodinu. Od té doby se ceny plynu pozvolna zvyšují. Na cenu plynu má vliv nejen závislost nabídky a poptávky, ale i geopolitické události.

Ceny pro domácnosti

Zdražování pro domácnosti je neodvratné, protože levná elektřina nakoupená v předstihu v letech 2015 a 2016 již pomalu dochází a obchodníci již mají „v zásobě“ dražší energii z pozdějších nákupů. Je jisté, že stejně jako vloni, se zdražení dočkají především nabídky pro nové zákazníky. Protože však situace v cenách na burze pro následující tři roky neslibuje výrazně snížení cen než jsou ceny nyní na rok 2019, tak lze s větší pravděpodobností očekávat, že i stávajícím zákazníkům se ceny zvednou.

Stále velkou pravděpodobnost, že se jich zdražování netýká, mají zákazníci alternativních dodavatelů, kteří přešli k těmto obchodníkům díky podomnímu prodeji. Obchodníci nechtějí poskytnout konkurenci příležitost k převzetí části zákazníků, a proto se snaží udržet ceny na původní úrovni. Podobně se chovali obchodníci při zlevňování plynu. Raději vypláceli bonus, než aby změnili ceny. Nepromítnutí okamžitých velkoobchodních cen obchodníky asi nepoškodí, protože ceníky pro podomní prodej nikdy nepatřily k nejlevnějším a obchodníci mají cenovou rezervu.

Jiná situace je u zákazníků s fixní cenou po dobu smlouvy. V případě automatického prodloužení smlouvy se smlouva prodlužuje s aktuálními cenami dle platné nabídky, které jsou a budou nesrovnatelně vyšší než při uzavření původní smlouvy.

Obchodníci reagují na vývoj velkoobchodních cen rozdílným způsobem. Jedni se snaží v kratších intervalech upravovat ceny komodity podle situace na trhu a to jak směrem nahoru, tak i směrem dolů. Většinou změny cen se týkají všech zákazníků. Tyto obchodníci většinou nemají smlouvy s fixní cenou a se závazkem. Jedná se převážně o menší poctivé obchodníky.

Většina dominantních dodavatelů zachovává ceny produktů, u kterých mají největší podíl zákazníků, neměnné po časovém období většinou delším než jeden rok. Nabídka produktů s fixní cenou nehraje u nich až takovou významnou roli a je pouze doplňková nebo ji obchodníci nemají.

Existuje jediná výjimka mezi dominantními dodavateli, který měsíc co měsíc nabízí produkty s aktuálními cenami  dle trhu s fixními cenami na určitou dobu, maximálně do tří let. Dodavatel se dlouhodobě snaží převést stávající zákazníky se základním produkty na tento model, protože ten mu umožňuje kopírovat velkoobchodní ceny a díky četným změnám cen směrem nahoru i dolů uniknout pozornosti veřejnosti.

Obvyklým termínem pro změnu cen je přelom roku, zejména proto, že státem regulované ceny se rovněž mění a stejně i beze změn cen obchodníka by obchodníci museli měnit ceníky. V současné situaci, kdy dominantní dodavatelé zdražili a někteří konkurenti z řad alternativních dodavatelů je následovali, mají ostatní obchodníci, kteří se podle dominantních dodavatelů řídí, volné ruce a je pouze na nich, kdy budou zdražovat. Pokud tak neučinili doteď, je velká pravděpodobnost, že tak učiní nejpozději na konci roku.

Nabídky v kalkulátoru

Kalkulátor cen energií TZB-info dlouhodobě monitoruje trh s tím rozdílem od velkoobchodního trhu, že v přehledu nejsou jen nové aktuální nabídky, ale jsou zde platné ceníky po dobu několika let. Je zde jakási směs cen. Zákazník, který získal informaci o tom, že jeho obchodník bude zdražovat, a chce změnit dodavatele, musí nyní mnohem více při hledání dávat pozor na platnost nabídky.

Relativně nové nabídky pozná zákazník tak, že datum platnosti leží v průběhu letošního roku. Tam by mohla být větší pravděpodobnost, že ceny nějakou dobu (i přes přelom roku) obchodník udrží.

U nabídek s platností od nového roku je třeba se podívat do historie, zda nové ceníky nebyly vydány jen kvůli změněným regulovaným cenám a obchodník své ceny nezměnil. I kdyby ceny na přelomu loňského a letošního roku obchodník změnil, s ohledem na cenový vývoj elektřiny i plynu je velká pravděpodobnost, že se ceny budou opět zvyšovat.

Nabídka fixních cen sice existuje, ale vzhledem k vyšším cenám na velkoobchodním trhu se zdá být méně atraktivní a také na rozdíl od období poklesu cen, obchodníci nabízejí smlouvy s fixní cenou na kratší období než v minulosti, v době poklesu cen.

Kalkulátor cen energií TZB-info může pomoc při výběru levnějšího produktu tím, že uvádí u významných změn datum ukončení původní nabídky a nový ceník s údajem o začátku jeho platnosti.

 
 
Reklama