Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Efekt pavího chvostu, komplexnost a účelnost Stavebních veletrhů Brno 2010

Nový strategický výhled Svazu podnikatelů ve stavebnictví ČR (SPS) do roku 2012, který na tiskové konferenci představil prezident svazu Ing. Václav Matyáš, má tři potenciální scénáře.

Jedna z nich - varianta s názvem "optimisticko-realistická" - je však podle stavařů nejpravděpodobnější a počítá během roku 2010 s počátkem stabilizace a s výkonem ekonomiky na letošní úrovni. Strategie vychází z průzkumu mezi členy SPS; co do výhledu jsou ovšem odpovědi velice opatrné a firmy zdůrazňují značnou omezenost svých schopností předpovídat vývoj po roce 2009. Přestože pro období 2010-2011 předpokládají firmy stále pokles, nicméně již mírný (1 %), objevují se signály, že ti silnější a dravější si z koláče ukousnou více a začnou již růst.

A jaké jsou ty efektivní způsoby, které hodlají použít "štiky" v rybníku zvaném stavební byznys? Problémem totiž už přestává být konkurence i nedostatek kvalifikované pracovní síly. Novým problémem je zostřený boj o zakázky ve chvíli, kdy rapidně poklesla celková poptávka po stavebních pracích.

Již před časem začal přesun zájmu trhu z výstavby na zelené louce na opravy, úpravy a rekonstrukce. Tento druh stavařiny ale mnohem více než nová výstavba vyžaduje odborníky - pouhé zaučené síly většinou nestačí. Náročnější jsou rovněž projekční práce a řízení i koordinace činností. Neméně důležitý pak je přehled o vhodných materiálech, znalost postupů a rovněž zručnost pracovníků a jejich vybavení. Navíc se také většinou jedná o řádově menší zakázky zadávané investory, kteří jsou schopni si činnost dodavatele průběžně monitorovat, a proto ho chtějí i předem znát. Tím se opět zvyšuje význam účasti firem na veletržních akcích. Tam se totiž nabízí komunikace s potenciálními klienty napřímo, bez bariér. Komplexní přehled o celém oboru na jednom místě a v jednom čase je pak samozřejmým atributem.

Samozřejmě, že by společnosti měly v době hospodářského propadu šetřit. Většina vystavovatelů je ale dosti chytrá na to, aby svou přítomnost na "těch svých" veletrzích nijak výrazně neomezovala. Vědí totiž, že právě zde lze získat body, které jim co nevidět, ale nejpozději po větším oživení trhu, výrazně pomohou. Nejen ke stabilizaci firmy po periodě útlumu, a to skrze na veletrzích upevněné vazby se stávajícími zákazníky, ale vzhledem k efektu "pavího chvostu" s jistotou přispějí k přilákání zákazníků nových.

Cože je to, ten "efekt pavího chvostu"? Vývojoví biologové tvrdí, že všechny zvířecí "ozdoby", které jsou jinak pro zachování rodu a shánění potravy zhola zbytečné a v případě hrozícího nebezpečí ze strany predátorů dokonce až smrtelně nebezpečné, ve skutečnosti dokazují: jsem dokonale zdravý, schopný ochránit potomstvo, jsem silný a v pořádku.

Zdá se až nadbytečné poukazovat na paralely v životě a hlavně v ekonomice lidské společnosti. Ne náhodou si ale stále více firem vybírá k demonstrování svých kvalit právě veletržní účast. Připravené firmy se - i vzhledem k tomu, že se trh pomalu čistí od těch nekvalitních - mohou spolehnout na jediné: jejich budoucí klient si je nenajde podle učesaných sloganů v inzerátech, ale podle z gruntu jiných klíčů. Investor - od těch velkých, institucionálních, až po malé, drobné stavebníky - si začal svých peněz vážit. Proto projde raději dvakrát expozice relevantních firem, než by se rozhodoval jen podle inzerátu, který vypovídá spíše o kvalitě reklamní či mediální agentury než o kvalitě práce inzerované firmy.

V posledním průzkumu SPS na straně negativ uvádějí stavební firmy komplikace způsobené zpřísněním podmínek při získávání úvěrů, složitý přístup k dotacím z EU, problémy s délkou splatnosti faktur, ale také změny struktury v portfoliu zakázek (ubylo větších zakázek a společnosti musejí usilovat i o menší zakázky). Zvýšit efektivitu fungování společností - to je naopak největší priorita stavařů pro dalších dvanáct měsíců. Dalšími oblastmi, které stavební společnosti hodnotí jako velmi důležité, jsou optimalizace financování, plánování a projektový management, zkvalitnění výběru dodavatelů a optimalizace nákupních procesů. Prakticky vše toto na jednom místě nabídne - včetně podpory v podobě doprovodných programů - největší tuzemská veletržní akce, jarní Stavební veletrhy Brno.

Nadcházející mezinárodní Stavební veletrhy Brno podle prvních informací budou právě tou arénou, na které se ukáže to nejlepší z celé tuzemské, ale i zahraniční stavební scény. Ať už půjde o klasické a stabilní vystavovatele z oboru stavební prvovýroby, výrobce stavebních hmot nebo dodavatele sofistikovaných systémů stavební chemie, nebudou rozhodně chybět ti, kteří vyjdou z krize posíleni. Protože hospodářský pokles, recese, jakkoli to nazveme, je tím nejlepším prubířským kamenem. Kdo tímto obdobím projde - a nemusí to být "bez ztráty kytičky"- ten získal pro futuro nepřehlédnutelnou výhodu: zůstal na trhu a dává to o sobě vědět!

Mezinárodní Stavební veletrhy Brno 2010 budou ale přece jen jiné. Budou totiž respektovat směr, kterým se trh vydává, totiž důraz na komplexní kvalitu. Již tradiční jarní start veletržní sezóny proto představí "v náruči stavebních veletrhů" i přírůstek - Mobitex, který až dosud představoval samostatnou veletržní kapitolu. Důvod je nasnadě a je logický: komplexnost a návaznost nabídky. Stavebnictví kromě infrastrukturních staveb zajišťuje i jednu ze základních potřeb člověka - bezpečí v podobě bydlení. A s rostoucími nároky ne již na samotný fakt bydlení, ale právě na otázky kvality, úspornosti, dokonalého naplňování účelu, má veletrh nábytku a řešení budov svoje logické místo v rodině akcí Stavebních veletrhů Brno.


Veletrhy Brno, a.s.
logo Veletrhy Brno, a.s.

Největší realizátor veletrhů a výstav v České republice s více než třicetiletými zkušenostmi v oboru. Hlavními obory činnosti je poskytování obchodních (výstavářských) služeb pro podniky a pronájem vlastních nemovitostí (výstavních ploch a pavilonů). ...