Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov

Dodavatelé energií vnímají za největší problém trhu některé aukce

Na dnešním kulatém stole pořádaném portálem Ušetřeno.cz se na tom shodli zástupci společností E.ON ČR, Centropol, MND a Yello Energy.


© Fotolia.com

Většina dodavatelů energií vnímá jako největší problém trhu zprostředkovatele, kteří stojí mimo energetický zákon, a také některé aukce, kdy jejich pořadatelé požadují po lidech finanční penalizaci, pokud k prodejci vybranému aukcí nakonec nepřejdou. Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) proto připravuje úpravu legislativy, která by měla situaci řešit.

"Nově zavádíme registraci zprostředkovatelů, které bude registrovat Energetický regulační úřad (ERÚ). Zároveň ukotvujeme různé podmínky a pravidla pro uzavření smlouvy s dodavatelem a jaké náležitosti by měla smlouva mít. Tak, aby zákazníci viděli, kdy mohou odstoupit od smlouvy, jakou mají cenu, na jak dlouho mají smlouvu uzavřenou. Zároveň zjednodušujeme různé možnosti odstoupení od smluv," řekl dnes novinářům náměstek MPO pro oblast energetiky René Neděla, který se dnešní akce také účastnil.

Ministerstvo mělo podle něj podklady připravené už před rokem, v rámci legislativního procesu mu ale bylo doporučeno upravit jednotlivé pasáže týkající se ochrany spotřebitele. Nyní je podle něj vše hotovo a materiál projedná Legislativní rada vlády a následně i samotný kabinet. "Rádi bychom ho přijali co nejdříve," dodal náměstek.

Zástupci dodavatelů dále připomněli, že jedním z dalších kroků, který by měl trhu pomoci, je deklarace na ochranu zákazníků proti takzvaným energetickým šmejdům, jejíž vznik letos inicioval Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR) společně s MPO, Českou obchodní inspekcí (ČOI) a ERÚ. V materiálu se jednotlivé společnosti zavázaly k dodržování pravidel, která mají přispět ke kultivaci prodeje energií v Česku. V platnost dokument vstoupil od začátku července, dosud se k němu přidalo na 30 firem, které pokrývají přes 80 procent trhu. Jde například o ČEZ, E.ON, Pražskou plynárenskou, Centropol nebo Bohemia Energy.

Obsah deklarace lze shrnout do tří klíčových oblastí: transparentní komunikace se zákazníkem, jednoznačné a férové podmínky smluvního vztahu a kontrola a regulace fungování zprostředkovatelů prodeje energií. SOCR ČR už dříve upozornil, že přestože je přistoupení k dokumentu dobrovolným závazkem, jde o takzvaný veřejný příslib. V praxi to znamená, že ČOI a ERÚ mají dodržování pravidel obsažených v deklaraci kontrolovat a jejich porušení pokutovat.

Zmíněna byla také činnost Asociace nezávislých dodavatelů energií (ANDE), která vznikla v roce 2013 a sdružuje necelou dvacítku obchodních společností, mimo jiné MND, Armex Energy nebo epet. ANDE už v roce 2017 vydala deklaraci o společném postupu v oblasti změny dodavatele. Cílem deklarace je kultivace trhu a podpora férového chování obchodníků při změně dodavatele elektřiny či plynu.

Podle ERÚ problémů a podání v souvislosti s aukcemi energií a zprostředkovateli přibývá. Úřad už dříve uvedl, že v prvním pololetí letošního roku přijal 7567 podání, meziročně o desetinu více. Dodal, že podání může být stížností, ale i dotazem či žádostí o zjištění informace.

Nejvíce podnětů se podle ERÚ tradičně týká problémů s fakturacemi a platebními podmínkami, kam spadají například nevyřízené či pozdě vyřízené reklamace vyúčtování (21,4 procenta). Na druhé místo se nově posunula problematika zprostředkovatelů, aukcí a poradců (19,2 procenta), když během šesti měsíců tohoto roku postoupila o tři příčky. Následovala změna dodavatele (11,1 procenta), odstoupení a výpověď smlouvy (10,2 procenta) a smluvní sankce (10,1 procenta).

 
 
Reklama