Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

České stavební firmy: pokles mírně zpomalí, celkové zotavení bude trvat déle

Další analýza CEEC Research ve spolupráci se společnostmi KPMG Česká republika a Ipsos Tambor uvádí mírné oživení českého stavebnictví. Stavební firmy korigují svá výrazně negativní očekávaní pro rok 2009.

Podle studie předpokládaly firmy v červenci tohoto roku pokles v průměru o 11 %, nyní očekávají snížení o 8 %. Výhled pro období 2010/2011 si však pohoršil - pokles o dvě procenta. Tyto a řadu dalších poznatků přináší studie Kvartální analýza stavu a vývoje českého stavebnictví 09/2009, která je založena na rozhovorech s vybraným vzorkem 100 velkých, středních i malých stavebních firem na začátku září 2009.

Shrnutí poznatků dle studie

  • Vytížení kapacit stavebních společností na vrcholu sezóny mírně vzrostlo také díky výsledkům již realizovaných optimalizací.
  • Zvýšit efektivitu fungování firmy je klíčová priorita pro všechny dotázané stavební společnosti.
  • Většina společností uvádí, že má méně zakázek než před dvanácti měsíci, což značně omezuje jejich další rozvoj.
  • Největším problémem je i nadále nedostatečná poptávka.

Firmy očekávají, že současný pokles českého stavebnictví mírně zpomalí. Úplné zotavení ale bude delší, než původně předpokládaly.

Pouze mírný optimismus

Aktuální výsledky kvartálního výzkumu ukazují, že se očekávání stavebních firem pro rok 2009 oproti výsledkům srovnatelného výzkumu z července 2009 mírně zlepšila. Nicméně celkové hodnocení zřetelně indikuje viditelný pokles tohoto významného odvětví české ekonomiky. Od předchozího šetření (v červenci 2009) došlo k posunu - předpokládaný pokles stavebnictví v průměru o 11 % se snížil na aktuálně očekávaný pokles o 8 %. Rovněž se mírně snížil podíl firem, které očekávají pokles stavebnictví pro rok 2009, a to z 90 % v červenci 2009 na 81 %.

Viditelné rozdíly jsou v tom, co očekávají velké (výběr z TOP 70 stavebních společností) a střední/malé stavební společnosti. První segment se vyjadřuje výrazně negativněji (očekává pokles stavebnictví až o 11 %).

Při výhledu do budoucna (2010/2011) firmy předpokládají další pokles českého stavebnictví o 2 %. V červenci 2009 firmy ještě uváděly očekávaný pokles o 1 %. Předpovědi z dubna 2009 počítaly dokonce s růstem o 3 %. Tento trend a zhoršující se výhled vychází z toho, že stavební firmy očekávají pomalejší a dlouhodobější zotavování celého odvětví, než předpokládaly dříve.

Společnosti mírně zlepšily předpovědi svých prodejů na rok 2009, stále se však jedná o znatelný pokles (4,3 % nyní, 6,6 % v červenci). Segment velkých stavebních společností je znatelně negativnější, neboť očekává pokles v průměru až o 6,3 %. Pro období 2010/2011 respondenti snížili své prodejní plány z předpokládaného růstu prodejů o 1,5 % na 0,5 %.

Sebedůvěra firem se lepší

58 % respondentů předpokládá, že se jejich pozice na trhu v roce 2009 spíše zlepší, což je nárůst z 45 % v červenci 2009. Pro období 2010/2011 jsou ale firmy méně optimistické než při předchozím červencovém šetření. Zlepšení své pozice předpokládá 69 % respondentů (83 % v červenci 2009).

Méně zakázek

Více než polovina stavebních firem (56 %) uvádí, že má méně zakázek než před dvanácti měsíci. Průměrný počet měsíců, na které mají do budoucna stavební společnosti nasmlouvané své zakázky, se od července nezměnil (stále šest měsíců). Firmy, které mají nasmlouvané zakázky na nejdelší období, uvádějí mírný nárůst ze sedmi na osm měsíců. Více než polovina stavebních firem (56 %) uvádí, že má méně zakázek než před dvanácti měsíci. To je stejný podíl jako v červenci, v dubnu se jednalo o 33 %.

29 % firem uvádí, že má stejně zakázek jako před rokem (33 % v červenci, v dubnu se jednalo o 55 %), a pouze 15 % respondentů potvrzuje, že mají zakázek více. Nárůst v této kategorii však táhne pouze segment středních/malých stavebních firem. Žádná z dotázaných velkých stavebních společností neuvedla, že by počet nových zakázek oproti srovnatelnému období minulého roku vzrostl. Naopak 75 % respondentů z velkých společností uvádí, že mají zakázek méně než před dvanácti měsíci (25 % respondentů uvádí, že mají zakázek stejně).

Všechny dotázané stavební firmy uvádějí, že jsou omezeny ve svém růstu. Největším problémem je pro ně i nadále nedostatečná poptávka. U faktorů, které omezují růst firem, došlo od července 2009 pouze k mírným změnám. Stále uvádějí, že jsou limitováni ve svém růstu (100 % v červenci, 85 % v dubnu).

Nejčastěji zmiňovaným problémem (100 %) je nedostatečná poptávka. Firmy uvádějí soukromou poptávku i poptávku financovanou z veřejných zdrojů. Nedostatečnou poptávku společnosti současně hodnotily v kvalitativním bodovém hodnocení jako omezení s největším dopadem na jejich hospodářské výsledky (zvláště pak poptávku financovanou z veřejných zdrojů).

Byrokracie jako velký problém

Dalšími zmiňovanými problémy s největším dopadem na podnikání stavebních společností jsou byrokracie (stejné bodové hodnocení jako v červenci), nedostatek prostředků k financování svých aktivit (nárůst od července), tj. jak vlastních zdrojů, tak omezené možnosti pro získání externích finančních zdrojů a vysoká konkurence (nárůst od července).

Optimalizace a efektivita

Zvýšit efektivitu fungování stavebních společností - to je, podobně jako v červenci 2009, největší priorita pro dalších dvanáct měsíců. Na tuto oblast se chtějí zaměřit všichni respondenti (96 % v červenci). Současně také na škále 0-10 vzrostlo bodové hodnocení důležitosti této oblasti z 6,6 v červenci na 7,1 bodu. Dalšími oblastmi, které stavební společnosti hodnotí jako nejdůležitější, jsou optimalizace financování (mírný nárůst oproti červenci), plánování a projektový management (rovněž mírný nárůst), zkvalitnění výběru dodavatelů a optimalizace nákupních procesů.

Naopak za nejmenší prioritu firmy považují akvizici jiné společnosti (mírný nárůst oproti červenci) a změny/rozvoj své IT infrastruktury (mírný pokles oproti červenci). Přestože velké stavební společnosti považují akvizici jiné firmy aktuálně za svoji podprůměrnou prioritu, pracuje s touto variantou 90 % respondentů v tomto segmentu.

 
 
Reklama