Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Dřevostavby pro jiné než bytové účely – příklady realizací

Článek představuje zajímavé realizace dřevostaveb pro nebytové účely. Popisuje např. nástavbu školy v České republice, ale také polyfunkční stavby ve Velké Británii a některé atypické stavby v Holandsku a Finsku.

Polyfunkční dřevostavby ve Velké Británii jdou do finále

Autor: EBS elk Ltd.; místo: Richmond, Velká Británie; dodavatel: ELK a.s. Planá nad Lužnicí; realizace: 2011–2012

Komplex čtyř polyfunkčních dřevostaveb s názvem Garden Road se blíží do finále. Na projektu společnosti EBS elk Ltd. se od počátku podílela mateřská společnost ELK Fertighaus AG a výroba vlastních komponent celé stavby tak probíhala v naší domovině – přímo v provozovně ELK a.s. Planá nad Lužnicí. Časový horizont výstavby je neuvěřitelný a hovoří jasně pro montované dřevostavby – jinou stavební technologií by takový komplex nikdy nevyrostl za tak krátkou dobu.



Data v době dokončení tří bloků A, B a D: ELK a.s. Planá nad Lužnicí do projektu vložil celkem 19 700 pracovních hodin. Počátek celkové výstavby se datuje k lednu 2011, výroba prvních dvou bloků byla zahájena 18. 5. 2011. K jejich montáži se mohlo přistoupit 31. 5. a hrubá stavba tak byla dokončena 22. 7. O tři dny později, 25. 7. se pokračovalo s montáží dalšího bloku – budovy D. Ta byla dokončena již 26. 8. Na přepravu celkového množství 5780 m stěn bylo použito 102 kamionů, které byly na stavbu přistavovány ve frekvenci dvě auta za den. S pomocí jeřábu pak byly jednotlivé kusy montovány dohromady. Předem vyrobené panely byly unikátní ve své kompletnosti – z výrobny vyjížděly s finální fasádní úpravou vnějšího povrchu, vnitřním sádrokartonovým obkladem a se zabudovanými okny a parapety. Těch se do všech částí nakonec použilo neuvěřitelných 180 kusů.

Blok C pod lupou: Výroba a montáž bloku C proběhla v létě 2012. Blok C má celkem pět pater, celkovou užitnou plochu 1992 m2 a na jeho dopravu bylo použito 30 nákladních aut. Z důvodu výstavby vícepodlažní budovy bylo ke zpevnění staticky nosných prvků použito ztužení pomocí překližkových desek o síle 18 mm, resp. 22.

Skladba vnější stěny: silikonová zušlechtěná omítka, podkladová omítka po celé ploše armovaná, fasádní polystyren EPS-F 100 mm (barva omítky „Cream"), popř. fasádní polystyren EPS-F 50 mm (barva omítky „Terracota“) – z důvodu plastického členění fasády sádrovláknitá deska 15 mm, konstrukční sloupky 200 mm + tepelná izolace 200 mm (minerální vata), PE-Folie jako parotěsná zábrana, sádrokartonová deska GKF 18 mm.

Originální nástavba školy ze dřeva

Autor: ARCHCON atelier, s.r.o.; generální dodavatel: Dřevostavby MC; dodavatel materiálu: AGROP NOVA a. s.; realizace: 2011; místo: Čakovice, Praha

Základní škola Eduarda Beneše se rozhodla jít příkladem ve využívání dřeva ve veřejné sféře. Je známo, že na pohodu a pozornost žáků má barva učebních prostor a druh použitých materiálů velký vliv a výjimečně pozitivní vlastnosti dřeva v tomto směru nikdo nemůže zpochybnit. Přesto ho v moderních školách nevídáme. Při rekonstrukci budovy základní školy v Čakovicích byla původní střecha s nevyužívanou půdou nahrazena střešní nástavbou z velkoformátových masivních panelů NOVATOP a dřevo tak proniklo do dvou nových učeben a dvou kabinetů v převládající míře. Autorkou odvážného řešení je architektka Irena Truhlářová ze společnosti ARCHCON atelier, s.r.o., která po panelech sáhla i z důvodu geometrie původní střechy – nutným požadavkem bylo udržet výšku budovy pod římsou sousední střechy a to systém NOVATOP umožnil. Z důvodu velkého rozponu byly použité žebrové střešní panely s velkými otvory (750 mm), do kterých jsou instalovány světlovody. Příjemná byla i hmotnost celé konstrukce, která byla samozřejmě limitována únosností původní stavby, a možnost vytvoření štíhlé konstrukce římsy, která by u jiného materiálu vytvořila tepelný most. Rychlost výstavby umožnila vtěsnat rekonstrukci školy do dvou měsíců letních prázdnin. Dřevostavby MC mají už s materiálem NOVATOP zkušenosti a vlastní konstrukci tak ve čtyřech lidech prováděli pouze čtyři dny. Požární odolnost materiálů a skladeb konstrukcí samozřejmě splňuje přísné normové požadavky.

Bublina v helsinské ZOO

Autor: Ville Hara; realizace: 2002; místo: Korkeasaari Zoo (Helsinky, Finsko); foto: Jussi Tiainen, HUT photography laboratory

Tento vítězný návrh architektonické soutěže na desetimetrovou rozhlednu v zoo na finském ostrově Korkeasaari má vyloženě organický ráz. Jeho účelem bylo vytvořit pohledovou dominantu, která by jasně charakterizovala místní zoo a přitom ladně zapadla do panoramatu Helsinek. Kupla (finsky bublina) respektuje rozvlněné pobřeží a dokresluje jak mohutnou kamennou zeď, která tvoří velký podstavec, tak rozlehlý březový háj. Rozhledna vznikala za pomoci dvou mezinárodních studentských workshopů pod vedením profesora Jan Söderlunda a architekti Risto Huttunena, při kterých proběhla nejdříve nutná příprava, kde se pomocí několika reálných modelů a 3D počítačových modelů vytvořila jasná představa o počtu a tvaru konstrukčních prvků, a nakonec i samotná výstavba. Místo, kde rozhledna vyrostla je umístěné 18 metrů nad hladinou moře a ze dvou podlaží desetimetrové věže se rozevírá krásný výhled na centrum hlavního města. Dřevěné vejce je složené ze 72 dlouhých předepnutých lamel o průřezu 60 × 60 mm a 600 spojovacích prvků. Kromě lněného oleje, kterým jsou jednotlivé dřevěné prvky napuštěné, neměla mít rozhledna žádnou ochranu proti povětrnostem a UV záření a měla tak časem přirozeně zešednout. V současné době je však ošetřena barvou v šedém odstínu.

Neviditelný most

Autor: RO&AD architecten; dodavatel: AVK-bv; realizace: 2011; místo: Halsteren, Holandsko

Moses Bridge, tedy Mojžíšův most, dostal svoje jméno ze zcela zřejmých důvodů. Ve světovém měřítku zcela neobvyklá konstrukce, která ve svém návštěvníkovy vyvolá opravdu božský pocit, se nachází v jihozápadní oblasti Holandska, v místě zvaném The West Brabant Water Line. Jedná se o soustavu pevností a měst se záplavovým územím, které sloužily jako obraná linie proti nepřátelům. Datuje se do 17. století, od století 19. se ale nachází ve velmi zanedbaném a zpustošeném stavu. Tentokráte už ne z obraných, ale z rekreačních důvodů, došlo v minulých letech k rekonstrukci celé linie a jejímu zapojení do soustavy cykloturistických stezek. Fort de Roovere, jedna z pevností, potřebovala vybudovat přístup přes vodní příkop. Z historického hlediska je budování mostu přes obranný vodní val, ještě ke všemu ze směru, odkud čekáte nepřátele, nesmyslným počinem a právě z tohoto hlediska se rozhodli RO&AD architecten vycházet. Místo, aby vybudovali most, který bude zdaleka vidět, rozhodli se pro konstrukci, které si nikdo bez bližšího prozkoumání terénu ani nevšimne. Dřevěný most zhotovený z chemicky upraveného dřeva accoya a exotické dřeviny Angelim Vermelho, voděnepropustný díky použití kaučukové fólie, dokonale splývá s okolním terénem, zakusuje se do svahu a noří se až na samý okraj vodní hladiny. Místo Mojžíšův most by se tak mohl klidně nazývat také mostem neviditelným.

Carrochan – centrální sídlo Národního parku ve Skotsku

Autor: Page/Park Architects; realizace: 2008; místo: Balloch, Skotsko

Carrochan, nová budova ústředí jediného skotského národního parku Loch Lomond & The Trossachs, který má rozlohu 1865 km2, poskytuje flexibilní prostor pro práci 120 zaměstnanců, spřízněných komunitních skupin a personálu Skotského přírodního dědictví a organizace SEPA (ochrana přírody). Největší důraz byl kladen na udržitelnost výstavby, minimální dopad na životní prostředí a vytvoření kvalitního a zdravého místa pro práci. Půdorys budovy má tvar sinusoidy, která respektuje pozemek sousedící s kruhovou křižovatkou. Budova je koncipovaná jako stodola s dvojitou šikmou střechou, rozdělená ve dví prosklenou chodbou, přispívající k přirozené ventilaci budovy. Dostatek denního osvětlení zajišťují střešní okna, velká severní okna a menší prosklení na jižní fasádě. Teplá užitková voda a voda pro vytápění je ohřívána pomocí kotle na biomasu, automobilová doprava je minimalizována blízkostí frekventované železniční stanice a zastávky autobusu. Veškeré materiály na stavbu byly čerpány z místních zdrojů – hlavní nosný rám tvoří těžký dřevěný borovicový skelet, obložený na části přírodním kamenem, na části modřínovým obkladem. Střešní krytina je zhotovena z přírodní břidlice, izolace z ovčí vlny. Vstup do budovy je chráněn velkým přesahem střechy, vedoucím do foyer, konferenční a zasedací místnosti. Za nimi se nachází společný prostor kanceláří personálu Národního parku s knihovnou a kavárnou, využívající celé výšky budovy, osvětlený převážně shora. V ostatních částech je budova rozdělena na dvě nadzemní podlaží. Díky drobnému zakřivení půdorysu působí velké otevřené prostory uzavřeným dojmem, přitom jsou ale prostorné, vzdušné a světlé.

Další fotografie těchto staveb včetně obrázků z realizací a technických výkresů najdete na www.drevoastavby.cz v sekci Dodatky k časopisu.

Připravila Ing. arch. Dagmar Šimonová
Kontakt: d.simonova@provobis.cz

 
 
Reklama