Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

V Česku jezdí desítky tisíc nebezpečných výtahů, varují odborníci

Problematické jsou zejména výtahy instalované před rokem 1993. Shodují se na tom inspektoři z inspekční společnosti Bureau Veritas a odborníci z Unie výtahového průmyslu.

„V naší zemi jezdí kolem 135 tisíc výtahů určených pro dopravu osob nebo nákladů, více než čtvrtina z nich potřebuje vyměnit nebo alespoň částečně modernizovat. Za stav výtahů jsou zodpovědní jejich provozovatelé, tedy například majitelé domů. Pokud budou nedobrou technickou úroveň zařízení přehlížet, lidem hrozí vážné úrazy, v některých případech mohou být cestující dokonce ohroženi na životě,“ upozorňuje výtahový inspektor Vlastimil Graca z Bureau Veritas.

Nejčastější technické nedostatky výtahů

Vedle chybějících klecových dveří se výtahy potýkají také s dalšími technickými nedostatky. Patří mezi ně například nevyhovující dveřní uzávěrka včetně spínače šachetních dveří, nevyhovující bezpečnostní rozměry horní a dolní části šachty výtahu nebo jednoduchý přístup do šachty pro teenagery a vandaly.

Podle Jana Dvořáka, generálního sekretáře Unie výtahového průmyslu ČR, je nejekonomičtější výtahy vyměnit za nové. Výtahový inspektor společnosti Bureau Veritas Vlastimil Graca připouští i možnost částečné modernizace, byť za cenu, že bude nutné výtahy v rámci postupných rekonstrukcí několikrát rozebírat a opětovně montovat. „Před zahájením prací by si však majitelé domů měli nechat zhotovit posudek nezávislého odborníka. Ten prověří nabídky firem na revitalizaci či výměnu výtahu, například zda nejsou předražené nebo dokonce zbytečné.“

© Fotolia - zphoto83
© Fotolia - zphoto83
Nebezpečné výtahy a česká legislativa

Zásadní vliv na technický stav provozovaných výtahů v Česku má také legislativa, kterou na závěr komentuje Jan Dvořák z Unie výtahového průmyslu. „Teze zákona máme již delší dobu, nicméně pokud buďto předseda vlády nebo snad Hospodářský výbor PSP ČR nerozhodnou, že technická politika v ČR musí vypadat v oblasti provozu nebezpečných technických zařízení jinak, nelze nadělat nic. V zákonu kompetenčním 2/1969 Sb. totiž nemá tyto kompetence žádné ministerstvo ani jiný ústřední orgán. Jediné co existuje, tak je kompetence Ministerstva práce a sociálních věcí k zajištění bezpečnosti práce, tedy oblast pracovně právních vztahů. Jinak není nic a v dohledné době bude zřejmě i nadále možné provozovat mimo pracovně právní vztahy, například v bytových domech, cokoliv.“

 
 
Reklama