Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Martin Chmelík nejen o nadcházejícím bazénářském veletrhu: Neochota domluvit se o prioritách

Malý český veletržní rybníček už řadu let připomíná spíše rozbouřený kout oceánu. Tématická duplicita, přetahování klientů, časté výměny manažerů veletrhů, rozpolcenost profesních asociací a neochota dohodnout se na klíčových reprezentativních akcích.

Platí to i o nadcházejícím 5. ročníku veletrhu Bazény, Sauny, Solária & Wellness? Na to a mnoho dalšího jsme se zeptali ředitele veletrhu Martina Chmelíka, který současně řídí i obchodní tým veletrhů ABF, a.s.

Od jeho počátku v roce 2003 byl tento veletrh koncipován jako klíčová přehlídka firem, které něco znamenají na českém bazenářském, saunařském a wellness trhu. Daří se tento záměr Veletržní správě ABF realizovat?

Jsem přesvědčen o tom, že tento záměr se podařilo zrealizovat a dnes je veletrh prestižní přehlídkou českého i evropského bazénového trhu. Dalo by se říci, že především čeští bazénáři přijali veletrh za svůj. Fluktuace vystavovatelů je velmi nízká, naopak se daří získávat nové. Především stabilním vystavovatelům patří dík za to, kde veletrh je, tedy na vysoké odborné úrovni mapující český bazénový průmysl. Vždy jsem zastával názor, že ABF by měla plnit úlohu především servisní organizace a o charakteru, programové náplni, koncepci, či nejvhodnějším termínu konání by si měly rozhodovat stěžejní vystavovatelské subjekty. Avšak platí, že i celý obchodní tým by měl detailně znát problematiku daného oboru, protože jedině tak může společně s vystavovateli připravit akci na profesionální úrovni a to i po odborné stránce. Já osobně tento veletrh považuji za jeden z nejlepších odborných veletrhů v ČR.

Vy osobně jste řídil všechny čtyři dosavadní ročníky. V čem vidíte její největší rezervy?

To je otázka možná přímo na samotné vystavovatele, ale pokusím se objektivně odpovědět. Bylo by špatné říci, že veletrh je bez chyb, vždy je co zlepšovat, každý ročník o něco obohatit, zkrátka přijít s nápadem, který by zajistil co největší návštěvnost a odbornou úroveň. Naším cílem je přivést na veletrh více zahraničních vystavovatelů a také návštěvníků. Chceme se orientovat směrem na východ, tam je dle mého názoru ohromný obchodní potenciál pro české firmy. A samozřejmě i nadále chceme rozvíjet oblast wellness. Tato oblast byla do nomenklatury přidána až v roce 2007. No a mým osobním cílem je spolupracovat i s Asociací bazénů a saun ČR. Bohužel v roce 2005 se naše pohledy na veletrh a jeho další vývoj rozešly. Jelikož je bazénový trh v ČR relativně omezen, je trestuhodné neefektivně tříštit síly, pořádat každoročně v různých termínech a na rozličných místech dílčí duplicitní veletržní akce pro relativně úzký okruh firem. Osobně jsem toho názoru, a vedení naší společnosti se s ním ztotožňuje, že asociace by měla exkluzivně podporovat pouze jednu akci. Tímto postojem by jasně dala najevo, jakou akci považuje za prioritní, jejich odborná garance by byla jakousi garancí kvality veletrhu, tedy jasným signálem i pro vlastní členské firmy. Snažili jsme se vytvářet především pro firmy - členy ABAS optimální podmínky, poskytovali jsme jim mimo jiné nezanedbatelné slevy na výstavní plochu. Bohužel stávající vedení asociace má na vývoj veletržních akcí odlišný názor. Z naší strany byla asociaci nabídnuta lukrativní smlouva, která by kromě prestiže a vize do budoucna zajišťovala i jistý ekonomický efekt. Ale jak jsem uvedl, pro nás byly prioritní otázky exkluzivní podpory veletrhu a mediální kampaně u mediálního partnera asociace časopisu Bazén a sauna. Obě naše priority však současné vedení asociace dlouhodobě odmítá. To nám vzájemně znemožňuje další spolupráci.

Ke tříštění sil ale dochází už na úrovni jednotlivých veletržních správ?

Ano, máte pravdu. Ale my jsme byli první, prošlapávali jsme cestu. Byli jsme si také vědomi, že i ABAS před pěti lety jasně deklaroval, že v České republice je reálný prostor pouze pro jedinou reprezentativní přehlídku pořádanou navíc v dvouletém cyklu. Terinvest a někteří další naši konkurenti se posléze pokusili jít po našich stopách. To lze částečně u komerční organizace pochopit. Ale proč vedení bazénové asociace ABAS jako asociační profesní subjekt dnes jedná otevřeně proti zájmům svých členů, nynějších i bývalých? Tím mám samozřejmě na mysli oblast bazénových firem, provozovatelů se to netýká, to jsou především návštěvníci veletrhu.

Znamená to tedy, že už nebudete poskytovat členům asociace slevy?

My názor asociace akceptujeme a snažíme se do tohoto sváru nezatahovat vystavovatele, tedy i členské firmy asociace. I nadále chceme naše věrné vystavovatele podporovat, poskytovat jim různé benefity atd. Vždyť jak jsem již uvedl, všechny významné bazénové firmy berou dlouhodobě veletrh za svůj, poslední ročník v roce 2007 byl jedním z nejlepších, a to i bez asistence asociace ABAS.

V minulosti zaznívalo nemálo stížností na koncepční neujasněnost podobných přehlídek. Jeden rok v jednom termínu například probíhaly v Letňanech vedle sebe tři veletrhy. Jeden bazénářský logicky pro příjmově nadprůměrné klienty, druhý zahrádkářský převážně pro starší ročníky, hlavně důchodce a třetí věnovaný tunningu velmi početně navštěvovaný dospívající mládeží. To znamená na jednom místě tři naprosto odlišné cílové skupiny...!?

Dovolím si nesouhlasit, již v roce 2007 probíhal veletrh samostatně a na jeho kvalitě se tato skutečnost podepsala pozitivně. Vzali jsme si z předešlých ročníků ponaučení a toto rozhodnutí bylo správné. Ale abychom zajistili odpovídající odbornou návštěvnost a aby veletrh nestagnoval, nestával se stále stejným a nudným, je potřeba přijít s novou myšlenkou, jak jsem říkal v úvodu rozhovoru.

Proto přicházíme s veletrhem SPORT TECH. Ten bude věnovaný sportovním stavbám, jejich technologiím a vybavení, což se mimochodem vztahuje i na aquaparky a veřejné bazény. I potenciální většinový zákazník je tentýž - městské a regionální municipality, developerské firmy a další velcí investoři, ale také stavební a projekční společnosti. Na myšlenku pořádání takovéhoto veletrhu mne přivedla celostátní veřejná soutěž Bazén roku, kde mezi přihlašovatele patří generální dodavatelé (stavební společnosti) a investoři. Navíc pořádáním veletrhu SPORT TECH chceme podpořit myšlenku pořádání LOH v ČR v roce 2020 či 2024. Vždyť olympiáda dává nejen Praze, ale celé České republice vizi do budoucna, dává prostor plánovat investice bez ohledu na nejbližší čtyři volební roky.

Proslýchá se, že třetí paralelní akcí by mohl být 14. ročník veletrhu Golf Show. Ten je mimochodem zaměřen přibližně na stejnou příjmovou i věkovou skupinu jako bazenářský veletrh v segmentu privátní sféry?

Máte dobré informace, ale zatím o tom s organizátory Golf Show ještě intenzivně jednáme. Pravděpodobnost, že se dohodneme, je nicméně velmi vysoká. Nechte se ale překvapit. Pokud se to podaří, bude to určitě ku prospěchu všech zúčastněných.

Souhlasíte, že se v posledních letech u nás mění celkový charakter veletrhů? Do hry hodně vstupuje internet, návštěvníci jsou mnohem lépe informováni než před deseti, patnácti lety?

Těžko si dnes představit, že někdo vyjedná a podepíše na veletrhu kontrakt na vybudování aquaparku za desítky nebo i několik set milionů korun. Zakázky uzavírá s koncovým zákazníkem tak maximálně 30 procent převážně firem zaměřených na koncového spotřebitele, tedy oblast privátních bazénů či wellness. Velké společnosti, které na trhu tvrdí muziku, se jdou především předvést se svými novinkami, respektive úspěšnými realizacemi, potvrdit výjimečnost, nebo specifičnost svého postavení vůči konkurenci. V nezanedbatelné míře je to částečně i společenská záležitost, příležitost pohovořit s kolegy, vyměnit si zkušenosti, názory, jednoduše se předvést.

Vraťme se k bazénářskému veletrhu. Od počátku se na nich střídají dva segmenty - veřejný a privátní. Budete některý z nich preferovat?

Budeme se i nadále věnovat oběma skupinám. Konečně celá řada firem dodává a staví jak pro veřejný sektor, tak i pro soukromníky. Pro lepší orientaci návštěvníků ale plánujeme umístění firem zaměřených na veřejnou sféru do jedné haly a ty výhradně orientované na privátní klienty do vedlejší.

Připravujete pro vystavovatele nějaké novinky nebo změny oproti ročníku v roce 2007?

Jak jsem již uvedl, novinek je několik. Asi tou "nej" je změna termínu. Podařilo se nám zajistit pro veletrh druhou polovinu března, tedy termín, který vystavovatelé žádali již v minulosti. Taktéž je připravena nová obchodní politika. Vystavovatelé si mohou řídit výši výdajů za výstavní plochu. Jsou připraveny tři uzávěrky, každá má jiné cenové relace. V praxi to znamená, že čím dříve se firma přihlásí, tím méně platí. A samozřejmě má přednostní výběr výstavní plochy, pokud již nemá rezervaci z posledního ročníku. No a mezi novinky lze zařadit i jmenovaný veletrh SPORT TECH.

Zmínil jste celostátní soutěž BAZÉN ROKU. Co nového přinese 3. ročník a kdy bude oficiálně soutěž vyhlášena.

I s touto soutěží chceme neustále pracovat a zapojit do ní daleko více odborníků, provozovatelů, investorů a i samotných návštěvníků aquaparků, bazénů a podobných veřejných zařízení. Nezměněna zůstane kategorie novostaveb a rozsáhlých rekonstrukcí. Avšak k ní přibude kategorie nová "Bazény 21. století". Oficiálně bude soutěž vyhlášena v druhé polovině měsíce října, veškeré informace budou zveřejněny na webových stránkách veletrhu (www.vystava-bazeny.cz).

Co obnáší kategorie Bazény 21. století?

Do této kategorie se budou moci přihlásit všechny provozy, které byly postaveny v časovém horizontu od 1.1.2000 do 24.12.2006. V této kategorii chceme hodnotit s odstupem času dlouhodobé poslání bazénových provozů, kvalitu stavebních prací, spolehlivost technologií ale i spokojenost samotných návštěvníků. Bude to velice náročné, ale věříme, že s pomocí poroty soutěže, provozovatelů a s Asociací pracovníků v regeneraci ČR (APR), která mimo jiné realizuje projekt "Kategorizace bazénů", se nám to povede a že celá soutěž bude výkladní skříní bazénových provozů ČR.

Jak pamatujete na návštěvníky, především odbornou veřejnost?

Připravujeme mezinárodní konferenci, na jejíž přípravě se tradičně podílí ČVUT v Praze, respektive Katedra zdravotního, ekologického a městského inženýrství. A do tandemu se nám podařilo zajistit Slovenskou technickou univerzitu (STU) v Bratislavě. Mezeru po asociaci ABAS tak zaplní STU, která zároveň přijala roli odborného garanta veletrhu. Zájem odborných organizací nás těší a zavazuje do budoucna.

Která zajímavá témata se objeví v doprovodných programech?

Hlavním tématem konference bude financování výstavby aquaparků, bazénů a i sportovišť, jejíž výstavba v posledních letech zažívá boom. Je to jistě velmi zajímavé téma, především pro zástupce krajů, měst a obcí, jimž často na stole leží projekty, ale neví co dále, neboť nejsou jasné zdroje financování. Konference by měla poskytnout návod na financování zatím u ledu ležících projektů.

S kým spolupracujete při přípravě projektu SPORT TECH?

O záštitu nad veletrhem jsme požádali Ministerstvo životního prostředí ČR, jmenovitě místopředsedu vlády pana RNDr. Martina Bursíka. Co se odborných garancí týče, těch je hned několik. ČVUT, STU v Bratislavě, ČSTV, Svaz podnikatelů ve stavebnictví, ČKAIT, Česká asociace ocelových konstrukcí, Svaz kameníků a kamenosochařů. Nechybí ani E Side Property Limited - investor multifunkčního stadionu Eden, naší nejvýznamnější sportovní stavby v poslední době.

Je pravda, že v ABF došlo v poslední době k personálním změnám ve vedení?

Majoritním majitelem ABF, a.s. je už více než dva roky SPGroup pana ing. Pavla Sehnala (mj. také majitele Aquapalace Čestlice). Ke změně ale letos na jaře došlo na nejvyšších místech managementu. Bývalá generální ředitelka ing. Miloslava Veselá byla valnou hromadou odvolána z funkce, na její pozici byl jmenován pan PhDr. Radomír Dočekal, bývalý generální ředitel barandovských filmových ateliérů. Paní ing. Miloslava Veselá zůstává spolumajitelkou a místopředsedkyní představenstva. Cílem majitele je vybudovat z ABF největší a nejprestižnější veletržní správu v Praze, v druhé fázi v ČR. Zkrátka celou ABF transformovat do pozice moderní veletržní agentury pružně reagující na výzvy počátku 21. století a ovládající veletržní business na domácí scéně.

Jak se vyvíjí partnerství ABF s jeho výstavnickým konkurentem Terinvestem?

Veškeré smlouvy končí v červnu 2010. Po tomto datu bude celý areál opět provozovat ABF, a.s. a nehodlá po tomto datu už žádnou jeho část dlouhodobě pronajímat jiným výstavnickým subjektům, které by narušovaly čistotu nomenklatury v areálu PVA. Tím dojde k zamezení pořádání akcí s totožnou nomenklaturou, často jdoucí v návaznosti na sebe.

Jaký je aktuální stav s pozemky pod Pražským výstavním areálem (PVA) v Letňanech?

Toto je otázka na majitele naší společnosti. Je to však běh na dlouhou trať, ale jsem osobně přesvědčen, že v cíli na nás všechny čeká nový, moderní multifunkční areál, ve kterém se budou konat prestižní mezinárodní veletrhy.

Jak se podle vás promítne do návštěvnosti veletrhů nedávné otevření nové stanice linky metra "C" v těsné sousedství areálu?

Zatím je předčasné pronášet jakékoli prognózy. Ukáže se to až při první velké akci v druhé polovině září během stavebního veletrhu FOR ARCH. Já osobně bych ale tento fakt zbytečně nepřeceňoval, protože některé veletrhy jsou prioritně zaměřeny na odbornou veřejnost, firmy a podnikatele, kteří převážně přijíždějí služebními nebo vlastními vozy. Samozřejmě pozitivní efekt to přinese komerčním výstavám jako například AUTO PRAHA či FOR FAMILY, které jsou orientované více na laickou veřejnost.

 
 
Reklama