Nejnavštěvovanější odborný portál
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Cyril Svozil: Teplo z našich elektrických topných systémů znají v celém světě

Společnost FENIX se sídlem v Jeseníku je nejen nejvýznamnějším tuzemským dodavatelem elektrických topných systémů, ale i výrazným exportérem s vývozem do 48 zemí světa. Páteř výrobního programu skupiny tvoří podlahové a stropní topné fólie ECOFILM, topné kabely, rohože a systémy protimrazové ochrany ECOFLOOR, sálavé topné panely ECOSUN vč. mramorových (MR) a skleněných (GR) panelů pro reprezentativní místnosti a přímotopné elektrické konvektory ECOFLEX.

Pane řediteli, před několika lety jste jako česká společnost koupily britskou společnost Flexel. Vyplatila se Vám tato investice, a jaký podíl mají tržby této dnes již dceřiné společnosti na vašem obratu?

Byla to velmi dobrá investice. I loni, podobně jako v posledních třech letech, významně ovlivňovala celkový růst tržeb - v roce 2007 to bylo 24 %. Navíc nám přinesla do sortimentu moderní elektrické topné fólie ECOFILM, které jsou rok od roku úspěšnější jak u nás, tak i v zahraničí.

Jaký je dnes podíl exportu a které trhy jsou pro Vás klíčové?

V loňském roce tvořil export 78% obratu a růst byl zaznamenán ve všech vývozních teritoriích. Velmi dynamicky rostl prodej na trhy Asie (meziročně o 33%) a zemí EU (24%), v květnu 2007 došlo k první dodávce topných kabelů do Kanady a byl tak úspěšně zahájen export i na severoamerický kontinent. Před rokem byly zahájeny dodávky třetímu největšímu dodavateli topných kabelů ve Francii a tak k dalšímu výraznému posílení přítomnosti i na tomto pro Fenix Group tradičnímu trhu. Největším odbytem pro elektrické topné systémy z Jeseníku byl v loňském roce trh Velké Británie, těsně za ním skončil tuzemský trh. Mezi další významné zahraniční trhy patřily Slovensko, Francie, Norsko, Irsko, Rakousko, Holandsko a Německo. Vstupem na nové teritoria - Kanada, Gruzie, Černá Hora, Makedonie, Sýrie a Kolumbie - se v roce 2007 zvýšil počet exportních zemí na 48.

V posledních letech roste objem tržeb i výroby, jak na silnou poptávku reagujete v oblasti výrobních kapacit?

Úspěšnou modernizaci prošla výrobní linka na výrobu topných kabelů v Jeseníku, která proběhla v lednu 2007 a díky které se zdvojnásobila rychlost výroby tohoto velmi žádaného produktu. Došlo také k technologickému dovybavení nového výrobního závodu v Jeseníku, úspěšně byla ukončena výstavba II.etapy závodu Fenix Slovensko s.r.o. v Banské Bystrici. Došlo také k modernizaci výrobní linky topných folií v dceřiné společnosti Flexel Ltd. ve Velké Británii. Současně bylo vytvořeno nové pracoviště - výroba homogenizovaného grafitu sloužícího k výrobě topných folií ECOFILM.

Došlo i k rozšíření sortimentu Vašich topných systémů?

Ano, trendem doby jsou moderní velkoplošné nízkoteplotní systémy ECOFILM a ECOFLOOR, ale trvá zájem tuzemských a zahraničních zákazníků o konvektory ECOFLEX. Naší snahou tedy bylo nabídnout inovovaný výrobek, který by splňoval přísná kriteria z hlediska účinnosti a ekonomického provozu, přesné regulace, měl moderní a atraktivní vzhled a současně umožňoval snadnou instalaci. Hledaným řešením jsou nové skleněné sálavé panely GR či sálavé konvektory AIXANCE SAS, nebo nový typ konvektoru ACTUA s atraktivním designem a bezdrátovou regulací. A inovovaným konvektorům se daří - v loňském roce vzrostly tržby v této výrobkové skupině o 9%.

V čem vidíte perspektivy dalšího rozvoje společnosti?

Zaměřujeme se na vytápění nízkoenergetických a pasivních domů a obecně na stavby, které se svými parametry k NED blíží. Díky velmi nízkým tepelným ztrátám už není u těchto staveb nejdůležitějším faktorem cena samotné energie, ale významný vliv hrají pořizovací náklady, tzv. udržovací náklady a životnost topného systému a jeho komponentů. Spotřeba energie na vytápění je zde již tak malá, že například u tepelných čerpadel, přestože dokáží vyrobit teplo nejlevněji, je návratnost investice delší než životnost zařízení a tím se stává nevýhodnou. Zkušenosti ukazují, že systémy s naším vytápěním jsou velmi ekonomické, investoři navíc oceňují jeho rychlost, přesnost a vysoký uživatelský komfort.

Bude tedy i ten letošní rok tak dobrý jako ty poslední?

Zatím jsme jen v polovině, uvidíme, jaké bude druhé pololetí, jsem však přesvědčen, že náš strategický cíl - udržet růst holdingu z posledních let - se podaří zopakovat i letos.

Děkujeme za rozhovor a držíme palce!

 
 
Reklama