Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Jika vládne českému trhu sanitární keramiky

Čeští spotřebitelé mají v oblasti koupelnové keramiky trvale rostoucí zájem o tradiční českou značku Jika. Vzestupný trend pokračuje především v posledních letech a změnil situaci z let devadesátých, kdy se projevil určitý pokles zájmu o domácí výrobky do koupelen.

Před rokem 1989 byla nabídka koupelnové keramiky velmi omezená a na trhu prakticky existovaly jen výrobky domácí provenience. Po roce 1989 se začala nabídka rozšiřovat zahraničními produkty, což pro řadu Čechů znamenalo příležitost koupit něco jiného a vznikal dojem, že co je ze zahraničí, musí být kvalitní. Skutečnost však byla poněkud jiná. Výrobky z dovozu nebyly tak kvalitní, jak se očekávalo. Problémem byl nepoměr mezi vysokou cenou a kvalitou dováženého zboží. Importované výrobky byly dostupné pouze pro příjmově silné skupiny. Charakteristickým rysem byl nákup zboží bez využití půjček.

Podle nedávných průzkumů mezi českou populací, realizovaných společností AVE Marketing, zůstává nejznámější značkou na trhu Jika, kterou známe jako tradičního českého výrobce. Na dalším místě se umístila značka Laufen. Jedním z hlavních důvodů, proč se značce Jika podařilo na trhu udržet i přes jeho otevření zahraničním konkurenčním výrobcům je skutečnost, že Jika je pro českou populaci stále synonymem kvality. A vede s velkým náskokem před výrobky ze zemí jako je Německo, Itálie nebo Švýcarsko. Na opačném konci pomyslného žebříčku se mj. objevují výrobci např. z Polska a Číny.

Český zákazník upřednostňuje při nákupu koupelnové keramiky cenu a kvalitu. Dalším faktorem, který mluví ve prospěch výrobků Jika, je to, že český spotřebitel Jiku považuje za značku s nejlepším poměrem mezi cenou a kvalitou.

Pro bližší specifikaci českého zákazníka platí následující charakteristika:

  • Českost, hrdost, patriotismus - do tohoto modelu zákazníkovi Jika velmi dobře zapadá, o čemž má možnost se dlouhodobě ujišťovat.
  • Konzervatismus daný opatrností - v nedávné minulosti se přesvědčil, že tak citlivé zboží, jako je koupelnová keramika, se může snadno poškodit, a proto trvá na tom, že musí mít možnost v případě potřeby zboží reklamovat a zajistit okamžitý servis.
  • Konzervatismus vyplývající ze zkušeností - výrobky Jika jsou nejen dlouhodobě známé, ale fungují na trhu, ať již v domácnostech, v kancelářích, nemocnicích či dalších zařízeních, bez problémů mnoho let.

Jak se vyvíjí a bude vyvíjet český trh s koupelnovou keramikou? Průzkumy ukazují, že se cenové nůžky postupně rozevírají. Ve svém důsledku to přinese postupnou rozdílnost nároků a různost v požadavcích. Projevuje se to již dnes například v rozdílném vnímání "nadstandardu". Pro obyvatele panelových bytů je řada veličin známých a daných. Patří k nim rozměry koupelny, věrnost určitému životnímu stylu atd.

Naproti tomu obyvatelé novostaveb a rodinných domků jsou mnohem otevřenější k vnímání koupelny nejen jako místa očisty, ale mnohem více i jako místa relaxace a jako "dodavatele energie, pohody".

Dalším jevem je rostoucí poptávka po dnes "neznámých" nebo jen velmi málo známých výrobcích. Patří k nim např. domácí urinály, bidety nebo i vany s hydromasážním systémem. A moderní doba s sebou nese další fenomén. Zdánlivě paradoxní rostoucí nároky na hygieničnost koupelny a současně stále méně času na její údržbu. Proto stoupá zájem o výrobky s kvalitní glazurou nebo speciální povrchovou úpravou využívající nejmodernějších technologií zabraňujících ulpívání vody a nečistot, díky čemuž se snadněji čistí.

Z výzkumů vyplynulo, kdo rozhoduje o koupi, co zákazník vyžaduje nebo co oceňuje. Vedle tradičního designu a rozmanitosti sortimentu jsou zde dva další faktory: kvalitní servis a dostupnost výrobků.

Jika modernizuje některé sety koupelnové keramiky nebo reaguje na zmíněné nové trendy v jejich užití. Do první skupiny patří např. kolekce Olymp New vycházející z oblíbené řady Olymp a do druhé nově uvedená série Cubito.

Výroba koupelnové keramiky má u nás dlouholetou tradici. První závod vznikl v roce 1878 ve Znojmě jako vůbec první evropský keramický závod na nádobí a sanitární keramiku. Závod v Bechyni vznikl v roce 1965. Švýcarská společnost Laufen privatizovala keramické závody v Bechyni (1991) a ve Znojmě (1994). Laufen je přední světový výrobce sanitární keramiky, který na trh vstoupil v roce 1892 a podílí se podstatným způsobem na určování trendů rozvoje koupelnové kultury.

V roce 1999 se stal součástí španělské rodinné firmy Roca s téměř stoletou tradicí výroby sanitární keramiky. V současnosti je Roca největším výrobcem koupelnového vybavení na světě.

Další informace naleznete na www.laufen.cz.

Kontakt:

Josef Vacl
PORT spol. s r. o.
jvacl@certum.cz
602 340 664
Ingrid Hejkalová
LAUFEN CZ, s. r. o.
ingrid.hejkalova@cz.laufen.com