Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

V krizi se projevila síla Aqua-thermu Nitra

Zdá se, že letošní Aqua-therm Nitra byl malým ostrůvkem prosperity v rozbouřeném moři ekonomické krize a celkového propadu nejen v oboru technického zařízení budov, ale také veletržního průmyslu jako celku. Kdyby divoké počasí nevzalo pár stovkám lidí chuť vyrazit na rozlehlé nitranské výstaviště, pravděpodobně by letos padl návštěvnický rekord veletrhu.

Zatím co řada odborných veletrhů v Čechách i na samotném výstavišti Agrokomplex, kde se Aqua-therm letos konal již po dvanácté, je nucena propad počtu vystavovatelů v řádech desítek procent řešit nabíráním firem, které mají se základní nomenklaturou veletrhu pramálo společného, nitranská akce se letos jen zastavila v růstu. Jestliže vloni v únoru se v Nitře sešlo rekordních 155 firem, letos jich chybělo jen necelých patnáct procent. Cesta za novinkami z oblasti vytápění, větrání, klimatizační, měřicí, regulační, sanitární a ekologické techniky pak stála za to 14 108 návštěvníkům z celého Slovenska.

"Veletrh považujeme za významnou aktivitu , která upevňuje obchodní kontakty, dává podněty k novým realizacím a vytváří prostor pro lepší komunikaci nejen mezi odborníky, ale také s veřejností," vysvětluje jeden z důvodů celkového úspěchu akce Anton Čelinský, cechmistr slovenského Cechu vytápění, tepelné techniky a instalace. Jeho organizace, jež má nad Aqua-thermem tradičně oficiální záštitu, se starala o tu část hojně navštíveného doprovodného programu, která měla na starosti téma úspory nákladů při vytápění a přípravě teplé vody v rodinných a bytových domech.

Kdo v oboru něco znamená, na veletrhu nechyběl

Přes celkovou neutěšenou ekonomickou situaci, která je na Slovensku možná ještě hlubší než u nás, se veletrhu zúčastnila většina významných značek, mimo jiné Baxi, Buderus, DZ Dražice, Eurotherm, Herz, Immergas, Ivar, Junkers, Landis+Gyr, Meta - gas, Protherm, Regulus, Siemens, Stiebel-Eltron, Tatramat, Systemair, Vaillant, Viadrus, nebo Weishaupt. Zdá se, že jejich vedení se prozíravě řídilo slovy Miroslava Obšivaného, předsedy představenstva Slovenského svazu výrobců tepla, který současnou situaci komentoval slovy: "Tento rok je možná poznamenaný finanční krizí a někteří vystavovatelé zvažovali svoji účast. Ale právě v časech krize mají investice do úspor energie významný multiplikační ekonomický efekt pro koncové zákazníky."

Heslem, že právě v době krize je nutné více než kdy jindy podpořit odbyt reklamou, se řídili také organizátoři veletrhu. Do propagace Aqua-thermu investovali i letos několik set tisíc euro, venkovní reklama ovládla celé střední Slovensko, televizní spoty byly v častých rotacích vidět na Markíze a TA3 a rozhlasová reklama běžela na celostátních i regionálních stanicích. Zájem o aktuální téma úspor se samozřejmě projevil i ze strany novinářů. Vedle odborných periodik se informace o konání veletrhu objevily také v regionálních médiích, např. serveru nitra24.sk

Každý najde to, co potřebuje

Hlavním důvodem obliby Aqua-thermu Nitra u odborníků i laické veřejnosti ale bude především pestrost nabídky, která i letos ukázala, jak je dnes oblast TZB široká - od kotlů, tepelných čerpadel, topných těles, systémů centrálního vytápění, ohřevu vody, přes větrání, sanitární keramiku až po takové speciality jako je systém na odmrazování okapů.

Hitem letošního veletrhu byla samozřejmě solární technika. Není se co divit, jak připomněla Kvetoslava Šoltésová ředitelka odboru legislativy, metodologie a vzdělávání Slovenské inovační a energetické agentury, v rámci programu vyššího využití biomasy a sluneční energie v domácnostech podporuje slovenské ministerstvo instalaci slunečních kolektorů a kotlů na spalování biomasy. Pro výrobce elektřiny z obnovitelné energie jsou pak zabezpečeny stabilní podmínky především formou pevné výkupní ceny minimálně po dobu 15 let.

Medaile oceňují skutečné novinky

Kvetoslava Šoltésová byla rovněž předsedkyní odborné komise, která vybírala nejlepší exponáty veletrhu. Že je drtivá většina přihlášek opravdu ve svém oboru novinkou, potvrdila předsedkyně komise v hodnotící řeči během slavnostního předávání. S nadsázkou přihlašovatelům poděkovala za to, že díky jejich novinkám musí komise každý rok nastudovat ke každému exponátu řadu nových informací, protože se jedná o věci, které jsou na trhu opravdovými inovacemi.

Komise nakonec udělila tři čestná uznání a dvě zlaté medaile. První kompaktnímu inverterovému tepelnému čerpadlu vzduch/voda Gaia MSER-XEE61 značky Clivet, které přihlásila společnost BTK-bývanie, teplo, klimatizácia z Bratislavy a to za "komplexnost a kompaktnost technického řešení a použití nejlepších dostupných technologií na snížení spotřeby energie instalovaných elektromotorů". Druhou medaili si odnesla firma K-Test z Košic za termovizní kameru Testo 881 - 3, která podle komisařů nabízí "výkonný software, možnost paralelního termovizního, fotografického a zvukového záznamu a přídavné funkce jako např. zobrazování rozložení vlhkosti na měřených objektech".

Čestné uznání získaly rozdělovač Elite Black Line (Eurotherm, Itálie), teplovodní zplynovací kotel na dřevo Attack DPX 25 Profi (Attack Vrůtky) a necentrální systém větrání se zpětným získáváním tepla inVENTer (Eurothem SK, Brezno).

Aqua-therm Nitra je dnes jedním ze stěžejních veletrhů na výstavišti Agrokomplex a nejdůležitější akcí pro profesionály z oboru TZB na Slovensku. Proto si poznamenejte jeho příští termín - 13. ročník se uskuteční od 8. do 11. února 2011.

více informací o veletrhu Aqua-therm Nitra 2010
další fotografie z veletrhu




Na letošní Aqua-therm Nitra se přišlo podívat 14 108 návštěvníků.

Návštěvníci hledají na veletrhu recepty jak ušetřit za teplo, plyn a vodu a vystavovatelé jim vycházejí vstříc.

Zlatá medaile Aqua-thermu je v oboru technického zařízení budov jedním z nejprestižnějších ocenění. Na snímku zástupci společnosti BTK, kteří převzali ocenění za tepelné čerpadlo vzduch/voda Gaia MSER-XEE61.

Žádná z významných značek na letošním Aqua-thermu Nitra nechyběla, celkem se veletrhu zúčastnilo 130 vystavovatelů z pěti zemí.


Vystavovatelé se snaží upoutat pozornost návštěvníků všemi prostředky.
 
 
Reklama