Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Nový projekt v oblasti technických veletrhů

Počátkem léta jsme zaznamenali, že se na jaro příštího roku připravuje čtveřice nových technických veletrhů. A to VODEX, POOL EXPO, VZDUCHOTECHNIKA a THERMO INDUSTRY (26.-28.3.2013, Výstaviště Holešovice). Co nového výše uvedené veletrhy mohou vystavovatelům a návštěvníkům nabídnout, jaký mají koncept? Do redakce jsme pozvali obchodního ředitele veletrhů, pana Martina Chmelíka ze společnosti TERINVEST, spol. s r.o., která je pod novým projektem podepsána.

Dobrý den, můžete našim čtenářům prozradit, co Vás vedlo k realizaci projektu?

V oblasti veletržního průmyslu se pohybuji 15 let, sleduji veletrhy nejen tuzemské, ale i zahraniční. Musím konstatovat, že směrem na západ veletrhy výrazněji finanční krize nepoznamenává, dokonce bych řekl, že se tam veletrhům daří. Samozřejmě, že se nedají srovnávat např. veletrhy v Německu s veletrhy tuzemskými. Ale je potřeba se hlouběji zamyslet a říci si, proč to někde jde a někde to „skřípe“. Kdybych měl veškeré příčiny teď uvést, asi by to bylo na dlouhé vyprávění. Ale pokusím se velmi stručně. Mám dojem, že až na pár výjimek se z tuzemských veletrhů stávají spíše trhy, tedy akce, které velmi často nedokážou oslovit správného návštěvníka – především odborníka. Veletržní správy se předhánějí v uvádění počtu návštěvníků veletrhů, avšak málokdo z odpovědných manažerů chápe, že kvantitou nenahradím kvalitu. Obzvlášť u veletrhu, který se „tváří“ jako B2B je toto zásadní věcí. Možná i z tohoto důvodu se mnoho firem z veletržního dění stáhlo a již nevystavují. Často slýchám nářky typu: veletrh nám nic nepřinesl, nepřišel náš zákazník atd. Přitom veletrhy jsou silným marketingovým nástrojem a byznys „FACE TO FACE“ ničím nenahradíme. Jsem přesvědčen, že internet má své hranice a pokud si organizátoři veletrhů vezmou příklad ze zahraničí, veletrhy budou u vystavovatelů opět „IN“. Ale abych se dostal k otázce. Cílem našeho projektu je vytvořit prestižní B2B veletrh, jehož součástí jsou takové obory, které se nomenklaturně protínají. Takto poskládané veletrhy jsou v zahraničí velmi úspěšné. Jejich prestiž je zvýrazněna doprovodnými programy, které jsou pro veletrh dnes nepostradatelné. Perfektní doprovodný program je i naší prioritou. Ještě bych se poohlédl do historie. TZB veletrhy zažívaly „zlaté časy“ právě na výstavišti Praha-Holešovice a mnoho firem na to vzpomíná. Věřím, že se nám na tyto vzpomínky podaří navázat a že společně s našimi partnery a vystavovateli vybudujeme prestižní technické veletrhy, které se stanou nejen dobrým obchodním prostorem, ale také akcí vzdělávací a společenskou.

Hovoříte o partnerech, můžete být konkrétní?

Samozřejmě. Jsem velmi potěšen, že náš projekt zaujal odborné asociace, cechy, školy a zvučné mediální partnery. Získali jsme odborné garanty Cech topenářů a instalatérů ČR, Československou asociaci vodárenských expertů, Cechovní sdružení pro vodu a kanalizaci, VŠCHT v Praze, VUT v Brně, STU v Bratislavě, Asociaci pracovníků v regeneraci. Z mediálních partnerů pak Topenářství a instalace, Vodní hospodářství, Chlazení-klimatizace, Český instalatér, Klimatizace, EnviWeb, CZWA, Eurospapoolnews a generálním mediálním partnerem je váš internetový portál TZB-info.

Dále veletrh získal odborné poradce zvučných jmen. Do přípravných prací se zapojil Franz Ziegler, prezident Cechu topenářů a instalatérů ČR, Ing. Alexandr Bareš, člen správní rady CWS-ANB a člen správní rady CSWK, prof. Ing. Jozef Kriš, Ph.D. z Katedry zdravotního a inviromentálního inženýrství STU v Bratislavě, Ing. Daniel Adamovský, Ph.D., odborný asistent TZB, FSv ČVUT Praha, prof. Ing. Václav Janda, CSc., profesor VŠCHT v Praze, Ing. Jakub Vrána, Ph.D. z VUT v Brně, Ing. Dagmar Kopačková, Ph.D., ředitelka internetového portálu TZB-info a další.

Záštitu nad veletrhem převzalo Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. Musím říci, že mne tak trochu mrazí v zádech z těchto zvučných jmen a velmi si vážím takové podpory. Myslím si, že tito lidé by se nepodepsali pod projekt, který by postrádal logiku a budoucnost. Z dosavadních výsledků práce celého kolektivu, který pracuje na Technických veletrzích, mám velmi dobrý pocit a věřím, že se ubíráme správnou cestou. Projekt je pro mne osobně další osobní výzvou a myslím si, že pokud se nám podaří přesvědčit vystavovatele, tak společně vybudujeme dobrý odborný veletrh, primárně určený pro návštěvníky B2B.

V jaké fázi je příprava veletrhu?

V těchto dnech běží akviziční činnost a manažeři oslovují potenciální vystavovatele, realizují osobní jednání na prestižních firmách, které by měly tvořit hlavní osu veletrhu. Je příjemným zjištěním, že zatím nikdo z oslovených projekt nezavrhl a že se nám podařilo již několik přihlášek zrealizovat. Zároveň s našimi partnery začínáme pracovat na doprovodných programech. Jak jsem uváděl, cílem je takový doprovodný program, který zaujme a který bude chloubou veletrhu.

Máte již nějaké témata pro doprovodný program?

Ano, osu doprovodného programu v hlavě mám, vše konzultujeme s odbornými poradci. Tři výstavní dny = tři odborné konference, které budou provázet aktuální témata, např. energetická náročnost budov, projekce vzduchotechniky v aquaparcích, úspory při vytápění průmyslových a komerčních prostor, úprava vody, moderní postupy při realizaci vodoinstalací atd. Témat bude jistě přibývat.

V rámci veletrhu se chceme věnovat práci s mládeží. V posledních letech počet studentů na středních odborných učilištích klesá a mám pocit, že slovo UČEŇ je dnes chápáno jako něco méněcenného. Díky tomu klesá počet řemeslníků. Přitom jak se říká, řemeslo má zlaté dno.

Co veletrh nabídne vystavovatelům a návštěvníkům?

Obou skupinám chceme nabídnout profesionální obchodní a společenské prostředí. Jak jsem uváděl, nabízíme prolnutí čtyř navzájem se potřebných oborů. Tím se zvyšuje především potenciál v návštěvnosti veletrhu, ale i jeho odborné úrovni. Vystavovatelům nabízíme velmi výhodné cenové podmínky, které samozřejmě reagují na současnou ekonomickou situaci. Je naším cílem podpořit vystavovatele právě v době, kdy není tolik prostředků na marketing. Dále nabízíme osobní přístup ke všem vystavovatelům a bude naší snahou vystavovatele co nejvíce zapojit do příprav a dění veletrhu. Veletrh je realizován pro potřeby vystavovatelů a důležitým faktorem bude, aby veletrh vzali za svůj s možností podílet se na jeho fungování. Velmi často slýchám, že by bylo dobré po vzoru zahraničních veletrhu i v tuzemsku realizovat veletrhy v dvouletém cyklu. Samozřejmě i toto chceme našim partnerům nabídnout. První a druhý ročník plánujeme v jednoletém cyklu, a to z důvodu zavedení veletrhu, poté bude veletrh realizován v sudých letech, tedy v letech, kdy není prestižní evropský veletrh ISH ve Frankfurtu. Pro návštěvníky připravujeme, jak již bylo uvedeno, rozsáhlý doprovodný program na vysoké odborné úrovni a doufám, že jim také nabídneme mnoho vystavovatelů. Nezapomínáme ani na společenskou fázi veletrhu, všichni zainteresovaní se mohou těšit na AFTER PARTY, která bude určena pro vystavovatele a jejich hosty a pro partnery veletrhu.

Jaké jsou prostory výstaviště v Praze Holešovicích?

Zastávám názor, že pro veletrh tohoto typu jsou výstavní prostory ideální. Jsou v samém centru Prahy, velmi snadno dostupné ze všech směrů, na trase metra C, je zde vybudováno nové parkoviště pro více jak 2000 automobilů, velmi kvalitní gastronomické zázemí a pro vystavovatele snadno logisticky přístupné. Navíc mnoha vystavovatelům jsou prostory holešovického výstaviště dobře známé.

Závěrečná otázka, věříte v úspěch?

Byl bych špatným manažerem, kdybych nevěřil. Vím, že doba nyní není veletrhům příliš nakloněna, ale je to problém ČR. Již jsem uváděl, že směrem na západ veletrhy fungují velmi dobře a právě v době krize firmy věnují nemalé prostředky na účast na veletrzích. Věřím, že s podporou všech partnerů vše zvládneme a naplníme naše motto: Čtyři obory, jeden prestižní veletrh.

Děkuji za rozhovor.

 
 
Reklama