Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Loni změnilo dodavatele elektřiny přes půl milionu lidí

Po dlouhém období poklesu cen elektřiny a zemního plynu nastal obrat. Není to tomu tak dávno kdy ceny elektřiny i plynu trhaly rekordy, byly na mnohaletých minimech. Uplynulo relativně velmi krátké období a vše je jinak.

Loni změnilo dodavatele elektřiny přes půl milionu lidí (dle OTE ČR 565 003), v roce 2017 to bylo 350 tisíc. Čím si zvýšený zájem o změnu vysvětlujete? Jaké jsou podle vás vyhlídky letošního roku? (V případě zemního plynu nebyly změny tak zásadní, v roce 2017 - 225 000, loni 261 000).

Ing. Jan Schindler, analytik Kalkulátoru cen energií TZB-info: V září byl započten převod dříve stálých, v OTE dosud neevidovaných zákazníků ĆEZ Prodej do společnosti ČEZ ESCO (136 tis.), tím vznikl velký přírůstek.
Přírůstek je zapřičiněn zejména telefonním oslovováním zákazníků za účelem změny dodavatele a pak méně potřebou zákazníků odvrátit zvýšení plateb za elektřinu nebo za plyn změnou dodavatele.
Příští rok bude počet změn narůstat zhruba ve stejné výši.

Podle jakých ukazatelů by měli lidé posuzovat zázemí dodavatele? Podle počtu odběrných míst? Co je podle vás při výběru dodavatele klíčové (kromě ceny a obchodních podmínek)?

Ing. Jan Schindler: Ano, podle počtu odběrných míst, pokud obchodník má prodej energií jako hlavní činnost. Některé dodavatele lze posuzovat podle jména, kterou dodavatel získal ve svém hlavním oboru podnikání, když má v prodeji energie zatím málo odběrných míst.
Klíčové údaje pro výběr dodavatele jsou podle mne nyní: schopnost nabídnout fixní cenu na delší dobu a komunikace se zákazníkem.

Jaké nejčastější chyby podle vás lidé dělají při změně dodavatele nebo při komunikaci s dodavatelem, což je potom stojí například pokuty?

Ing. Jan Schindler: Lidé jsou pasivní, raději se nechají oslovit s nabídkou, nečtou obchodní podmínky. V případě, že naletí a zjistí to, nepodnikají kroky vedoucí k nápravě škod. Málo zákazníků si dodavatele vybírá samo.

 
 
Reklama