Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Trendy ve vybavení novostaveb - technologie, materiály, design a styl

V odborných časopisech o stavebnictví mají materiály svou samostatnou kapitolu, studenty architektury někdy straší, ale rozhodně doprovázejí po celé studium. Materiálem se dá, třeba jen na jediném detailu, vzhled i funkčnost stavby podepřít i spolehlivě deklasovat. Přitom materiál je v zásadě vždy funkcí použité technologie - a vice versa, a to vše je výslednicí požadavků na tu kterou stavbu.

Ty se ale jednou odvíjejí od poučené analýzy, dokonce od vysoké odbornosti architekta, ale jindy jsou jen sumou náhodných rozhodnutí laického stavebníka, v horším případě firmy, se kterou se dohodl a která vychází z poučky, že soubor toho nejdražšího materiálu umožní fakturovat také co nejvíc za práci.

V jedné české televizi slaví obrovské úspěchy pořad "Jak se staví sen". Proč? Vysvětlení je prosté: minimální, dvoučlenný tým designérů z většinou nemožného interiéru vytvoří během pár desítek hodin a s omezenými náklady "bydlení snů". Asi stejně často, jak se divák setká s "úžasnou" proměnou, bývá tajemstvím úspěchu vhodnější volba materiálů. Ale řekněte sami - pokud nejste právě podlaháři, vyznáte se v nových materiálech a jejich texturách, vlastnostech fyzikálních, ale třeba i optických a dalších? Navíc - ne všechny lze použít na každý podklad. Totéž platí samozřejmě o pojednání povrchů stěn a funguje vlastně už od výběru například oken a dveří, druhu topení a dispozice interiéru.

Dveře, okna a spol.

Trendem nejsou jen plastová okna nebo rámy z hliníku, pokryté plastovou fólií, klasické dřevo se rovněž rehabilituje a jeho zastánci říkají "však počkejte! Co se s plastem stane za padesát let, to neví nikdo!" Ale stavba vyžaduje pozornost na desítkách dalších "uzlových bodech" - správným provedením střechy včetně izolace, až úzkostlivým dodržováním technologických postupů a samozřejmě důrazem na kvalitní materiály, které bývají velmi často viditelně dražší než jejich napodobeniny. O příliš drahých "úsporách" se ale již popsaly stohy papíru s výsledkem ne vždy uspokojivým. Kde se však rozdíl mezi kvalitním materiálem a napodobeninou dá dokázat, to jsou veletržní akce. Stačí je předvést "v akci" - ať už na modelech, na řezech materiálem nebo zapojením názorné měřicí metody. Výsledek si totiž návštěvník může porovnat s jiným předváděným výrobkem, materiálem, postupem hned na místě.

Schodiště. Klasika vs. High-tech?

Trendy ve stavění a ve vybavování novostaveb jsou jednoznačně založené na nových technologiích s převahou materiálů, které neškodí životnímu prostředí při výrobě ani při likvidaci (i na tu je třeba myslet od začátku). Asi nepřekvapí, že ne vždy jde o technologie nové - ne náhodou se hovoří o návratu ke klasickým materiálům, jako jsou dřevo, kámen, sklo a klasické zdicí materiály, často přiznávané i v interiérech. Jedním z příkladů návratu ke klasice jsou dřevěná interiérová schodiště. Výběr konkrétního druhu dřeviny může být zásadní nejen pro konečný vzhled, ale i pro funkci a její trvání - je třeba si uvědomit, že často jde o značně namáhanou komunikační linku v bytě.

I v tomto segmentu vybavení staveb se vyplatí absolvovat veletržní akci, nejlépe takovou, která je reprezentativně obsazená. A to platí jak pro zájemce o pořízení tohoto interiérového prvku, tak pro výrobce - snad nikde jinde v republice ani v širším okolí se nesetkají s tak rozsáhlou konkurencí, jako je tomu na Stavebních veletrzích Brno. Což se vystavovateli mnohonásobně vyplatí nejen tím, že si bude moci porovnat svoje produkty s ostatními výrobci na trhu, ale také získá inspiraci pro inovace včetně toho, že zpětná vazba od návštěvnické veřejnosti mu dodá i potřebné informace k tomu, které cesty by mohly být úspěšné a které naopak slepé.

Plasty nastoupily na zteč

Průlom ve stavebních prvcích znamenají již několik let plasty. Dnes již nejde o suroviny, které se až dalším zpracováním zhodnotí, ale jsou to vesměs poloprodukty se speciálními vlastnostmi, mnohé již přímo určené pro použití na stavbách, jiné použitelné po nepatrném zpracování, například rozměrovém přizpůsobení. A nejde jen o dávno již používané, ale stále vylepšované plexisklo, přesněji polymetylakrylát, kterému je mimochodem letos kulatých 75 let. Jeho použití se od náhrady skla pro zastřešování a "zasklívání" rozšířilo do výroby van, sprchových koutů a bazénů až po atraktivní nábytek, protihlukové stěny a dokonce, to již mimo stavebnictví, jako materiálu k výrobě šatů. Kromě starého dobrého akrylátu jsou dnes k dispozici architektům a stavebním firmám další materiály - kompozity jako Corian nebo Hi-Macs, ale také tzv. "umělý kámen" (např. Quarella - složení 95 % přírodního kamene a 5 % polyesterové pryskyřice z něj dělá rovněž "kompozitní"), který má většinu vlastností shodných s přírodním, ale navíc i některé výhody. Například materiály na bázi křemene nebo mramoru - jsou odolné, snadno se čistí a jsou tak vhodné k využití na trvale a vysoce zatěžované podlahy obchodních center a jiných objektů s vysokou zatížeností.

Povrchové úpravy a energie

Jedním ze špičkových světových výrobců nátěrových a izolačních hmot je společnost Radka spol., jeden z tradičních vystavovatelů na Stavebních veletrzích Brno. Nátěrové a nástřikové hmoty, kterými se opatřují například hliníkové nebo pozinkované ocelové díly ve stavebnictví (vnější obklady, dveře, okna atd.), musí dnes splňovat řadu požadavků, zejména na odolnost vůči korozi, oděru a dalším povětrnostním vlivům, nárazu apod. Kromě toho se od nich požaduje i velká barevná variabilnost spolu s odolností a barevnou stálostí při trvalé expozici UV záření.

Výstaviště Brno - brána k úspěchu

Uvedené novinky a řadu dalších, které s sebou nesou také přídomky "energeticky úsporné" a "ekologicky nezávadné" bude možné nejen spatřit, ale doslova si osahat na expozicích jednotlivých výrobců nebo jejich smluvních partnerů na Stavebních veletrzích Brno 2009 již v dubnu!

Pozitiva účasti na veletrhu s největší prestiží i tradicí se ale neomezují pouze na chvíle strávené na ploše veletržního areálu. Cesty ke zviditelnění - a tedy k navázání kontaktů a potažmo zvýšení obratu - jsou právě na veletrhu nejvíce diverzifikované: jméno firmě lze mezi odborníky a laiky získat také aktivní účastí svých pracovníků na odborných seminářích a dalších akcích rozsáhlého doprovodného programu veletrhu nebo informacemi umístěnými na internetových stránkách veletrhu.

Být viděn v pravý čas, na správném místě tím správným auditoriem - tak se dá shrnout význam účasti na Stavebních veletrzích v Brně 2009. Dvojnásob to platí právě v době současné krize. Proto je termín 21. - 25.4.2009 výrazně zapsán v diářích u všech zájemců o stavebnictví.


Veletrhy Brno, a.s.
logo Veletrhy Brno, a.s.

Největší realizátor veletrhů a výstav v České republice s více než třicetiletými zkušenostmi v oboru. Hlavními obory činnosti je poskytování obchodních (výstavářských) služeb pro podniky a pronájem vlastních nemovitostí (výstavních ploch a pavilonů). ...