Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Jiří Hlavsa: O dlouhodobé energetické politice mluvila téměř každá vláda, ale nikdo nic nedotáhl do konkrétních konců

Můžete zhruba popsat obor, který v současné době je pro Vaši práci dominantní?
Velkosériová výroba kotlů pro ústřední topení prodejných všude v Evropě. První kotel Protherm vznikl v září 1991 v garáži mého společníka Ing. Petra Vlacha a to ve 2 hod v noci, kdy poprvé spolehlivě sepnuly ochranné bezpečnostní prvky. V tomto roce, 11 let od vzniku se nám podařilo vyrobit a prodat 100.000 kotlů za období od ledna do konce října a do konce roku očekáváme nárůst na 115 tisíc kusů. Je to neuvěřitelné, co je v podmínkách volné tržní ekonomiky možné, ale je to výsledek obrovského úsilí velkého týmů zaměstnanců a včasných mnohdy i odvážných rozhodnutí managmentu. Náš obor se za to desetiletí hodně proměnil, některé zavedené, ale těžko reformovatelné značky a firmy mizí a jiné dravé usilují o trvalý růst a stále vyšší podíl na trhu. Kotle jsou stále dokonalejší, ale ne všichni zákazníci požadují špičkový komfort. Je třeba mít kotle luxusnější i úsporné pro střední i nižší příjmové kategorie. Naším heslem je kvalita za rozumnou cenu a to zákazníci velmi vítají.

Kdy a jak jste se poprvé dostal Vašemu oboru?
Když bylo možné volné podnikání, vyzkoušeli jsme s mým partnerem asi 20 různých nápadů a z nich 4 se ukázaly životaschopné. Kotle jsme však považovali za nejperspektivnější, neboť většina národa topila uhlím. Vybudovali jsme moderní velkovýrobu i dobře fungující distribuční a servisní systém, cena pro konečného zákazníka byla vždy přijatelná a přitom si na své přišli výrobci, montážníci i servisáci. Naší snahou bylo vždy vydělat a investovat, ale také dát vydělat jiným a tuto filosofii uplatňujeme dodnes a šíříme ji například i v Kazachstánu či Alžírsku, což jsou nejexotičtější z 25 zemí kam dodáváme.

Kdo byl pro Vás největším vzorem a kdo učitelem?
Obojím určitě můj o 9 let starší společník pan Vlach, neboť má v krvi obrovskou kreativitu a čich pro nové věci, což si myslím, že je pro podnikatele nejdůležitější. Učili jsme se ale i například od zákazníků, v době kdy jsme od klasické vlastní sítě instalatérů přecházeli k větší spolupráci s velkoobchody. Obchod není hokej, kde se dá od úspěšného vzoru něco odkoukat a aplikovat to, každý den či měsíc přináší nové situace, kdy je třeba riskovat a třeba i občas prohrát, když to vykompenzují větší výhry.

Co považujete za dosavadní největší úspěch ve své práci?
To, že jsme pro firmu získali velmi kvalifikovanou a profiremně organizovanou skupinu vedoucích mezi 35 - 45 lety, kteří obstojí v domácí ale i celoevropské konkurenci a dokáží strhnout ostatní k velkému pracovnímu nasazení. Rozumí kotlům, umí jazyky, mají nové nápady a to mne nejvíce hřeje. Rád si zavzpomínám, jak si první generace našich pracovníků nosila ještě z domova "vercajk", ale ti mladí mají ambici prodávat naše kotle i v Anglii, Itálii či v Číně a to je pro Protherm nejdůležitější.

Co Vám v současné době nejvíce vadí ve Vašem oboru?
Nejsem zvyklý si stěžovat na to co mi vadí, i když je toho hodně. O dlouhodobé energetické politice mluvila téměř každá vláda, ale nikdo nic nedotáhl do konkrétních konců. Srozumitelně a důvěryhodně motivovat lidi čím mají topit, to je v našich podmínkách stále nemožné. Jednou se prosadí teplárenská lobby, jindy uhelná, pak zas plynaři, ale žádný z trendů nemá dlouhodobý základ. Již vůbec nemluvím o ekologii, starostové sice mohou vybírat "daň z komína", ale který to udělá, příště ho nezvolí. Náš trh je boj všech proti všem a založit podnikání v oboru jen na českém trhu je sebevražda. Na dobré ceny a kvalitu se dostanete jen když vyrábíte ve velkém a na export a tím máte dobrou pozici i v ČR. Ta "stojedničková vláda" má především starost jak se udržet a čím lidi topí a jak znečisťují krajinu na to jim moc času nezbyde.

Co se změní v oboru do roku 2010?
Určitě moc. Například již existují ve vývoji kotle, k nimž se instalatér připojí přes počítač a ještě než vyrazí k zákazníkovi, zjistí přes diagnostiku druh závady a připraví se na to. Bude pokračovat tendence přechodu k využití tepelných čerpadel, i netradičních zdrojů energií.
My však máme před očima především středně movitého občana, který nechce běhat s popelem a štípat dříví a nemá mnoho peněz na investice. Takových lidí je stále většina a ti jsou naší cílovou skupinou.

Co by měly dělat státní orgány?
Já od nich moc nečekám. Spíše je třeba úředníky omezit a snížit daně. Volný trh s energiemi a dotovat jen sociálně slabší. Jak ale znám naše politiky, jedna parta vystřídá druhou a všichni včetně novinářů spíše odvedou pozornost od podstatných témat k nepodstatným.

Pokud vstoupí ČR do EU - bude to přínosné pro Váš obor?
Určitě ano. Již dnes konkurujeme s italskými, německými či jinými firmami a konkurence je to nejzdravější co může být. Na začátku jsme měli obavy, ale nyní jsem přesvědčen, že naši vývojáři, technici ve výrobě, prodejci, finančníci či servisáci v západoevropské konkurenci obstojí.

Máte nějaké koníčky?
Moc času na ně nezbývá, ale rád cestuji a to třeba i na kole a občas si zajdu na hokej na Kladno. Teď je v nižší soutěži, ale vyhrává, a to je jako s našimi kotli, netlačíme se za každou cenu do drahého luxusu, který nikdo nekupuje.

Osobní cíl?
Osobní cíl je především zdraví a dobrá nálada včetně rodiny. Profesionálně pak především obstát na volném celoevropském trhu, udržet nadšení střední a mladé generace pro značku Protherm a pokračovat v pronikání do teritorií jako Čína, Rusko, Rumunsko, kde je velký potenciál zákazníků.

 
 
Reklama