Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Nedělní editorial

Co nejobjektivněji informovat o přednostech i nevýhodách jednotlivých paliv je jedním ze základních cílů realizačního týmu našeho portálu TZB-info, (i jeho předchůdce Topinfo.cz). Je samozřejmé, že ne vždy se tento záměr daří naplňovat. Velkou pomocí pro nápravu pak jsou Vaše připomínky. Pravda, někdy taková připomínka nejprve "naštve", (naposled např. od Rudly Pospíšila), týkající se "přednastavené" ceny extralehkého topného oleje v TZB-EkoWATT výpočtové tabulce nákladů na vytápění. Když jsme ale provedli opravdu podrobný rozbor této ceny, museli jsme konstatovat, že tato nabízená cena je opravdu "diskriminační" a je s tím nutno něco udělat. Cena zahrnovala i spotřební daň, kterou ale spotřebitel po prokázaní použití oleje pro vytápění dostane vrácenu zpět. Je sice pravda, že každý si může do tabulky nastavit cenu jakou chce, nebo si daň mohl odečíst zadáním do políčka "ostatní náklady" se záporným znaménkem, ale jistě to udělal málokdo. Po úpravě tabulky už není do "přednastavené" ceny paliva TOEL spotřební daň zahrnuta.

Stálí návštěvníci portálu by nám mohli vyčítat určitou neobjektivnost v informování ještě o jednom druhu paliva. Tím jsou peletky. Samotného mne překvapilo, když jsem zadal do vyhledávacího okénka heslo "PELET" (abych odchytil všechny možné tvary slova), že mi vyhledávač nabídl 38 odkazů na články, nebo jiné informace. Tato určitá preference je záměrná a cílená a myslím, že není neobjektivitou. Je to jen snaha napomoci prosazení tohoto nového paliva v naší republice. Peletky se totiž díky svým přednostem úspěšně prosazují v sousedním Rakousku, Německu i v řadě dalších zemích (Finsko, Dánsko, USA, Austrálie), ale u nás to jde velmi ztuha. Situace mi velmi připomíná obdobnou asi před 30 lety. Tehdy, díky několika nadšeným výzkumníkům a technikům byla naše republika na světové špičce ve vývoji fluidní spalovací techniky. Dnes jsou fluidní kotle pro spalování uhlí běžnou záležitostí, ale naše republika promarnila šanci stát se silným výrobcem a vývozcem fluidních kotlů. Ve dvacátých a třicátých letech minulého století Československo takto dodávalo cukrovary, turbíny, pivovary do celého světa. Ale v roce 1999 byl fluidní kotel pro kladenskou elektrárnu dodávkou USA.

Asi právě proto, že se na portálu peletkami zabýváme, jsem dostal v poslední době pozvání k návštěvě od dvou podnikatelů, pro které se peletky staly doslova životní vášní. Plně si totiž uvědomili jejich přednosti (ekologicky čisté spalování, neutralita z hlediska produkce oxidu uhličitého, vytváření pracovních příležitostí v regionu, zamezení odtoku peněz z regionu, využití dřevního odpadu s další perspektivou výroby peletek z pěstovaných rychlerostoucích dřevin, nebo bylin na nevyužitých zemědělských plochách). Obě návštěvy byly ohromně zajímavé, velmi si podobné (přestože jedna byla ve vesnici ve východních Čechách a druhá ve vesnici na jižní Moravě), ale současně i trochu smutné. Právě tím, že nadšení v protikladu k velmi skromným podmínkám mi velmi připomenulo situaci v 70. letech s fluidním spalováním. Tehdy jsem měl možnost se do vývoje nadějného fluidního spalování zapojit. A mám strach, aby to s výrobou peletek a zařízení na jejich spalování u nás nedopadlo podobně jako s fluidními kotli. Abychom za pár let za drahé peníze nedováželi peletkové kotle a krbová kamna, které byly vymyšleny a vytvořeny v garážích a dílnách mladých Baťů, Škodů a Křižíků.

Proto se snažíme peletkám a zařízením na jejich spalování trochu pomoci na svět. Jednou z důležitých podmínek překonání dosavadního přešlapování na místě, je výměna informací o problematice. Chtěli bychom vedle dalších připravovaných oblastí vytvořit na TZB-info i samostatnou informační oblast PELETKY a soustředit do ní co největší množství informací pro odborníky i pro veřejnost. Mimo jiné i informace o tom, co jsem viděl na zmiňovaných návštěvách. Kdo by měl zájem se do budování takovéto informační oblasti zapojit, bude vítán.



Úspěšný týden a dobrou náladu
Vám přeje Milan Bechyně


 
 
Reklama