Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Konference pořádaná Asociací odborných velkoobchodů (II)

Pokračování výběru z konference Asociace odborných velkoobchodů, která se konala začátkem dubna v Praze.

3. Perspektivy stavebnictví do r. 2010 - Ing. Michal Smola - obchodně technický ředitel Svazu podnikatelů ve stavebnictví v ČR

  • růst stavebnictví 3-10% je stabilní a se zlepšující tendencí.

  • struktura stavebnictví v ČR je ekvivalentní struktuře ve světě

  • celkový počet zaměstnanců ve stavebnictví roste, v r. 2005 nárůst o 2,5% v počtu dělníků, zejména u malých firem

  • rostoucí konkurence likviduje nebo dává vyniknout

  • stavebnictví je v čele ekonomického rozvoje v ČR

  • máme dobrou úroveň technologií, používají se renomované materiály a přitom dobrou cenu, ceny ve stavebnictví v ČR jsou 60-70% ceny v EU

  • stavebnictví se podílí na HDP 8%, což je srovnatelné jako v EU

  • ve stavebnictví pracuje 9% populace, z toho 65% jako zaměstnanci, 28% živnostníci a 7% podnikatelé se zaměstnanci. Podíl firem do 19 pracovníků je přes 31%, přes 20 zaměstnanců 65%

  • Nová výstavba - především dopravní stavby, infrastuktura, občanská vybavenost. 50% projektů jsou veřejné zakázky.

  • Očekávají se investice do dálnic, obchodních a administrativních center, ale i růst bytové výstavby. Vyšší investice se očekávají rovněž v oblasti podnikatelského sektoru (tovární haly, sklady...), kde se doposud příliš neinvestovalo, ale nyní nastává změna. Pro novou výstavbu jsou důležité investiční pobídky například formou dostupných hypoték, půjček mladým rodinám apod.

  • bytová výstavba v r. 2005 byla o něco lepší, dokončeno i zahájeno více projektů. pro další rozvoj jsou důležité dobré investiční podmínky a také řešení současné hrozby zvýšení sazby DPH, kdy stále není stanovena hranice mezi sníženou a standardní sazbou.

  • 75% projektů tvoří nová výstavba, 25% rekonstrukce, opravy a údržba. Podíl oprav dále každoročně klesá, z toho jednoznačně vyplývá, že bytový fond a komunikace zastarávají. Na druhou stranu se jedná o jakousi zásobárnu práce.

  • 1,5% práce se odehrává v zahraničí, jedná se o stabilní podíl, především na Slovensku, v Polsku a Maďarsku. EU je velký stavební trh, náš podíl je cca 1,7%. Stavebnictví má národní charakter, ani na západ od našich hranic nemá nadnárodní charakter, země EU vykazují cca 5-7% prací v zahraničí, ale jedná se především o země 3. světa.

  • se vstupem do EU se pro nás situace téměř nezměnila. České stavebnictví vstoupilo do EU sebevědomě. Státy jako například Německo a zejména Rakousko vytvářejí silné bariéry. Do budoucna očekáváme se vstupem proměny především pro investory a to z hlediska zvyšování cen, které bude důsledkem zvyšování mezd, zohlednění opatření k akceptaci norem, bezpečnosti práce, růst cen pojištění staveb a pracovníků, těsnou vazbou na ceny energie, které ovlivní nejen práce na stavbě, ale také ceny stavebních materiálů.

  • technická problematika není problém, mnohdy jsou naše normy a předpisy lepší než evropská legislativa

  • bolestivým místem je čerpání z evropských fondů, kde se zatím příliš nedaří. Příčinou je nezkušenost žadatelů a také skutečnost, že projekty financování nevznikají z našich vnitřních potřeb, ale musíme žádosti přizpůsobovat vypsaným příležitostem.

  • priority do budoucna: dostatek investičních prostředků a kultivace podnikatelského prostředí

  • problém - stárne generace řemeslníků a program pro rozvoj školství další vzdělávání v řemeslech nepodporují. Roste závislost na zahraničních dělnících, ale je zde problém s jejich kvalifikací.

  • důležitou roli bude v budoucnu hrát zapojení soukromých finančních prostředků do veřejných projektů (PPP projekty). Pro tyto aktivity se nyní dokončuje legislativní rámec, ale je třeba počítat s několikaletou dobou náběhu této praxe. Dosud byl velký objem investic financován z výnosů privatizace, která pomalu končí a je tedy nutné hledat jiné zdroje prostředků. Řešením mohou být právě projekty PPP a také zahraniční investoři.

  • důležité je udržet růst HDP, akumulaci kapitálu v soukromém sektoru, chuť občanů investovat a zachovat trend státní podpory stavebnictví. Stavebnictví má celkem slušný potenciál a v dalších 10 letech tak bude lákadlem i pro zahraničí. Pro úspěch je třeba vytvořit:
    • kapacitu (i úloha vědy a výzkumu),

    • konkurenci (i v případě, že zakázku vyhraje zahraniční firma, realizaci budou provádět české firmy),

    • disponibilní kapitál (projekty PPP, lepší využívání fondů EU)

    • ekologickou průchodnost projektů (zlepšení přináší průmyslové zóny a dlouhodobé územní plány, je nutné rozlišovat ekologické spekulace od skutečné ochrany přírody)

    • celkové dobré investiční klima (HK ČR, profesní a zaměstnanecké svazy, koordinace, daně, legislativa, pracovně právní vztahy...)

Závěrem lze z dosavadního vývoje stavebnictví konstatovat, že stavební profese, projektanti, výrobci i uživatelé mají důvod i do budoucna ke tejné nebo lepší spokojenosti.

4. Závěry z evropské konference velkoobchodů FEST Antonín Vaněk - prezident AOV:

  • poroste poptávka po středně kvalitním zboží a zároveň poptávka po moderním zboží. Z toho jednoznačně vyplývá v oboru TZB potřeba vzdělávání instalatérů.

  • očekává se změna struktury výrobků s ohledem na demografickou strukturu obyvatel, kdy stárnoucí populace vytvoří poptávku po specifických výrobcích

  • z vybraných trendů například:
    • zdravotně technické instalace: nárůst zaznamenává vybavení koupelen (+2-3%), zařizovací předměty (+5,7%), vany ztrácejí na evropském trhu v porovnání se sprchovými kouty, největší nárůst zaznamenaly hydromasáže (+14%), klesá poptávka po keramických nádržkách na úkor nádržek plastových a očekává se pokračování výrazného trendu předstěnových konstrukcí. Jednoznačně lze vysledovat trend nárůstu nadstandardních výrobků.

    • kotle - trend kondenzačních kotlů

    • ohřev teplé vody - nárůst elektrického ohřevu

    • otopné plochy - v Evropě přebytek výrobních kapacit radiátorů, v západní Evropě trend pokračuje podlahového vytápění

Další podrobnosti viz www.aov.cz.

 
 
Reklama