Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Krize v českém stavebnictví

České stavebnictví se nachází v přelomovém období. Potvrzují to výsledky Kvalitativní studie českého stavebnictví 2009, která je založena na strukturovaných rozhovorech s vybraným vzorkem stavebních firem a dodavatelů. Studii zpracoval CEEC Research ve spolupráci s poradenskou společností KPMG Česká republika.

Vybrané analýzy poskytují přehled o chování a zkušenostech dodavatelů stavebních firem (239 firem - dodavatelé materiálu, stavebních produktů a mechanizace). Rozhovory proběhly na konci dubna 2009. Studie analyzuje čtyři vybrané oblasti českého stavebnictví - očekávaný vývoj českého stavebnictví (vývoj stavebnictví, prodejů, tržních podílů, limity firem, výhled do budoucna atd.), využívané informační zdroje o potenciálních zakázkách (hodnocení zdrojů, využívání internetu atd.), klíčové způsoby/metody pro získávání stavebních zakázek (přínos jednotlivých metod, hodnocení transparentnosti tendrů, zkušenosti s úplatky, porušování risk managementu při získávání zakázek, výběr dodavatelů, klíčová kritéria, frekvence atd.) a poslední oblast - hodnocení vlivu vstupu České republiky do EU (vliv na české stavebnictví, jeho jednotlivé oblasti a podnikání firem).

Podívejme se nyní na výsledky výzkumu v jednotlivých oblastech detailněji.

Jaký vývoj stavebnictví očekávají stavební firmy v roce 2009?

  • 59 % dotázaných firem očekává pokles vývoje stavebnictví (průměr předpovědí celého vzorku ukazuje na snížení o 3 %, téměř čtvrtina dotázaných firem očekává pokles v rozmezí 6-10 %). Nicméně, vzhledem k tomu, že dopady ekonomické krize na české stavebnictví jsou teprve v první fázi, mohl by být očekávaný pokles i výrazně vyšší.

Jaký vývoj stavební firmy očekávají ve střednědobém horizontu?

  • Z pohledu střednědobého vývoje (2010-2011) zdůrazňují vysokou míru nejistoty a výrazně omezené možnosti předpovídat další vývoj po roce 2009. Pokud by však nedošlo k dalšímu zhoršení současné ekonomické situace, očekávají, že stavebnictví by se mohlo v tomto období vrátit k růstu (v průměru o 3 %).

Projevila se již krize v poklesu vytíženosti kapacit stavebních firem?

  • Společnosti již zaznamenaly pokles ve využití svých kapacit, a to z 89 % v roce 2008 na nynějších 83 %.

Co firmy aktuálně nejvíce omezuje v jejich růstu a co způsobuje největší problémy?

  • 85 % dotazovaných firem pociťuje omezení ve svém podnikání. Nejvíce vzrostl podíl firem limitovaných nedostatečnou poptávkou (z 13 na 49 % firem) a rovněž také nedostatečnými finančními zdroji (z 15 na 43 % firem). Nejčastěji uváděným omezením zůstává tvrdá konkurence (72 %), nicméně zde byl nárůst již pouze mírný (největší nárůst zaznamenal tento faktor mezi roky 2007 a 2008, z 45 % na 63 %).

Nové zakázky jsou klíčem k přežití; kde o nich společnosti získávají informace?

  • Hlavními zdroji informací o nových zakázkách jsou stále dlouhodobé kontakty a internet.
  • Pokud se zaměříme pouze na způsoby využívání internetu, výsledky ukazují, že 100 % dotázaných společností využívá internet pro svoji prezentaci, dále pak 93 % k hledání informací a 83 % k prodeji.

Jakým způsobem stavební firmy své zakázky získávají?

  • Nejčastěji využívaným způsobem pro získávání zakázek jsou nově osobní kontakty, jejichž podíl oproti minulému roku výrazně vzrostl. Došlo jak k nárůstu podílu firem, které osobní kontakty využívají, tak k růstu hodnocení jejich přínosu. Využívání osobních kontaktů uvádí 85 % stavebních firem.

Jsou úplatky běžnou praxí? Došlo ke změnám za posledních dvanáct měsíců?

  • Na otázku, zdali již firmy byly někdy požádány o úplatek, 59 % respondentů odpovídá, že NE (58 % o rok dříve). 23 % firem uvádí jasné ANO, 19 % zvolilo možnost BEZ KOMENTÁŘE s ohledem na vysokou citlivost tohoto tématu.

Jsou tendry transparentní?

  • Transparentnost tendrů v České republice byla ohodnocena 5,3 bodu na stupnici od 1 do 10 max., výsledky ukazují, že oproti předchozím obdobím nedošlo k výraznějším změnám (v letech 2008 i 2007 to bylo 5,2 bodu).

Porušují firmy svůj risk management kvůli získání zakázky?

  • Zde došlo k velice mírnému zlepšení za posledních dvanáct měsíců, aktuálně uvádí 43 % firem, že porušily svůj risk management, aby získaly zakázku (48 % o rok dříve).

Jak stavební firmy vybírají své dodavatele?

  • Pro výběr dodavatele firmy nejčastěji volí dlouhodobé (rámcové) smlouvy (78 % v roce 2009, 72 % v roce 2008) a osobní kontakty 68 % (viditelný nárůst oproti 54 % o rok dříve).

Jaká jsou klíčová kritéria při výběru?

  • V této oblasti došlo za posledních dvanáct měsíců k velice výrazné změně. Novým fenoménem s velice výrazně rostoucím podílem dotázaných firem je nyní nejčastěji uváděným kritériem cena, kterou uvedlo 84 % respondentů (srov. 38 % v roce 2008). S téměř stejným podílem (82 %) následují zkušenosti dodavatele a dále pak reference 62 % (srov. 56 % v roce 2008).

Co uvádějí stavební firmy jako klíčový faktor určující vývoj pro další období?

  • Hlavním faktorem, od kterého stavební firmy odvíjejí svoji budoucnost a na kterém se téměř všichni respondenti shodují, bude vývoj a změny v poptávce zákazníků (uvedlo 94 % respondentů). Téměř polovina firem indikovala nedostatečnou poptávku jako již aktuální problém současného podnikání, a proto i další vývoj právě tohoto faktoru bude určujícím jak pro stavební firmy, tak pro vývoj celého odvětví.

Kam plánují firmy investovat, tak aby se co nejlépe vypořádaly se současnou krizí?

  • Jako klíčovou oblast pro své investice v letech 2009-2010 zvolily stavební firmy investice do inovací své nabídky (61 % respondentů) a dále pak investice do navazování kontaktů a seznamování (51 % respondentů).
 
 
Reklama