Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov

Kompozitní LPG láhve pro pohon manipulační techniky

LPG představuje velmi praktický typ pohonu například pro vysokozdvižné vozíky i další drobnou mechanizaci pro skladové prostory či areály podniků.


„Některé klasické ocelové tlakové láhve na propan-butan jsou v oběhu již 40 i více let. Při správné údržbě jsou naprosto bezpečné. U láhví určených pro pohon se však stále více využívá naprosto odlišný moderní kompozitní materiál využívaný též u letecké a kosmické techniky. Kompozitní láhve jsou mnohem lehčí a je možné je používat jak ve svislé poloze, tak naležato,“ popisuje Jiří Karlík ze společnosti Primagas. „Zatímco běžná kovová láhev na 10 kilogramů plynu váží 12 kilogramů, u kompozitní láhve je hmotnost méně než poloviční. Díky tomu se s ní mnohem snadněji manipuluje a je též stohovatelná. Materiál je přitom průhledný, takže vždy víte, kolik plynu v láhvi zbývá,“ dodává Jiří Karlík.

Kompozitní láhve přinášejí již tak bezpečnému LPG další bezpečnostní prvky. Na rozdíl od ocelové LPG láhve je kompozitní láhev bezešvá a v ohni neexploduje. V případě požáru se totiž materiál vytaví a plyn vyhoří. Materiál kompozitu u LPG láhví je v podstatě něco jako laminát, respektive skelná vlákna nasycená pryskyřicí. „Takový materiál má určitou prodyšnost, s čímž zřejmě souvisejí mylné informace, které se objevily na trhu, o tom, že plyn z kompozitních láhví může unikat skrze jejich stěnu. Kompozit zde ale zajišťuje jen pevnost láhve a slouží jako obal vnitřní části, takzvaného lineru. Ten je vyroben z vysokohustotního polyethylenu, který je naprosto neprodyšný a těsný,“ vysvětluje Jiří Karlík.

Každá láhev navíc obsahuje speciální ventil, který zajišťuje její rychlé uzavření v případě prasknutí hadice nebo při poruše plynových rozvodů v motoru. „Pokud je průtok plynu vyšší, než běžně odebírá motor, ventil láhev uzavře a plyn nebude unikat,“ dodává Jiří Karlík.

Kromě technologie kompozitních láhví se ve firemním provozu často uplatňují také interní čerpací stanice LPG. Ty jsou výhodné zejména v případě, pokud podnik provozuje větší množství vysokozdvižných vozíků, další techniky, popřípadě i flotilu vozů na LPG. Při provozu interní čerpací stanice pak úplně odpadá manipulace s tlakovými LPG láhvemi. Tankování probíhá stejně jako na klasické LPG čerpací stanici, kdy se zkapalněný plyn čerpá z velkého zásobníku.

PRIMAGAS s.r.o.
logo PRIMAGAS s.r.o.

Společnost Primagas je dodavatel LPG a zemního plynu. Primagas dodává LPG - propan butan do zásobníků, čerpacích stanic LPG a v PB láhvích ocelových a kompozitních plastových. LPG lze využít pro domácnosti i firmy k vytápění, přípravě teplé vody, ...

 
 
Reklama