Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Obor instalatér mění svoji podobu

Od 1. září 2005 se vyučuje nový studijní obor: 39-41-L/002 Mechanik instalatérských a elektrotechnických zařízení budov. Žáci jsou vedeni k tomu, aby byli připraveni samostatně vykonávat instalatérské práce v oblasti vody, kanalizace, topení, plynu a vzduchotechniky a zároveň po předepsané praxi a vykonané zkoušce z vyhlášky č. 50/1978 Sb. samostatně vykonávat práce elektroinstalatérské. Praxe se stále většími možnostmi řízení systémů TZB podobnou profesi velmi očekává.

Obor instalatér prošel v posledních 15-ti letech velkými technickými změnami, tyto změny se netýkaly pouze zavedení nových, dříve nepoužívaných materiálů, ale hlavně došlo vlivem zavádění elektronických řídících a regulačních prvků k velkému technickému pokroku ve vývoji koncových zařízení, a to především jejich ovládání. Ubývající tradiční paliva (pevná a kapalná) daly možnost rozvoji tepelných zdrojů na plynná paliva a hlavně netradičním zdrojům tepla. Všude tam je nutné použití elektronických řídících a regulačních prvků, které podstatně změnily obsah klasického oboru instalatér, navíc se podíl elektronických prvků zvyšuje se stále narůstajícími požadavky na co nejvíce ekologický a hlavně ekonomický provoz těchto zařízení. Nutnost vlastnění oprávnění v souladu s vyhláškou č. 50/78 Sb. postavilo absolventy oboru instalatér do úlohy montérů rozvodů, bez možnosti zprovoznění kompletní instalace a zapojení např. výtokových armatur se senzorovým ovládáním čerpadel, servopohonů, termostatů, kotlů, tepelných čerpadel a řídících a regulačních prvků rozvodů technických zařízení budov.

Cech topenářů a instalatérů ČR (dále CTI ČR) už delší dobu činil na základě požadavku podnikatelské sféry kroky k možnosti rozšíření instalatérského oprávnění o oprávnění nejméně v souladu s § 5 vyhlášky č. 50/78 Sb.. Nejenom jednotlivé montážní a servisní organizace, ale také odborné společenství jako např. Asociace montážních firem - sdružující montážní firmy z oblasti technických zařízení budov, oslovovaly CTI ČR a požadovaly pro své zaměstnance zajištění potřebného přeškolení ve věci jmenovaného oprávnění. Bohužel to nebylo možné a jedinou cestou v tomto směru bylo nabídnout absolventům oboru instalatér možnost získat dalším studiem výuční list v oboru elektrikář - silnoproud, což se na několika SOU podařilo.

Obdobné změny zaznamenali i naši kolegové v Německu, kde je od školního roku 2003/2004 vyučován nový učební obor mechanik/mechanička technického zařízení budov a energetiky, který postupně nahradí původní učební obor instalatér. CTI ČR si už delší dobu jako jednu ze svých priorit dal za úkol podporu odborného vzdělávání, a to jak na středních odborných učilištích (SOU) - obor 36-52-H/001 instalatér, tak i na středních průmyslových školách (SPŠ) - obor 36-45-M/002 Technická zařízení budov (TZB). Od tohoto školního roku se studijní obor TZB vyučuje dle nových učebních dokumentů.

Práce nad novými učebními dokumenty nového studijního oboru SOU, který svůj pracovní název převzal od německých kolegů, a to mechanik TZB a energetiky, byly zahájeny koncem roku 2003. CTI ČR už dříve jmenoval v každém kraji krajská centra oboru instalatér CTI ČR. Tato krajská centra se regulérně schází na pracovních schůzkách, kde se také diskutuje o obsahu učebního oboru, o požadavcích podnikatelské sféry a společnou snahou CTI ČR a zástupců krajských center byla modernizace učebního oboru instalatér. Proto jsme se také původně společně zabývali změnami učebních dokumentů oboru instalatér. Požadavky podnikatelské sféry a požadavky trhu práce nás přesvědčily o tom, že jenom modernizace dnešního učebního oboru instalatér nestačí, proto byla ustanovena pracovní skupina, která měla za úkol připravit návrh nového učebního oboru zahrnujícího odbornost instalatéra a elektrikáře - silnoproud.

Pracovní skupinu tvořili zástupci těchto krajských center:

  • SOŠ, SOU a U, Brno, Jílová 36g
  • SOU obchodu, řemesel a služeb, Žamberk, Zámek 1
  • SOŠ a SOU, Hradec Králové, Vocelova 1338
  • SOŠ a SOU, Havířov-Šumbark, Lidická 600

Dále byli přizváni zástupci:

  • Národní ústav odborného vzdělávání, Praha, Weilova 1271/6
  • SOU plynárenské, Pardubice, Poděbradská 93
  • Svazu podnikatelů v oboru technických zařízení ČR, Praha, U Voborníků 10/852

Na začátku jsme skutečně chtěli vytvořit nový 3-letý učební obor, ale v průběhu sjednocení obsahů už zmíněných dvou oborů jsme se shodli, že je logické spojení dvou tříletých učebních oborů (instalatér a elektrikář - silnoproud) do jednoho čtyřletého studijního oboru. Po přípravných jednáních bylo rozhodující poslední soustředění zástupců zmíněných organizací, které se konalo díky kolegům ze Žamberka na samotě, v Kašparové chatě na Adamu, ve dnech 6. a 7. května 2004. Po zahájení a vzájemném rozdělení počtu hodin pro jednotlivé předměty byly vytvořeny dvě pracovní skupiny. Jedna se pod vedením zástupce CTI ČR - Ing. Andrzeje Bartośe zabývala odborností instalatéra a druhá pod vedením zástupce Svazu podnikatelů v oboru TZ ČR - Ing. Bohumíra Heinze odborností elektrikáře. Paní Ing. Lili Langová, NÚOV, pracovala na úvodní části učebních plánů. Práce trvaly dva dny a jejich výsledkem byl pracovní materiál nového studijního oboru, ještě v té chvíli mechanika TZB a energetiky. Všechny části učebních dokumentů se soustředily na škole v Brně a po jejich jednotné úpravě byly zaslány jednak všem zúčastněným, ale také dalším krajským centrům k posouzení. Výsledkem toho byl návrh nových učebních plánů, a také změna názvu na:

Mechanik instalatérských a elektrotechnických zařízení budov


Definitivní verze byla zaslána na NÚOV do Prahy, který předal po vyžádání nutných vyjádření, včetně Institutu bezpečnosti práce, tyto materiály ke schválení na Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR (MŠMT ČR). Tady bych si jménem CTI ČR dovolil poděkovat všem, kteří pracovali na tvorbě nových učebních dokumentů a nemalou měrou přispěli ke vzniku nového studijního oboru. Jedná se o nový technický interdisciplinární studijní obor SOU s kmenovým oborem 3941L. Tyto učební dokumenty, studijního oboru: 39-41-L/002 Mechanik instalatérských a elektrotechnických zařízení budov, byly schváleny MŠMT ČR dne 22.12.2004 pod č. jednacím 26 447/2004-23, s účinností od 1. září 2005 počínaje prvním ročníkem. V první fázi by tento studijní obor měla začít vyučovat SOU, která původně měla ve zřizovací listině povolen obor 36-52-H/001 instalatér a 26-51-H/003 elektrikář pro silnoproud. Pro školní rok 2005/2006 byly vybrány dvě školy na území čech (SOU, OU a U, Praha 4, Zelený pruh 1294/50 a ISŠT-COP, Most - Velebudice, Dělnická 21) a dvě školy na území moravy (SOŠ, SOU a U, Brno, Jílová 36g a SOU,OU a U, Olomouc, Rooseveltova 79).

Příprava v oboru je vedena tak, aby absolvent po úspěšném vykonání maturitní zkoušky a po příslušné praxi byl připraven provádět kompletní práce na vnitřních rozvodech instalatérských a elektrotechnických.

Odborné vědomosti a dovednosti

V odborné složce vzdělávání jsou žáci vedeni k tomu, aby

  • byli připraveni samostatně vykonávat instalatérské práce, tj. montáž, opravy a údržbu vnitřních rozvodů (včetně přípojky) studené a teplé vody, kanalizace, topení, plynu a vzduchotechniky včetně montáže armatur, zařizovacích předmětů a spotřebičů v objektech bytové, občanské, popř. průmyslové výstavby;
  • byli připraveni po předepsané praxi a vykonané zkoušce z vyhlášky č. 50/1978 Sb. (v platném znění) samostatně vykonávat práce elektroinstalatérské, tj. montáž, opravy a údržbu vnitřních elektrických rozvodů a instalací včetně montáže, zapojování a oprav zřizovacích elektrických předmětů a spotřebičů v objektech bytové, občanské a případně i průmyslové výstavby;
  • ovládali fyzikální základy elektrotechniky a elektroniky, uměli základní zákony aplikovat v praxi a nejen laboratorní, ale i provozní;
  • znali vlastnosti elektrických rozvodů a instalací, uměli zapojit nejrůznější spotřebiče, byli seznámeni se zásadami jejich oprav a údržby;
  • ovládali používání nejrůznějších měřících přístrojů, rozuměli konstrukci a funkci jednotlivých přístrojů a zařízení, uměli je opravovat a udržovat - zvlášť v oblasti technických zařízení budov;
  • důkladně znali systémy technických zařízení běžných budov a jejich funkci, dovedli provádět základní potřebné výpočty, znali a dovedli realizovat technologické a konstrukční postupy včetně měření a regulace: zdrojů rozvodů tepla, vytápění, zásobování vodou, kanalizace, plynových instalací, větrání a klimatizace;
  • se orientovali v ekonomickém prostředí a pracovněprávních vztazích a uměli aplikovat ekonomické poznatky v praxi;
  • dovedli používat výpočetní techniku pro získávání informací v rámci celoživotního učení i pro využití aplikačních programů v oboru;
  • s běžnou samozřejmostí pracovali s normami, technickými předpisy a odbornou technickou literaturou;
  • získali základní dovednosti ve způsobech technického zobrazování a znalost zobrazování strojírenských a stavebních výkresů v technické dokumentaci;
  • znali zásady bezpečnosti a hygieny práce a protipožárních předpisů ve vztahu k oboru, zásady péče o pracovní a životní prostředí;
  • získali základní znalosti stavebních konstrukcí a dovedli je zobrazit podle příslušných norem;
  • se seznámili se strojírenskými technologiemi a strojně technickými zařízeními ve vazbě na obor;
  • důkladně znali materiály včetně jejich vlastností používané pro účely technických zařízení budov;
  • dovedli zpracovat dokumentaci technických zařízení budov s aplikací příslušných technických norem a předpisů a při využití aktuálních počítačových programů;
  • byli schopni se trvale přizpůsobovat rostoucím požadavkům technického rozvoje.

Vhodnou volbou poměru výuky oboru instalatér a elektrikář je možné profilovat vědomosti a dovednosti žáků na základě požadavku zaměstnavatelů daného regionu popřípadě zájmu žáků.

Možnost uplatnění absolventa

Absolvent studijního oboru 39-41-L/002 Mechanik instalatérských a elektrotechnických zařízení budov je středoškolsky vzdělaný odborník se vzděláním všeobecným i odborným. Po absolvování nástupní praxe a přiměřené době zapracování (na konkrétním pracovišti) je připraven k výkonu náročných dělnických činností v oblasti kompletních prací na vnitřních rozvodech instalatérských a elektrotechnických (provozní elektrikář, elektromechanik, elektromontér, mechanik měřících a regulačních zařízení).

Po zvýšení kvalifikace praxí může zastávat funkce technicko-hospodářských pracovníků, servisního technika, vedoucího provozovny, apod., dále se může uplatnit v samostatném podnikání v oblasti instalatérských a elektrotechnických zařízení budov.

Absolvent získal široký odborný profil, je dostatečně adaptabilní i v příbuzných oborech, logicky myslící, schopný aplikovat získané vědomosti, dovednosti a návyky při řešení konkrétních problémů, je schopen samostatné práce i práce v týmu.

Absolvent má vytvořeny základní předpoklady pro budoucí uplatnění v živnostenském podnikání jak z hlediska profesních dovedností, tak z hlediska chápání potřeby aktivního přístupu k nalézání profesního uplatnění i nutnosti zdravého rizika k prosazení svých záměrů.

Absolvent tohoto studia může dalším studiem dosáhnout i vysokoškolského vzdělání.

Pro instalatérské práce rozvodu plynu a plynových spotřebičů je nutné následovně absolvovat příslušné zkoušky s oprávněním pro montážního pracovníka pro rozvod plynu v budovách.

Charakteristika obsahových složek

Vzdělání poskytované střední odbornou školou má svou složku všeobecně vzdělávací a odbornou. Obě složky vzdělávání spolu souvisejí a prolínají se. Všeobecně vzdělávací složka má za úkol rozvíjet a utvrzovat všeobecné zásady humanity a mravnosti, rozvíjet intelektuální schopnosti a klíčové dovednosti, připravovat na práci s informačními zdroji. Odborná složka vzdělávání poskytuje širší odborný základ a především připravuje na budoucí povolání.

Skupina povinných předmětů se dále člení na předměty základní, které obsahují učivo povinné pro všechny školy vyučující daný obor, a předměty výběrové, které volí škola s ohledem na zamýšlenou profilaci oboru. V souladu s jejich volbou škola volí i obsah učiva.

Pro odbornou část maturitní zkoušky jsou určeny jako závazné dva základní bloky předmětů a to:

Instalace technických zařízení budov:

  • Vytápění a vzduchotechnika
  • Instalace vody a kanalizace
  • Plynárenství

Elektrotechnika:

  • Základy elektrotechniky
  • Elektrické stroje a přístroje
  • Elektronika
  • Rozvod a užití elektrické energie

Výběrové předměty obsahují učivo, které prohlubuje a rozšiřuje vědomosti pro zvolenou profilaci přípravy. Zařazení těchto předmětů do učebního plánu a jejich obsah je v kompetenci ředitele školy, který při jejich výběru přihlíží k situaci na trhu práce, k požadavkům úřadů práce, podnikatelské a výrobní sféry, popř. dalším odpovídajícím skutečnostem.

Nepovinné předměty zařazuje škola v souladu se zájmy žáků a podle svých možností. Nabídka může být rozšířena o další, v poznámkách neuvedené předměty.

Struktura vzdělávacího programu je vyjádřena učebním plánem.

Organizace výuky

Studium je organizováno jako čtyřleté denní, při večerní či dálkové formě se prodlužuje na pět let. Organizace výuky se řídí platnými právními předpisy. Stěžejním dokumentem pro organizaci výuky je konkretizovaný učební plán, který je součástí pedagogické dokumentace oboru školy a vychází z obecného učebního plánu pro obor. Odborný výcvik lze organizovat v dílnách SOU, SOŠ, v SPV, popř. PPV a na pracovištích firem. V průběhu 3. a nebo 4. ročníku by měl žák alespoň 10 týdnů získávat pracovní zkušenosti na reálných pracovištích firem. Cílem tohoto období je především poznání pracovního prostředí, organizace práce, pracovního tempa, nároků na pracovníky, ale i kontakt se zaměstnanci a zaměstnavateli a rozšíření pracovních zkušeností.

Zdravotní předpoklady

Pro přijímání uchazečů do studijního oboru z hlediska zdravotního stavu uchazečů vadí poruchy nosného a pohybového systému, omezující dobrou pohybovou funkci a práce ve vynucených polohách, tedy postižení páteře, postižení dolních a horních končetin, omezující manuální zručnost, poruchy cév, srdce, nervů (zejména poruchy nervosvalových reakcí), poruchy funkce dýchacích cest, poruchy duševní, záchvatovitá onemocnění, poruchy kůže a kožní alergie, přecitlivělost na chemická, mechanická a biologická dráždidla, onemocnění zažívacího ústrojí, onemocnění uropoetického systému, chronické záněty močových cest, nephropatie s poruchou ledvin.

Dále jsou na závadu nemoci ušní, recidivující nebo chronické otitidy, sinisitidy, poruchy sluchu, záchvatové stavy jakéhokoliv původu. Vadí poruchy zraku, není-li centrální ostrost zraková alespoň jednoho oka 5/10, nutný neporušený barvocit, binokulární hloubkové vidění, vadí myopie nad -10D, hypermetropie nad +4D, asigmatismus nad ±3D, chronické nebo alergické konjuktivitidy.

Do studijního oboru mohou být přijatí pouze uchazeči, jejichž zdravotní způsobilost posoudil a písemně potvrdil dorostový lékař, který také určí vhodnost oboru pro dívky. V případě změněné pracovní schopnosti je nutné doporučení posudkové komise sociálního zabezpečení.

Doporučený učební plán


Kmenový obor: 3941L Technický interdisciplinární
Studijní obor: 39-41-L/002 Mechanik instalatérských
a elektrotechnických zařízení budov
Denní studium
Kategorie a názvy vyučovacích předmětů Počet týdenních vyučovacích hodin v ročníku
  1. ročník 2. ročník 3. ročník 4. ročník Celkem
33 33 33 33 132
Český jazyk a literatura 3 2 2 3 10
Cizí jazyk 3 3 3 3 12
Občanská nauka   1 1 1 3
Dějepis 2       2
Matematika 4 2 2 2 10
Fyzika 2 1     3
Chemie 2       2
Základy ekologie 1       1
Práce s počítačem 1 2 1   4
Tělesná výchova 2 2 2 2 8
Ekonomika   1 1 1 3
Základy stavitelství 2       2
Strojnictví 1     1  
Vytápění a vzduchotechnika   2 1 1 4
Instalace vody a kanalizace     1 2 3
Plynárenství     1 1 2
Technické kreslení 1 1 1 1 4
Měření a regulace 1 (1) 1 (1)   2 (2)  
Odborná cvičení     2 (2) 2 (2)  
Základy elektrotechniky 3 (1) 3 (1)      
Elektrické stroje a přístroje   2 (1) 2 (1)    
Elektronika   2 (1) 2 (1)    
Rozvod a užití elektrické energie     2 2  
Elektrotechnologie   1 1    
Elektrická měření     2 (1) 2 (1)  
Automatizace 2 2      
Odborný výcvik 6 12 12 6 36
Výběrové       4 4
Energické hospodářství          
Vybrané statě z oboru          
Aplikovaná výpočetní technika          
Cvičení z matematiky          
 
 
Reklama