Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Krátký pohled na významnou evropskou výtahovou firmu Schindler

Příspěvek nabízí pohled do historie firmy Schindler, která vznikla v roce 1874 jako malá dílna na výrobu lodních parních pohonů. Dnes se řadí mezi největší výtahovou firmu s více než 130 pobočkami po celém světě.

Továrna na výtahy a elektrické motory Schindler AG, Ebikon, Švýcarsko (druhý největší výrobce transportních zařízení na světě)

V roce 1874 otevřel mladý Robert Schindler na předměstí Lucernu malou dílnu na výrobu lodních parních pohonů. Netušil, že z tohoto malého podniku se postupně vyvine jeden z nejvýznamnějších světových výrobců výtahů. Stavba nového hotelu v Lucernu upozornila Roberta Schindlera na rostoucí význam dopravy osob a nákladů. A tak v roce 1890 byl v jeho dílnách u řeky Reuss vyroben první hydraulický výtah. V souvislosti s pokračující elektrifikací zhotovili v roce 1902 u Schindlerů první výtah s elektrickým pohonem. 1906 zakládá firma prvou zahraniční filiálku v Berlíně, kterou následovaly další, nejdříve v Evropě, později i v zámoří. Elektrické výtahy se stávaly pro vyšší budovy rychle rostoucím městech stále žádanějšími a nepostradatelnými. Výroba výtahů zaujímala v 30. letech vedoucí postavení ve výrobním programu významné již společnosti. Od roku 1945 konstruuje a vyrábí firma Schindler také železniční vagóny a tramvajové vozy. 1957 byl postaven v Ebikonu nedaleko Lucernu nový objekt pro výrobu výtahů a elektromotorů, charakteristický zdaleka viditelnou zkušební věží. Tím bylo umožněno rozšíření sortimentu o výrobu pohyblivých schodů a chodníků, stále více žádaných pro vybavení a modernizaci obchodních center, nádraží, letišť. Posledním obohacením výroby se stala automatická transportní a skladovací zařízení pro průmyslové podniky.

Svou dnešní organizační strukturu obdržel koncern v roce 1970. Ve společnosti jsou sdruženy podniky firmy, které se ve všech pěti kontinentech zabývají výrobou, prodejem, montáží a údržbou výtahů a pohyblivých schodů. Sídlo koncernového vedení je v Ebikonu, kde se také nalézá výzkumné středisko. V roce 1980 založila firma Schindler první společný podnik na výrobu výtahů s Lidovou republikou v Číně. Má filiálky nebo zastoupení ve více než 130 zemích světa. Největší odbytové úspěchy v dodávkách zdvihacích zařízení všech typů dociluje v přítomné době zejména v zemích třetího světa.

Jedním z nejdůležitějších úkolů poválečných let, v neposlední řadě i v soutěži s dalšími světovými výrobci výtahů (OTIS, Mittshubishi), byl vývoj řídících systémů, mozku výtahového řízení. Na počátku ovládaly po desetiletí pole klapající relé, zavíraly a otvíraly svými kontakty správné proudové okruhy. U jednotlivých starších zařízení nebo např. v tropických krajích, prokazují ještě dnes své služby. 1960 předvedl Schindler světu první celotranzistorové ovládání (ACONIC). Nehlučně, rychle, na zmenšeném prostoru a s úsporou energie převzaly od té doby tranzistory úlohu relé. Tím byly vyřešeny komplikované problémy, které relé již nemohla zvládnout. V moderních Schindlerových zařízeních byly postupně od roku 1980 zavedeny integrované obvody s mikroprocesory (systém MICONIC). Vedle ještě menší spotřeby energie znásobily se možnosti použití. Počítačová éra, která dnes zasáhla i do výtahových řídících systémů dokazuje, jakou rychlostí se obor vyvíjí.

 
 
Reklama