Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

TPG 800 03 - Připojování odběrných plynových zařízení a jejich uvádění do provozu

Pravidla platí od 1.1.2008

Autor (revizní technik plynových zařízení) upozorňuje na nesoulad technických pravidel, která jsou platná od 1.1.2008, s naší platnou právní legislativou.

Rád bych poukázal na nesoulad těchto pravidel, která jsou platná od 1.1.2008, s právní legislativou, která je platná v roce 2008.

Platná pravidla mají ve svém názvosloví, "připojování odběrných plynových zařízení a jejich uvádění do provozu".

Po důkladném prostudování TPG 800 03 jsem došel ke zjištění, že:

  1. některá ustanovení jsou v rozporu s právní legislativou;
  2. jsou zde uděleny vyšší pravomoci zaměstnancům dodavatelů plynu;

Na začátku při studování těchto pravidel se zdá, že se týkají celé široké veřejnosti, která se zaobírá plynárenskou činností a to ať již montážní, servisní nebo revizní činností v dané oblasti. Bohužel, opak je pravdou.

Na počátku bych chtěl poukázat, že na třech a půl listech TPG, lze napočítat slovo "dodavatel plynu", a to 23 krát. Naproti tomu "o montážních, servisních či revizních pracovnících je v TPG zmínka jen okrajově".

Všimněme si teď některých odstavců v TPG 800 03 blíže:

V odst. 4.4 a odst. 4.5 zjistíme, že pracovník dodavatele plynu, nebo dodavatelem plynu pověřený pracovník zkontroluje. Podle významu v TPG jsou tito pracovníci povýšeni nad všechny ostatní, kteří zpracovali projektovou dokumentaci, provedli montážní práce a na závěr vypracovali revizní zprávu u nového, rozšiřovaného nebo rekonstruovaného OPZ.

Podle TPG mají pracovníci dodavatele plynu právo zpochybnit celé OPZ, tj. od napojení na distribuční soustavu, plynovodní přípojku, včetně odběrného plynového zařízení, které je, od hlavního uzávěru až po plynové spotřebiče napojené na odběrné zařízení, majetkem konečného zákazníka.

Zde se naskýtá další otázka, jakého vzdělání budou tito pracovníci, jaká bude jejich odbornost a jaká budou vlastnit oprávnění podle ustanovení zákona č. 174/1968 Sb., ve znění pozdějších předpisů.

Vyjádření v TPG ve smyslu "dodavatel plynu má však vedle toho právo se před vpuštěním plynu přesvědčit o naplnění požadavků bezpečnosti a spolehlivosti zařízení samostatným způsobem na vlastní náklad. Pokud uvedené požadavky nejsou splněny, zařízení nepřipojí". Je to návratem k dřívějším totalitním praxím, kdy plynárny vydávaly OTP?

V jiném případě, když pracovníku dodavatele plynu nebude umožněno provést kontrolu OPZ, lze na základě pravidel odmítnout plynové zařízení připojit?

V zákoně č. 458/2000 Sb., se o takovýchto pravomocích nic neuvádí. A naskýtá se otázka, zda v tomto případě nedochází i k porušení zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže.

A jak si vysvětlit § 62 a 63 zákona č. 458/2000 Sb., odst. 1) písm. a) na připojení svého plynového zařízení k distribuční soustavě, splní-li podmínky připojení a dodávek pro oprávněné, chráněné zákazníky, které stanoví Pravidla provozu.

Vyhláška č. 251/2001 Sb., Pravidla provozu, § 6 Podmínky dodávky plynu, se nezmiňuje o tom, že by bylo nutno provádět jiná opatření ze strany dodavatele plynu podle TPG, než je specifikováno v citované vyhlášce.

V odst. 4. 6. 1 při vpuštění zemního plynu do OPZ pracovník dodavatele plynu nebo osoby jim pověřené, zkontrolují. Vyjádření viz výše.

V odst. 5.2 dodávky plynu podle uzavřené smlouvy má dodavatel právo omezit nebo přerušit v nezbytném rozsahu písm. e) při provádění nutných provozních manipulací, a to nejdéle na 48 hodin.

I v tomto případě TPG jdou nad rámec zákona č. 458/2000 Sb., § 59, odst. i), písm. 1,2,3,4,5,6,7.

V odst. 5. 7 písm. b) je uvedeno, "ověření technického stavu podle 5. 8. 1 a to jen v případě opětovného osazení plynoměru nejpozději do 6 měsíců". Právní legislativa tento pojem opět nezná a nelze ho tím pádem použít, při ověřování podle TPG.

Vyhláška č. 251/2001 Sb., ve svém ustanovení, jednoznačně ukládá distributoru plynu, že v žádosti o dodávku plynu se předkládá platná zpráva o revizi plynu.

Autoři TPG opomněli i vyhlášku č. 85/1978 Sb., kde v § 7, odst. (2) Provozní revize se provádějí zejména po skončení zkušebního provozu, po generální opravě, po zásazích, které mají vliv na bezpečnost a spolehlivost provozu, po nuceném odstavení zařízení z provozu, atd. Nuceným odstavením zařízení je i odebrání měřícího zařízení (plynoměru) u konečných zákazníků a to z jakéhokoliv důvodu.

Po odebrání plynoměru a následném osazení je nutno provést provozní revizi dle citované vyhlášky a nikoliv pouze ověření technického stavu, jak umožňuje TPG. Ten, kdo připojí plynoměr jen na základě TPG o "ověření technického stavu", poruší citované vyhlášky, které jsou součástí právního řádu.

Závěrem chci poukázat, že TPG 800 03 jsou šitá na míru plynárenským společnostem, a že ten, kdo se jimi bude řídit, se vystavuje právnímu postihu.

 
 
Reklama