Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Celkem 14 signatářů kodexu – a co ti ostatní?

Energetický regulační úřad (ERÚ) ke dni 16. března 2017 eviduje 14 signatářů Etického kodexu obchodníka s elektřinou nebo plynem.

„Na ‚čtrnáctku‘ lze nahlížet dvěma pohledy. Necelé tři měsíce po zveřejnění aktualizované verze Etického kodexu obchodníka jde o slušný počet signatářů. Na druhou stranu - minulý kodex podepsalo přes pět desítek dodavatelů energií. Požadavky kladené kodexem na dodavatele se přitom výrazně nezměnily, princip zůstává stejný. Chceme, aby se k zákazníkům chovali slušně. I proto nechápu a nepřijímám některá vyjádření dodavatelů nejen v médiích, proč váhají s připojením podpisu,“ uvedla předsedkyně ERÚ Alena Vitásková.

Zásadní úpravou, oproti předchozí verzi Etického kodexu obchodníka, je povinnost signatářů uvádět na fakturách typ smlouvy a nejbližší možné datum ukončení dodávek energií, tedy kdy spotřebitelé mohou odejít ke konkurenci bez sankcí. Za vyhýbavý přístup, co se týče kodexu, lze považovat vyjádření několika dodavatelů například v deníku Blesk, kde již před dvěma měsíci uvedli, že se s Etickým kodexem obchodníka seznamují. Přitom do nynější doby nikdo z nich ke kodexu nepřistoupil.

„Největší tuzemští dodavatelé elektřiny a plynu dosud kodex nepodepsali. Někteří požadují další jednání, další se bojí údajné šikany,“ uvedla předsedkyně ERÚ.

Jedním z častých argumentů proti kodexu je totiž to, že společnosti, které ho nepodepsaly, budou upozorňovat na jeho případné nedodržení ze strany signatářů a dostanou tak do ruky nástroj, kterým je mohou v podstatě šikanovat. Jenomže kodex nezavazuje společnosti k ničemu jinému, než že se k zákazníkům budou chovat slušně a transparentně. To potvrzuje i vyjádření jedné z prvních přistoupivších společností: „Změny v novém Etickém kodexu obchodníka vidíme jako snahu navázat na diskusi, která probíhala při novelizaci Energetického zákona a vyhlášek Pravidla trhu s plynem a Pravidla trhu s elektřinou, a dále jako snahu posílit pozici zákazníka při změně dodavatele.

„Je pravdou, že každý zákaznický systém je jiný. Proč to ale někteří zvládnou za pár dnů, maximálně týdnů, a druzí se rozmýšlejí skoro čtvrt roku poté, co nový kodex vyšel? Jsou důvodem skutečně technické překážky? Věřím, že se v dohledné době počet signatářů Etického kodexu rozroste a v seznamu uvidíme kromě menších dodavatelů také ty velké. Vážím si všech obchodníků, kteří ke kodexu přistoupili a deklarují tím svůj postoj k zákazníkům,“ shrnula danou problematiku předsedkyně ERÚ Alena Vitásková.

 
 
Reklama