Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Prvopočátky vertikální dopravy v českých zemích

V příspěvku se autor zaměřuje na vývoj výtahové techniky. Na počátku to byly výtahy poháněné lidmi či zvířaty, později lidé začali využívat vodu a dali tak vzniknout výtahům hydraulickým. S vynálezem elektrického pohonu se začaly vyrábět elektricky poháněné výtahy.

První písemné informace o výtazích používaných na území Čech a Moravy nacházíme v latinsky psaném díle Jiřího Bauera "Georgii Agricolae de re metallica libri XII" z prní poloviny 16. století. Bauer, saský lékař a přírodozpytec popsal různé druhy těžních strojů používaných v Jáchymově při dobývání stříbrné rudy. Jednalo se o vrátky poháněné zvířecí silou nebo vodním dvojčinným kolem. Již v 15. století používali těžaři v kutnohorských stříbrných dolech ruční vrátky, u nichž byl na laně upevněn velký kožený vak. Havíř v něm byl spouštěn do jámy a vak naplněný rudou pak vytahován na povrch.

O vzniku specializovaných výrobních závodů můžeme hovořit až v druhé polovině 19. století. Industrializace v českých zemích si v té době vynutila použití výtahových zařízení v nových vícepodlažních továrních budovách. Protože pohon všech výrobních zařízení obstarával centrální parní stroj transmisními (řemenovými) převody, byly i výtahy napojeny transmisí na tento pohon. Nákladní výtahy byly tedy "transmisní". Dodávky i montáž zajišťovaly specializované strojírenské závody ze Saska (např. Burkhardt a Ziesler v Saské Kamenici nebo Schelter a Giesecke v Lipsku). Podobně k nám dodávaly i vídeňské firmy Wertheim a Freissler. První dokumentovanou dodávku nákladního výtahu pro pivovar v Litoměřicích českým výrobcem zaznamenáváme v roce 1876 továrnou Breitfeld a Daněk v Ústí nad Labem.

Používání vytahovadel pro dopravu osob se tehdy omezovalo převážně na osobní výtahy s pohonem lidskou silou ve význačných budovách a přepychových hotelech. Příkladem lze uvést osobní vytahovadlo na zámku v Zákupech v severních Čechách pro excísaře Ferdinanda Dobrotivého, dodnes zachované jako turistická atrakce. Jinak se omezeně zaváděl též hydraulický pohon tlakovou vodou (z vodovodního řadu nebo jiných vodních zdrojů (např. v býv. Pražském hotelu do Saxe, kde pracoval až do 30. let našeho století. Do dnešních dnů se takový výtah zachoval na zámku Konopišti (osobní výtah rodiny Ferdinanda d´Este) a na zámečku Velichov u K. Varů. I tyto výtahy byly zpočátku dodávány cizími výrobci z Vídně a z Německa.

Pro další rozvoj oboru na přelomu století sehrál rozhodující roli elektrický pohon a výrobce elektromotorů, elektr. výzbroje, lan a řetězů. Houževnatost a podnikavost českých lidí, kteří nejdříve získávali odborné zkušenosti v cizině, hrála při zakládání výroby výtahových zařízení u nás důležitou roli. Ve třicátých letech byl náš obor již soběstačný. To je však již jiná kapitola.

 
 
Reklama