Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Hotelové systémy měření a regulace

Hotelové systémy jsou specializovanou podskupinou tzv. inteligentních řídicích systémů, nasazovaných v oblasti administrativních celků - inteligentních budov.

Co si pod pojmem inteligentní řídicí systém představujeme? Obecně můžeme každou administrativní budovu z hlediska měření a regulace rozdělit na dvě části - na část technologickou a část kancelářských prostor.

Technologická část zahrnuje kotelny nebo výměníkové stanice, strojovny vzduchotechnických (VZT) jednotek, strojovny chladicích zařízení, náhradní zdroje a mnoho dalších zařízení, která slouží pro vlastní provoz budovy jako celku. Kancelářskou část pak reprezentují vlastní kanceláře, společné prostory, popř. obchody apod.


Z hlediska nákladů optimalizované kompletní řešení pro systémy fan coilů (podpodlahových klimatizačních jednotek)

Regulace technologické části je většinou zajišťována volně programovatelnými (DDC) regulátory, které jsou přes vstupní moduly připojeny na čidla a další snímače a pomocí svých výstupů na základě naprogramovaného algoritmu řídí danou technologii. Regulátory mají určitou kapacitu vstupů a výstupů a sdružují se do celků, např. jeden nebo více regulátorů (podle kapacity) řídí VZT jednotky, další kotelnu, další strojovnu chladu atd.

Každý regulátor může pracovat autonomně, ale zde jsou propojeny přes společnou sběrnici na centrální pracoviště, tvořené sestavou PC a grafickým softwarem. Z centrály obsluha monitoruje stav celé technologie a v každém časovém okamžiku ji může řídit a ovládat.

Pro regulaci kancelářských prostor se používají aplikační regulátory - vždy pro jednu místnost jeden regulátor. Regulátor na základě předem nahrané aplikace řídí teplotní parametry místnosti a je vybaven ovladačem, na němž má uživatel v místnosti možnost nestavení individuální teploty, většinou v rozmezí +/- 3 °C od centrálně nastavené hodnoty. Regulátory jsou opět propojeny pomocí sběrnice na centrální pracoviště kam předávají informace o teplotě v dané místnosti a na základě časových nebo jiných programů teplotu v místnosti regulují.

Propojení mezi regulátory jak aplikačními, tak i DDC a centrálou a tedy i komunikace jako taková jsou základní podmínkou pro dosažení kvalitní regulace. Na úrovni sběrnic může být do systému MaR zaintegrováno mnoho dalších zařízení (EZS, EPS, kamerový systém, osvětlení, výtahy, dieselagregát, náhradní zdroj, apod.). Konečným efektem takto navrženého zařízení je nejenom kvalitní regulace, ale hlavně jedno centrální pracoviště s okamžitým přehledem o stavech celé technologie.

Centrální pracoviště je vybaveno softwarovým balíkem, který umožňuje zpracovat naměřená data k pozdějšímu vyhodnocení s přednostním dopadem na úspory energií (tzv. energetický management), ukládá historická data, spravuje alarmy a umožňuje dálkový dohled (přístup přes internet , SMS, apod.) Tento software je pro obsluhující personál uživatelsky příjemný.

Hotelový systém, jak již bylo řečeno, je specializovanou částí inteligentního řídicího systému s přednostním zaměřením na potřeby hosta. Hotelové řešení se částečně odlišuje od řešení použitého v administrativních budovách, což je dáno odlišnou filozofií potřeb hosta, resp. pracovníka.

Pocit zaměstnance, pracujícího v administrativní budově se skládá z mnoha dílčích pocitů - jak vnímá své pracoviště, s kým pracuje, jaké má pracovní podmínky v kolektivu, jak se mu líbí vlastní pracovní náplň, apod. Pocity typu jak má nastavenou teplotu v místnosti, zda si ji může nějak ovlivnit, jestli někdo ví, zda je v místnosti a další jsou sice důležité, ale rozhodně nejsou nejvyšší prioritou.

Jinak je to u hotelového hosta. Host chce mít pocit, že je o něj postaráno a v hotelovém pokoji, který se pro něj stává dočasným soukromím, chce mít určitý pocit bezpečí. Rovněž vyžaduje možnost sám si ovládat některé činnosti v pokoji - nastavit si požadovanou teplotu, pohodlným způsobem dát na vědomí, že nechce být rušen, přivolat pokojskou či v případě potřeby přivolat první pomoc - prostě mít k dispozici určitý stupeň komfortu, který od hotelu očekává. Pokud jej nezíská, v budoucnu často volí pobyt v jiném hotelu.

V zahraniční literatuře jsou definovány čtyři druhy komfortu, jejichž popis překračuje rámec tohoto článku, proto jen v krátkosti:

  1. Teplotní komfort - vnímání teplotních parametrů pokoje hostem, tj. pocit "správné teploty" v každém okamžiku pobytu
  2. Olfactory komfort - výstižnější než překlad je charakteristika, že host není na svém pokoji obtěžován různými pachy uvnitř hotelu (např. pach připálené cibulky z kuchyně apod.)
  3. Technický komfort - systém MaR má pokud možno technicky odpovídat době, v níž host žije
  4. Ekonomický komfort - všechny předchozí typy komfortu byly zaměřeny směrem k hostovi; tento bod je naopak vztažen k hotelovému managamentu. Znamená to, aby při dodržení všech předchozích typů komfortu pro hosta bylo zároveň dosaženo ekonomických úspor při nasazení hotelového systému MaR.

Pokud je hotelový systém dobře navržen, je skutečně možné zvýšit komfort směrem k hostům při současném snížení nákladů na provoz hotelových pokojů.

Jak by tedy měl hotelový systém MaR vypadat? V zásadě je podobný systému pro administrativní budovu. Také zde je část technologické regulace, část regulace pokojů a propojení přes sběrnici na nadřazený systém s možností integrace dalších systémů. Jako základ integrace pro hotelová řešení je použití rezervačního systému (Fidelio, Horex, Mefisto, apod.) a přístupového (kartového) systému. Větší pozornost je zaměřena na hotelové pokoje. Pokojový regulátor má tři energetické stavy - komfort, ekonomický, útlum (platí jak pro teplotní, tak i chladicí sekvenci). Pokojové regulátory je možné dálkově z recepce nebo místně (sám host) přepnout do libovolného stavu. Stavům regulátoru jsou přiřazeny teploty, kterých má být dosaženo (např. komfort 21 °C, ekonomy 19 °C, útlum 17 °C). Tyto teploty může obsluha libovolně konfigurovat. Současně je zajištěno, že při otevření oken regulátor přejde do útlumu. Pokud host není na pokoji, je regulátor v ekonomickém provozu, po příchodu do pokoje se přes odkladač karty regulátor aktivuje do stavu komfort. Host má také možnost individuálního nastavení teploty od střední, centrálně nastavené teploty. Jakmile host z pokoje odejde, regulátor opět přechází do ekonomického provozu. Po odhlášení hosta z rezervačního systému pomocí signálu check-out přechází pokojový regulátor do útlumového stavu až do check-in přihlášení dalšího hosta.

Do systému je možno připojit několik dalších signálů - nerušit, přivolání pokojské, první pomoc - a to volbou tlačítek, která mohou být např. u lůžek. Tlačítko "první pomoc" se často umísťuje do koupelny tak, aby host v případě náhlé nevolnosti mohl uvědomit o svém stavu recepční. Všechny tyto signály jsou vedeny jako prvky indikačního panelu vně pokoje na chodbu a současně přímo přes řídící systém na recepci. Tak má recepční v každém okamžiku informaci o stavu hotelového pokoje, resp. hosta. Vidí teplotu v pokoji, zda je host uvnitř pokoje nebo ne, zda vyslal požadavek na úklid, zda požaduje nebýt rušen, jestli je zdravotně v pořádku nebo zda je otevřené, resp. zavřené okno na pokoji.


Lehce nastavitelné časové programy

Vedle nabídky těchto funkcí systém umožňuje díky tomu, že regulátor přechází po odchodu hosta mimo hotel do ekonomického provozu (mnohdy je v průběhu dne více v ekonomickém než v komfortním provozu), dosáhnout prokazatelných úspor. Pokoj nevychládá, jen programově poklesne jeho teplota. Vezmeme-li v úvahu fakt, že snížení teploty o 1 °C znamená úsporu energií zhruba o 6 %, lze tímto režimem uspořit cca 30 % nákladů na energetický provoz pokoje (samozřejmě v závislosti na celkovém pobytu hosta na pokoji). Dalších úspor lze dosáhnout při rezervaci a následném obsazování pokojů. Pokoje lze seřadit do různých skupin, ty podle připraveného algoritmu s minimem provozních nákladů temperovat a řízeně přidělovat hostům. Jiné skupiny pokojů (např. mimo hlavní sezonu) je možné udržovat v útlumovém režimu.


Monitorování a obsluha přes web

Závěrem lze říci, že hotelový řídicí systém je nástroj pro hotelový management, který při účelném využívání zajistí na jedné straně kvalitu služeb pro hosta a na druhé straně přináší ekonomice hotelu značné úspory.

Společnost Siemens se v současné době v hotelovém segmentu prosazuje dvěma variantami řešení. První nese obchodní název Aladin a je koncipováno jako uzavřené řešení přesně šité na míru standardizovaných hotelů a hotelových řetězců. Druhé funguje na bázi řídicího systému Desigo Insight a představuje plně otevřený systém, který umožňuje volnou vazbu dalších systémů a více respektuje situaci na současném trhu v České republice.

Kontakt:
Ing. Jiří Sedláček
Siemens, s.r.o.
Tel.: 233 033 569
e-mail: jiri.sedlacek@siemens.com


Siemens, s.r.o.
logo Siemens, s.r.o.

Systémy automatizovaného řízení budov, systémy řízení energetických systémů, systémy řízení kotelen a předávacích stanic CZT. Přístroje pro měřicí a regulační techniku, integrované systémy budov, konzultace, projekty, software, dodávky na klíč, projekty ...