Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov

Sucho zapříčinilo nárůst počtu havárií na vodovodní síti, ztráty vody na minimu

Pracovníci Pražský vodovodů a kanalizací řešili v uplynulém roce více havárií na vodovodní síti. Tu loni postihlo 5 208 havárií, což bylo ve srovnání s rokem 2017 o 249 událostí více.


„Vyšší počet havárií přisuzujeme horkému počasí v letních měsících, kdy půda vysychala a tlačila na vodovodní potrubí. Například v srpnu jsme zaznamenali téměř dvacetiprocentní nárůst havárií,“ uvedl tiskový mluvčí společnosti Tomáš Mrázek. „Nejčastější příčinou byla koroze materiálu a pohyb půdy. Tyto dva důvody zavinily téměř 95 procent všech havárií,“ dodal.

Havárií I. kategorie, kdy je bez vody více než tisíc odběratelů či strategické, zdravotnické a sociální objekty, bylo 67, což je meziroční nárůst o 19 událostí. Z 5 na deset vzrostl počet havárií na profilech větších než 1000 milimetrů. Na stokové síti PVK loni zaznamenaly 3 384 havárií, oproti roku 2017 to představuje pokles o zhruba sedm procent. Havárií přípojek bylo 46 procent, havarijní opravy na stokách činily necelých 27 procent a zbytek připadal na havárie šachet, komor, nádrží, spadišť a ostatních zařízení.

Na historické minimum se dostaly ztráty vody, když v loňském roce dosáhly 13,48 procenta. Přitom ještě v roce 2000 ztráty přesahovaly jednu třetinu a v roce 1996 dokonce více než 43 procent. „Ke snížení ztrát vody pomohlo řízení a monitoring vodovodní sítě v kombinaci s preventivním průzkumem v terénu,“ podotkl Mrázek.

Klienti mohou sledovat webové stránky www.pvk.cz, kde jsou informace o výlukách ve speciální sekci. Info o haváriích běží v režimu on-line včetně upřesnění, zda mají vliv na dodávky pitné vody a lokalitě, kde jsou případně umístěny cisterny s náhradním zásobováním. Vše je dostupné i na google mapách.

Odběratelé si také mohou aktivovat službu SMS INFO, kdy bezplatně dostávají do svého mobilního telefonu zprávy o haváriích v jimi zvolené lokalitě. Zákazníci si službu mohou objednat přes webové stránky pvk.cz, zákaznickou linku 840 111 112 nebo 601 274 274 či v Zákaznickém centru PVK – Dykova 3, Praha 10.

PVK letos zaplatí na nájemném za provozování vodohospodářské infrastruktury Pražské vodohospodářské společnosti téměř 2,5 miliardy korun. Další více než miliarda je určena na opravu a údržbu.