Nařízení č. 63/2002 Sb. o pravidlech pro poskytování dotací ze státního rozpočtu na podporu hospodárného nakládání s energií a využívání jejích obnovitelných a druhotných zdrojů
PŘEDPIS BYL ZRUŠEN 25.01.2020
se změnami: | 428/2006 Sb., zrušeno 3/2020 Sb. |
uveřejněno v: | č. 30/2002 Sbírky zákonů na straně 1546 |
schváleno: | 16.01.2002 |
účinnost od: | 26.02.2002 |
zrušeno: | 25.01.2020 |
[Textová verze] |
63/2002 Sb.
NAŘÍZENÍ VLÁDY
ze dne 16. ledna 2002
o pravidlech pro poskytování dotací ze státního rozpočtu na podporu
hospodárného nakládání s energií a využívání jejích obnovitelných a
druhotných zdrojů
Změna: 428/2006 Sb.
Vláda nařizuje podle § 5 odst. 6 zákona č. 406/2000 Sb., o hospodaření
energií, (dále jen "zákon"):
§ 1
Předmět úpravy
Toto nařízení stanoví pravidla pro poskytování dotací ze státního
rozpočtu k uskutečňování Národního programu hospodárného nakládání s
energií a využívání jejích obnovitelných a druhotných zdrojů (dále jen
"Program") na podporu zvyšování účinnosti užití energie, snižování
energetické náročnosti a využití jejích obnovitelných a druhotných
zdrojů v souladu se schválenou státní energetickou koncepcí a zásadami
trvale udržitelného rozvoje^1) (dále jen "dotace").
§ 2
Vymezení pojmů
V tomto nařízení se rozumí
a) programem soubor věcných, časových a finančních podmínek pro
pořízení nebo technické zhodnocení hmotného a nehmotného dlouhodobého i
krátkodobého majetku,^2) jeho údržbu a opravy, případně i pro jiné
činnosti potřebné k dosažení stanovených cílů,^3)
b) poskytovatelem ústřední orgán státní správy, Akademie věd České
republiky a Grantová agentura České republiky nebo ten, koho určí
zvláštní zákon,^4)
c) uchazečem investor žádající o dotaci ze státního rozpočtu v rámci
programu,
d) příjemcem ten, v jehož prospěch bylo o poskytnutí dotace
poskytovatelem rozhodnuto,
e) akcí činnost podle § 5 odst. 4 zákona,
f) výběrovým řízením postup poskytovatele při hodnocení a výběru
žádostí o dotaci.
§ 3
Vyhlášení programu
(1) Program vyhlašuje na základě schválené dokumentace programu^5)
poskytovatel a zveřejňuje jej v Obchodním věstníku a v dálkově
přístupném informačním systému.
(2) Program obsahuje vždy
a) název akce,
b) podmínky pro přijetí žádosti do výběrového řízení a kritéria
hodnocení a výběru žádostí,
c) místo, dobu a způsob podávání žádostí,
d) období, ve kterém poskytovatel zajistí zhodnocení žádostí, rozhodne
a vyhlásí výsledky výběrového řízení,
e) název, sídlo, telefon, elektronickou adresu (e-mail) a fax
poskytovatele,
f) druhy nákladů, na jejichž úhradu lze dotaci použít,
g) maximální výši poskytovaných dotací.
§ 4
Podmínky pro poskytnutí dotace
(1) Dotaci lze poskytnout uchazeči, jestliže
a) vůči němu nebyl prohlášen konkurs, nebylo povoleno vyrovnání, nebyl
zamítnut návrh na prohlášení konkursu pro nedostatek majetku^6) nebo
uchazeč není v likvidaci,
b) má vypořádány splatné závazky ve vztahu ke státnímu rozpočtu,
státnímu fondu nebo ke zdravotní pojišťovně,
c) nebyl pravomocně odsouzen pro trestný čin, jehož skutková podstata
souvisí s jeho předmětem podnikání, pro trestný čin hospodářský nebo
trestný čin proti majetku,
d) nebyl v posledních třech letech disciplinárně potrestán podle
zvláštních právních předpisů upravujících výkon odborné činnosti, pokud
tato činnost souvisí s obsahem akce,
e) nevykázal ve dvou zdaňovacích obdobích bezprostředně předcházejících
zdaňovacímu období, ve kterém žádá o dotaci, daňovou ztrátu podle
zvláštního právního předpisu.
^7)
(2) Splnění podmínek podle odstavce 1 písm. a) až c) a e) prokazuje
uchazeč při podání žádosti příslušnými doklady a splnění podmínky podle
odstavce 1 písm. d) čestným prohlášením.
(3) Dotaci nelze poskytnout, pokud program, na jehož základě se dotace
poskytuje, popřípadě jednotlivá dotace, nebyly předem oznámeny a
schváleny Evropskou komisí, ledaže splňují podmínky přímo použitelného
předpisu Evropských společenství stanovujícího výjimky z režimu
oznamování veřejných podpor^7a).
§ 5
Žádosti o dotace
(1) Žádost o dotaci se předkládá v termínu a ve formě, které jsou
schváleny v příslušné dokumentaci programu, včetně všech příloh
požadovaných poskytovatelem. Uchazeč může vzít žádost zpět, nesmí ji
však v průběhu výběrového řízení měnit nebo doplňovat.
(2) Při shromažďování, zpracovávání a zveřejňování údajů o žádostech se
poskytovatel řídí zvláštními právními předpisy.^8)
(3) Před hodnocením žádostí zpracuje poskytovatel protokol, který musí
obsahovat seznam doručených žádostí, údaje o návrzích akcí a jejich
úplnosti. U žádostí nevyhovujících vyhlášeným podmínkám uvede důvod
jejich vyřazení.
(4) Uchazeč nemá právní nárok na úhradu nákladů spojených s jeho účastí
ve výběrovém řízení.
§ 6
Hodnocení žádostí
(1) Pro hodnocení žádostí ustaví poskytovatel odborný poradní orgán.
(2) Odborný poradní orgán musí mít nejméně pět členů. Jeho členy jsou
poskytovatelem jmenovány především osoby s příslušnou kvalifikací a
odbornou praxí podle zaměření programu, přičemž nadpoloviční většina
členů nesmí být zaměstnanci poskytovatele.
(3) Posudky, které si vyžádá poskytovatel, jsou podkladem pro hodnocení
odborným poradním orgánem.
(4) Jednání odborného poradního orgánu se řídí jednacím řádem vydaným
poskytovatelem. V něm poskytovatel stanoví vždy způsob jmenování a
obměny členů a náhradníků odborného poradního orgánu, délku funkčního
období, způsob jednání odborného poradního orgánu, postup při
posuzování podjatosti členů odborného poradního orgánu nebo oponentů,
způsob přípravy protokolu o hodnocení projektů, způsob dokumentace
jednání odborného poradního orgánu a uchovávání výsledků jednání.
(5) Odborný poradní orgán se při hodnocení a výběru žádostí řídí
kritérii schválenými v dokumentaci programu.
(6) Na závěr hodnocení odborný poradní orgán zpracuje pro poskytovatele
protokol o výsledku výběrového řízení, který musí obsahovat
identifikační údaje žádosti, uchazeče, celkové uznané náklady na řešení
akce a výši přiznané dotace.
(7) Poskytovatel písemně informuje uchazeče o výsledku hodnocení
žádosti, včetně odůvodnění.
§ 7
Rozhodnutí o poskytnutí dotace
(1) Na základě výsledku výběrového řízení a dokumentace akce,
předložené uchazečem podle požadavků poskytovatele, vydá poskytovatel
rozhodnutí o poskytnutí dotace podle zvláštního právního předpisu,^5)
zahrnující celou dobu řešení akce a období do vyhodnocení výsledků
akce, včetně povinnosti vypořádat poskytnuté dotace.
(2) Příjemce písemně informuje poskytovatele o změnách, které nastaly v
době od vydání rozhodnutí o poskytnutí dotace a které se dotýkají jeho
právní subjektivity, údajů, které by mohly mít vliv na řešení projektu,
a to do 7 kalendářních dnů ode dne, kdy se o takové skutečnosti
dozvěděl.
§ 8
Podmínky použití dotací
(1) Dotace mohou být použity pouze na podporu akcí vymezených zákonem.
(2) Příjemce vede pro každou akci oddělenou evidenci podle zvláštního
právního předpisu^2) o všech uznaných nákladech a v rámci této evidence
o výdajích a nákladech hrazených z dotace.
(3) Z dotace poskytnuté na řešení schválené akce se hradí pouze taková
část nákladů na pořízení hmotného a nehmotného majetku podle zvláštního
právního předpisu,^2) která odpovídá rozsahu jeho předpokládaného
využití pro řešení dané akce.
§ 9
Kontrola využívání dotací a vyhodnocení akcí
(1) Pro kontrolu a dodržování podmínek čerpání dotace podle tohoto
nařízení a uplatnění sankcí při neoprávněném použití nebo zadržení
dotace platí zvláštní právní předpis.^9)
(2) U všech akcí je poskytovatelem prováděna kontrola průběhu řešení a
plnění cílů akce, včetně kontroly čerpání a využívání dotace, účelnosti
celkových uznaných nákladů na řešení prostřednictvím hodnocení zpráv o
řešení akce, a to nejméně v intervalu jednoho roku, vždy však po
ukončení řešení.
(3) Příjemce nejméně jedenkrát za rok, vždy však po ukončení řešení,
vypracovává zprávu o řešení akce a předává ji poskytovateli v souladu s
rozhodnutím o poskytnutí dotace.
(4) Závěrečné vyhodnocení akce se provádí podle zvláštního právního
předpisu.^10)
§ 10
Uchovávání dokladů
(1) Poskytovatel uchovává doklady o programu, včetně všech žádostí
přijatých podle § 4, po dobu nejméně 5 let od uzavření výběru akcí k
poskytnutí dotace.
(2) Poskytovatel uchovává doklady o každé akci po dobu nejméně 10 let
od závěrečného vyhodnocení akce.^10)
§ 11
Přechodné ustanovení
Právní vztahy vzniklé mezi poskytovateli a příjemci přede dnem nabytí
účinnosti tohoto nařízení a práva a povinnosti z nich vzniklé se řídí
dosavadními právními předpisy.
§ 12
Účinnost
Toto nařízení nabývá účinnosti dnem vyhlášení.
Předseda vlády:
Ing. Zeman v. r.
Místopředseda vlády a ministr průmyslu a obchodu:
doc. Ing. Grégr v. r.
Ministr životního prostředí:
RNDr. Kužvart v. r.
1) § 6 zákona č. 17/1992 Sb., o životním prostředí, ve znění pozdějších
předpisů.
2) Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů.
3) § 12 a 13 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o
změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla).
4) § 14 zákona č. 218/2000 Sb.
5) Zákon č. 218/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Vyhláška č. 40/2001 Sb., o účasti státního rozpočtu na financování
programů reprodukce majetku.
6) Zákon č. 328/1991 Sb., o konkursu a vyrovnání, ve znění pozdějších
předpisů.
7) Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších
předpisů.
7a) Například nařízení Komise (ES) č. 68/2001 ze dne 12. ledna 2001 o
použití článků 87 a 88 Smlouvy ES na podpory na vzdělání, Úřední
věstník Evropské unie ze dne 13. 1. 2001, L 10/20, ve znění nařízení
Komise (ES) č. 363/2004 ze dne 25. února 2004, Úř. věst. ze dne 28. 2.
2004, L 63/20, nařízení Komise (ES) č. 69/2001 ze dne 12. ledna 2001 o
použití článků 87 a 88 Smlouvy ES na podporu de minimis, Úřední věstník
Evropské unie ze dne 13. 1. 2001, L 10/30, nařízení Komise (ES) č.
70/2001 ze dne 12. ledna 2001 o použití článků 87 a 88 Smlouvy ES na
státní podporu pro malé a střední podniky, Úřední věstník Evropské unie
ze dne 13. 1. 2001, L 10/33, ve znění nařízení Komise (ES) č. 364/2004
ze dne 25. února 2004, kterým se mění nařízení Komise (ES) č. 70/2001,
Úřední věstník Evropské unie ze dne 28. 2. 2004, L 63/22, nařízení
Komise (ES) č. 2204/2002 ze dne 12. prosince 2002 o použití článků 87 a
88 Smlouvy ES na státní podpory zaměstnanosti, Úřední věstník Evropské
unie ze dne 13. 12. 2002, L 337/3, nařízení Komise (ES) č. 1/2004 ze
dne 23. prosince 2003 o použití článků 87 a 88 Smlouvy ES na státní
podporu malým a středním podnikům působícím v produkci, zpracování a
uvádění zemědělských produktů na trh, Úřední věstník Evropské unie ze
dne 3. 1. 2004, L 1/1 a rozhodnutí Komise 2005/842/ES ze dne 28.
listopadu 2005 o použití článku 86 odst. 2 Smlouvy o ES na státní
podporu ve formě vyrovnávací platby za závazek veřejné služby
poskytované určitým podnikům pověřeným poskytováním služeb obecného
hospodářského zájmu (oznámeno pod číslem K(2005) 2673), Úřední věstník
Evropské unie ze dne 29. 11. 2005 L 312/67.
8) Například zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění
pozdějších předpisů, zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k
informacím, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 148/1998 Sb., o
ochraně utajovaných skutečností, ve znění pozdějších předpisů, zákon č.
123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí, ve znění
pozdějších předpisů.
9) § 44 zákona č. 218/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně
některých zákonů (zákon o finanční kontrole).
10) § 8 vyhlášky č. 40/2001 Sb.