Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Mgr. Jiří Zilvar

Archiv článků autora:



Střešní krytina s přípravou na instalaci fotovoltaiky, foto © TZB-info
22.3.2024
Mgr. Jiří Zilvar, redakce

Bezpečnost fotovoltaických elektráren je důležitá nejen pro zákazníka a jeho majetek, ale také pro pojišťovnu nebo pro revizního technika. I drobná chyba může přitáhnout na střechu blesk nebo v méně závažných případech prodloužit návratnost fotovoltaiky.

14.3.2024
Mgr. Jiří Zilvar, redakce

Všechny debaty o vodíkové energetice nebo vodíkovém vytápění mají implicitní předpoklad, že vodíku bude dost a bude levný, protože se bude vyrábět z levných přebytků zelené elektřiny. Kde ale tyto přebytky vezmeme?

7.3.2024
Mgr. Jiří Zilvar, redakce

TZB-info doporučuje Kdy obnovitelné zdroje vyrobí nejvíce elektřiny? Pokud jste odpověděli „v létě“, odpověděli jste špatně. Větrné a solární elektrárny se svou výrobou velmi dobře doplňují. Okamžiky, kdy není slunce ani vítr, samozřejmě nastávají, ale je jich překvapivě málo.

28.2.2024
Mgr. Jiří Zilvar, redakce

Spotřeba evropských datacenter má v roce 2026 dosáhnout 150 terawatthodin. Takový je odhad Mezinárodní energetické agentury (IEA). Hlavním důvodem má být rozvoj umělé inteligence. Bude-li tento údaj pravdivý, nastěhujeme si do Evropy z pohledu spotřeby elektřiny tři další České republiky. Nemáme-li odepsat celý Green deal, nesmí být tato energie promarněna jako odpadní teplo.

Mobilní vodíková plnička H2Bot, foto © TZB-info
14.2.2024
Mgr. Jiří Zilvar, redakce

Vodíkové autobusy nebo vysokozdvižné vozíky jsou relativně drahé, ale koupit se dají. Stejně tak samotný vodík. Ale zkoušeli jste k nim sehnat plničku? Vývojem vodíkových aplikací se zabývá firma Devinn v Jablonci nad Nisou.

1.2.2024
Mgr. Jiří Zilvar, redakce

Podpora OZE po česku je jedna velká groteska. Nové podmínky Nové zelené úsporám na fotovoltaiku zahrnují podmínku omezení maximálního rezervovaného výkonu pro připojení do sítě.

26.1.2024
Mgr. Jiří Zilvar, redakce

Novela energetického zákona lex OZE III. zavádí do české legislativy pojmy akumulace, agregace a flexibilita. Děje se tak v rámci možností co nejpomaleji a jediný důvod, proč se o něco takového vůbec usiluje, je tlak Evropské unie. Co mají tyto služby řešit? Jakým překážkám jejich zprovoznění v ČR čelí? A kdo na zpoždění vydělává? O tom jsme v rozhovoru pro estav.tv hovořili s Janem Fouskem, výkonným ředitelem asociace AKU-BAT.

25.12.2023
Mgr. Jiří Zilvar, redakce

Kolik způsobů šetrného zacházení s vodou vymyslíte na svém pozemku nebo hospodářství? Toulcův dvůr je statek v pražské Hostivaři, který slouží jako středisko ekologické výchovy. A možností, jak hospodárně nakládat s vodou, zde mají celou řadu. Podívejte se.

20.12.2023
Mgr. Jiří Zilvar, redakce

Stavba fotovoltaiky téměř výhradně na střechách rodinných domů znamená, „že v době energetické krize dáme levnou elektřinu z fotovoltaiky třeba třetině Benešova,“ říká v rozhovoru Jan Krčmář, ředitel Solární asociace. Jaké jsou bariéry rozvoje fotovoltaiky na rodinných domech, v areálech firem nebo na polích? A proč o ně vůbec usilovat?

9.11.2023
Mgr. Jiří Zilvar, redakce

Má-li být elektroenergetika v budoucnu postavená na obnovitelných zdrojích energie, bez chytrých řešení se neobejde. Jak je česká energetika připravená na výzvy, které před ní staví požadavek dekarbonizace? Pod záštitou společnosti Huawei proběhl 26. září 2023 v Lobkowiczkém paláci summit zaměřený na stav moderní energetiky v České republice.

9.10.2023
Mgr. Jiří Zilvar, redakce

Nová studie expertní skupiny Frank Bold analyzuje právní úpravu komunitní energetiky ve vybraných zemích EU až na úroveň praktického fungování. V návaznosti na to předkládá sedm konkrétních doporučení pro zlepšení novely českého energetického zákona a chystaných prováděcích předpisů.

28.9.2023
Mgr. Jiří Zilvar, redakce

Odborný Velké kontejnerové, výletní lodě nebo tankery jsou zásadním zdrojem znečištění ovzduší i moří. Stejně tak letadlo má obrovskou spotřebu paliva v porovnání s autem. Pokud jde ale o skleníkový efekt a globální oteplování, přispívají emise lodí a letadel jen zlomkem toho, co vypouští spalovací motory v autech.



 
 
Reklama